Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305112 gånger)
0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #225 skrivet: December 02, 2010, 19:19:25 »

xconswe

Har du haft utmätning hemma hos dig än...och i så fall hur gick det...?
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Villerider
Hero Member

Antal inlägg: 737

« Svara #226 skrivet: December 03, 2010, 22:53:46 »

Jag har fått veta att man vid utmätning hos flera gäldenärere gjort följande hos KFM.
Man har dragit pengar som skulle gå till a-kassa och låtit gäldenären få behålla pengar för fackmedlemskap. I mitt fall blev detta en katastrof, jag blev av med jobbet just när man hade utmätt färdigt. Då jag anmälde detta till min a-kassa fick jag veta att mina månadsbetalnigar utmätts.
Nu får jag leva på 272 kronor per dag exklsive 30% skatt. (Har begärt jämkning).
Medlemsskap i facket är inte lika viktigt som att man får a-kassa. Speciellt när kfm mätt ut allt man äger och har under 3 år, så man har inge buffert som nyligen skuldfri.

Vad finns det för rutiner hos KFM egentligen i denna fråga?

Evil Pansarvagnen Villerider Evil
Loggat

Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #227 skrivet: December 07, 2010, 19:14:30 »

Villerider
Jag förstår inte frågan. Skulle kronofogden ha gått in och utmätt månadsbetalningar till a-kassan? Det har jag aldrig hört talas om. Vid löneberäkning tar vi hänsyn till a-kasseavgift men inte fackavgift. Jag antar att de flesta själva sköter betalningen till a-kassa, alltså betalar en räkning så jag förstår inte hur själva utmätningen skulle ha gått till. Du får gärna förklara närmare så ska jag svara.
Loggat
AndrAAx
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #228 skrivet: December 08, 2010, 10:36:15 »

Hej! Villerider

En fråga!

Har en gammal konkurs bakom mig som KF börjat riva i igen. Orsaken till KK var skönstaxering, och dessa skulder är snart åtgärdade genom att alla skattedeklarationer och deklarationer kommit in.

För ett tag sedan gjorde KF utmätning hos mig och utmätte bland annat en bil och varulager i min nuvarande verksamhet (Enskild Firma). När nu detta skulle säljas så blev det inte på auktion utan på anbud.

Informationen jag fick i detta fall var att anbuds försäljningen gick inte att stoppa utan att lösa skulderna (vilka är skönstaxerade), och om jag skulle lösa skulderna efter en försäljning så skulle jag få pengar tillbaka från försäljningen! Vilket är ett väldigt dåligt alternativ för mig! Då jag ändå kommer att få tillbaka pengar på skatten så blir det bara ännu mer.

Efter samtal med skattemyndigheten och inlämnande av deklaration, mm så kom skattemyndigheten fram till att alla skulder skulle lösas bara dom sista skattedeklarationerna kom in och att om försäljning skulle ske av det som var utmätt så skulle jag få göra en massa förlustavdrag i nuvarande firman så då skulle jag få tillbaka ännu mer pengar, så skattemyndigheten ansåg att en försäljning av det som var utmätt inte skulle hjälpa dem, så dom kontaktade KF och sa att skattemyndigheten inte ville att KF skulle sälja det som var utmätt.

Skulden här var ca 45 000;-

Svaret från KF vad att dom skulle ändå sälja bilen och varulagret trots att skatterverket sagt sin del.

Bilen och varulagret såldes för ca 25 000;- (Inköpsvärde i firman ca 80 000;-/Försäljningsvärde ca 120 000;-) så det kommer nu att bli ganska stora förlustavdrag för mig i firman (ca 70-100 000;- i år, pgu denna försäljning) då denna försäljning går till en skatteskuld från en tidigarefirma, så ger denna försäljning i min bokföring ingen inkomst i nuvarande firma!

Fick ett brev efter försäljningen att jag kunde överklaga inom 3veckor, Kan jag på något sätt få tillbaka bilen och varulagret genom att överklaga?
Kan jag göra något annat?
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #229 skrivet: December 09, 2010, 08:34:49 »

Hej
Om kronofogden har gjort en utmätning är det enda som stoppar försäljning att skulderna regleras (eller att domstol beslutar om inhibition). Skulderna kan regleras antingen genom att du betalar eller deklarerar. Skatteverket (eller någon annan fordringsägare) kan inte påverka kronofogdens beslut utan det är kronofogden som beslutar om egendomen ska säljas. Du har rätt att överklaga försäljningen men det är omöjligt att säga om du har möjlighet att få tillbaka den sålda egendomen. Det som är tråkigt när det blir så här är att du var så sen med att lämna deklarationerna. Hade du gjort det i tid hade skulden reglerats mycket tidigare och utmätning hade troligtvis aldrