Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305095 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
lillajag
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #240 skrivet: December 27, 2010, 22:32:26 »

Hej
Måste bara få fråga vad KFM har rätt till.Mina barns pappa har en skatteskuld efter en kk.Han bor på annan ort men när jag var höggravid med vårt andra barn lova han hjälpa mig att sälja min båt då jag skulle leva på mammapenning (han bodde då på annan ort). Jag och pojken satt i soffan och myste satt endast i tröja å trosor och det knacka på dörren jag hinner inte ens ta på mig byxor förrens dom slitit upp dörren å går in jag fråga vem dom var då sa dom att dom var från KFM såg då ut genom fönstret att dom hade även börjat lasta min båt på en bärgare. kvinnan var hemskt otrevlig trots att jag var bemötte henne trevlig  hon krävde även att få mina låne papper och ringde då upp min bank och fråga om lånet, jag ifrågasatte då henne sen krävde hon att jag skulle visa min internet bank för henne vilket jag då vägrade. Lyckades hitta några bankpapper där man såg att jag betalat av båten från mitt konto. Killen som var med henne sa inte ett ljud verkade skämmas för sin kollegas beteende stod hela tiden och titta ner i golvet.Har dom verkligen rätt att gå in i mitt hus fast vi inte bor ihop (ägde även huset före jag träffa honom ). Vågar inte ha dörren öppen längre utan låser så fort jag kommer hem. Och har dom rätt att ringa min bank ?och kräva att jag ska visa min internetbank.

MvH Lilla jag
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #241 skrivet: Januari 02, 2011, 18:37:40 »

Hej
Måste bara få fråga vad KFM har rätt till.Mina barns pappa har en skatteskuld efter en kk.Han bor på annan ort men när jag var höggravid med vårt andra barn lova han hjälpa mig att sälja min båt då jag skulle leva på mammapenning (han bodde då på annan ort). Jag och pojken satt i soffan och myste satt endast i tröja å trosor och det knacka på dörren jag hinner inte ens ta på mig byxor förrens dom slitit upp dörren å går in jag fråga vem dom var då sa dom att dom var från KFM såg då ut genom fönstret att dom hade även börjat lasta min båt på en bärgare. kvinnan var hemskt otrevlig trots att jag var bemötte henne trevlig  hon krävde även att få mina låne papper och ringde då upp min bank och fråga om lånet, jag ifrågasatte då henne sen krävde hon att jag skulle visa min internet bank för henne vilket jag då vägrade. Lyckades hitta några bankpapper där man såg att jag betalat av båten från mitt konto. Killen som var med henne sa inte ett ljud verkade skämmas för sin kollegas beteende stod hela tiden och titta ner i golvet.Har dom verkligen rätt att gå in i mitt hus fast vi inte bor ihop (ägde även huset före jag träffa honom ). Vågar inte ha dörren öppen längre utan låser så fort jag kommer hem. Och har dom rätt att ringa min bank ?och kräva att jag ska visa min internetbank.

MvH Lilla jag

Absolut inte... jag skulle gjort en JO-anmälan på detta.   Hur blev det med båten sen då?  Tog dom den eller lämna dom den kvar ?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
bebban
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #242 skrivet: Januari 06, 2011, 08:15:22 »

En kompis till mig har skuld hos er. Han har nu sålt sitt hus. Påstår att han lyckats förhandla ner summan på den aktuella kronofogdeskuld han har genom samtal med ER?!
Jag har frågat om det inte i själva verket är borgenären han förhandlat och kommit överens med, men han hävdar att det är med fogden.
Då det i mina öron låter otroligt konstigt - att kfm skulle kunna, o både vilja o ha befogenhet att deala, (sänka skuldsumman) på skulder måste jag fråga om detta kan vara sant??!!

Tacksam för svar
Loggat
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #243 skrivet: Januari 14, 2011, 20:54:24 »

En kompis till mig har skuld hos er. Han har nu sålt sitt hus. Påstår att han lyckats förhandla ner summan på den aktuella kronofogdeskuld han har genom samtal med ER?!
Jag har frågat om det inte i själva verket är borgenären han förhandlat och kommit överens med, men han hävdar att det är med fogden.
Då det i mina öron låter otroligt konstigt - att kfm skulle kunna, o både vilja o ha befogenhet att deala, (sänka skuldsumman) på skulder måste jag fråga om detta kan vara sant??!!

Tacksam för svar

Hej
Du har helt rätt, Kronofogden varken får eller kan förhandla om skuldens storlek. Om din kompis har fått ned summan måste han ha förhandlat med fordringsägaren direkt. Det är alltså inte sant det din kompis säger.

Mvh
Varinder
Loggat
viking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #244 skrivet: Januari 30, 2011, 18:13:19 »

Hej Varinder!

Har en kompis vars bror förfalskat hans namnteckning och använt honom som borgenär på ett lån som togs 1988. Han som förfalskade namnteckningen avled för 5 år sedan och då kom det fram att han hade förfalskat namnteckningen. Ett inkassoföretag försökte då få in skulden från den som fått sin namnteckning förfalskad. Han fick ett brev från KF för några veckor sedan  där inkassoföretaget ville att KF skulle göra en utmätning. Personen som fått sin namnteckning förfalskad klagade då till KF och förklarade att detta är en förfalskning. Han gjorde även detta för några år sen när inkassoföretaget försökte med samma sak strax efter förfalskarens död och då blev det ingen utmätning. Nu fick min kompis ett brev från KF om "Fråga om sökandens talerätt" där det står att "borgenären (inkassoföretaget) återkallat sin ansökan om utmätning. Målet har därför redovisats till borgenären som avslutad hos KF. Med anledning av återkallelsen avslutas härmed även - utan vidare åtgärd - ditt ärende om preskriptionsinvändning."
Vad betyder detta? Är målet avskrivet för gott nu, eller kan inkassoföretaget begära en ny utmätning ang detta lån senare?
Tack på förhand!

Mvh Viking

Loggat

Den dagen skit blir värd sin vikt i guld, har den fattige inget skithål.
Caroline
Full Member

« Svara #245 skrivet: Januari 30, 2011, 18:34:33 »

Hej
Eftersom sökanden har återkallat målet har kronofogden lagt ned handläggningen och inte prövat preskriptionsinvändningen. Inkassobolaget kan lämna in målet för verkställighet igen om dom vill. Men som jag förstår det har dom nu prövat att lämna in målet två gånger och sedan backat och återkallat målet när din kompis har bestridit fordran så frågan är hur troligt det är att dom prövar en tredje gång. Men man vet ju aldrig. Om dom skulle göra det är det bara att bestrida igen.

Ha en trevlig kväll
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #246 skrivet: Januari 30, 2011, 23:27:28 »

Hej
Eftersom sökanden har återkallat målet har kronofogden lagt ned handläggningen och inte prövat preskriptionsinvändningen. Inkassobolaget kan lämna in målet för verkställighet igen om dom vill. Men som jag förstår det har dom nu prövat att lämna in målet två gånger och sedan backat och återkallat målet när din kompis har bestridit fordran så frågan är hur troligt det är att dom prövar en tredje gång. Men man vet ju aldrig. Om dom skulle göra det är det bara att bestrida igen.

Ha en trevlig kväll

Du borde göra en DI anmälan, för som sagt var så är ju inte fordran mindre tvistig för att dom har dragit tillbaka den från kfm.
Loggat
apebastardwife
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« Svara #247 skrivet: Januari 31, 2011, 23:00:52 »

Hej

Jag har löneutmätning sedan 2 månader tillbaks. Denna lön blev väldigt liten då det var vab, sjukavdrag och föräldraledigt på samma månad. Vad händer då? Det verkar inte som att KF tagit nått?
Är jag skyldig KF för denna månad nu?

Jag kommer ju att få utbetalat från FK senare denna månad för min föräldraledighet, tar KF det då ist eller vad händer med dom pengarna?

Embarrassed
Orolig...

Loggat
insolvensia
Jr. Member
**

Antal inlägg: 75

« Svara #248 skrivet: Januari 31, 2011, 23:15:47 »

När vi hade utmätning så var det så att vi hade ett visst belopp som vi fick behålla. Och allt över det skulle KF ha. Så jobbade vi mer fick de mer och vabbade eller om vi var sjuka fick de mindre, men vi fick alltid behålla vår summa.

Kanske har du det så också. (en fördel är ju att man kan vara sjuk utan att lida ekonomiskt, ha  ha  ha..)
Gäller att se det positiva..

=)
Loggat

www.insolvensia.blogg.se
Det är min tur nu...
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #249 skrivet: Februari 01, 2011, 01:47:22 »

När vi hade utmätning så var det så att vi hade ett visst belopp som vi fick behålla. Och allt över det skulle KF ha. Så jobbade vi mer fick de mer och vabbade eller om vi var sjuka fick de mindre, men vi fick alltid behålla vår summa.

Kanske har du det så också. (en fördel är ju att man kan vara sjuk utan att lida ekonomiskt, ha  ha  ha..)
Gäller att se det positiva..

=)

Är det det som dom kallar arbetslinjen?Huh?Huh?Huh???  Roll Eyes
Loggat
TantGrön
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #250 skrivet: Februari 21, 2011, 17:34:30 »

Hej,

hur kan det komma sig att jag upplever KF som mer hotfulla jämfört med för ett par år sedan?
Är det för att samhällsklimatet har hårdnat överlag?

Jag blev arg idag över formuleringen på lappen som jag hittade i brevlådan:
"Meddelande om delgivning
Namn .........................................
Vi har sökt Er för att överlämna delgivningsärenden den 19/2
Skicka in de delgivningskvitton som tidigare blivit hemskickade till dig annars mäste vi fortsätta med att:
* söka dig i ditt hem
* inhämta information om dig från andra i grannskapet
* kontakta din chef för ett arbetsplatsbesök
"

Jag uppfattar formuleringarna som rena hot. Detta för att de sökt mig en gång!

Likadant i våras: klockan 21 knackar det på dörren. Jag bor ensam mitt ute på landet. Det är mörkt ute. När jag tittar ut för att se vem det var, så står det två stora karlar utanför. Den ene är stor, svartmuskig och i skinnjacka, den andre en biffig sak med rakat huvud och skogshuggarjacka. Av förståeliga skäl är jag tveksam till att öppna dörren, utan öppnar ett fönster på ovanvåningen och frägar vilka de är och vad de vill. De säger att de är från KF och ska lämna ett brev.
Jag tycker att även KF borde tänka på hur det kan uppfattas: klockslag och uppenbarelse.

När jag klagade hos KF fick jag bara till svar ett mesigt: "Jamen. det beror ju på vem, som är tillgänglig."
Det tror jag inte ett ögonblick på faktiskt.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #251 skrivet: Februari 21, 2011, 17:50:06 »

Hej
Det är tråkigt att du upplever kronofogden som mer hotfulla än tidigare. Hela samhället har (tyvärr) hårdnat och det har även kronofogden. Det som du upplever som hot är egentligen information om vad kronofogden kan göra om du inte skickar in delgivningskvittot. Om du skickar in delgivningskvittot direkt så behöver du inte tänka på vad som kan hända om du inte gör det. Om du väljer att inte skicka in delgivningskvittot så informerar vi om vad som kan hända. Även om man anser att en skuld är felaktig så ska man skicka in delgivningskvittot men då med ett bestridande.
De riktlinjer vi har gällande arbetstid är 07-21. Kronofogden kan även arbeta andra tider men då ska det vara mycket speciella omständigheter.
Angående mina arbetskamraters utseende måste faktiskt säga att jag tycker att det är löjligt att ta upp hur människorna ser ut. Tyvärr kan inte alla vara lika söta och änglalika som jag.
Loggat
TantGrön
Newbie
*

« Svara #252 skrivet: Februari 21, 2011, 18:05:22 »

Hej
Det är tråkigt att du upplever kronofogden som mer hotfulla än tidigare. Hela samhället har (tyvärr) hårdnat och det har även kronofogden. Det som du upplever som hot är egentligen information om vad kronofogden kan göra om du inte skickar in delgivningskvittot. Om du skickar in delgivningskvittot direkt så behöver du inte tänka på vad som kan hända om du inte gör det. Om du väljer att inte skicka in delgivningskvittot så informerar vi om vad som kan hända. Även om man anser att en skuld är felaktig så ska man skicka in delgivningskvittot men då med ett bestridande.
De riktlinjer vi har gällande arbetstid är 07-21. Kronofogden kan även arbeta andra tider men då ska det vara mycket speciella omständigheter.
Angående mina arbetskamraters utseende måste faktiskt säga att jag tycker att det är löjligt att ta upp hur människorna ser ut. Tyvärr kan inte alla vara lika söta och änglalika som jag.

Jag hade förstått att man nämner att söka information hos grannar om det är så att man försöker hålla sig undan. Det har inte jag. Tydligen har jag missat att skicka kvittot, så det ska jag göra, men om de kommer på dagen när man förmodligen inte är hemma så hade det faktiskt räckt med ett meddelande om att de sökt mig, inte "informationshot". Jag kan förstå om ni som jobbar med det ser det på ett annat sätt, men ni kanske borde sätta er in i hur mottagaren ser det. De flesta av oss som har skulder hos KF är inte ljusskygga typer som till varje pris försöker smita undan, tvärtom. Samhället och omgivningens fördömande mot den som har skulder (inte hos banken då) är redan lite stigmatiserande,  varför lägga sten på bördan?

Vad gäller utseende är det faktiskt inte ett dugg löjligt! Bor man som jag mitt ute i skogen, så inte farao öppnar lilla jag på 52kg ytterdörren för två stora suspekta karlar på kvällen i mörkret. Klädsel och utseende gör mycket!
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #253 skrivet: Februari 21, 2011, 18:16:51 »

Självklart förstår jag att det kan uppfattas "hårt och hotfullt" med informationen men jag är av den uppfattningen att det är bättre att informera om vad som kan hända istället för att det helt blir en överraskning när vi kommer till arbetsplatsen. Hade vi inte informerat hade det varit ett större fel enligt mig. Vi utgår inte från att alla håller sig undan och är ljusskygga men det är vårat arbete att se till att delge gäldenärer vissa beslut. Får vi inte in delgivningskvittot måste vi åka ut och se till att gäldenären blir delgiven. Vi försöker inte lägga någon sten på bördan, vi försöker sköta vårt arbete.
Oavsett hur vi ser ut. Vissa är snygga, vissa är fula (jag tillhör den snygga skaran om någon undrar).
Loggat
TantGrön
Newbie
*

« Svara #254 skrivet: Februari 21, 2011, 18:34:48 »

Självklart förstår jag att det kan uppfattas "hårt och hotfullt" med informationen men jag är av den uppfattningen att det är bättre att informera om vad som kan hända istället för att det helt blir en överraskning när vi kommer till arbetsplatsen. Hade vi inte informerat hade det varit ett större fel enligt mig. Vi utgår inte från att alla håller sig undan och är ljusskygga men det är vårat arbete att se till att delge gäldenärer vissa beslut. Får vi inte in delgivningskvittot måste vi åka ut och se till att gäldenären blir delgiven. Vi försöker inte lägga någon sten på bördan, vi försöker sköta vårt arbete.
Oavsett hur vi ser ut. Vissa är snygga, vissa är fula (jag tillhör den snygga skaran om någon undrar).

Det är inte frågan om att vara snygg eller ful  Grin
För mig får de gärna vara fula som stryk
Det var intrycket det handlade om, dvs klädsel i kombination med frisyr och kroppsform, plats och tid på dygnet
Loggat
Sidor: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: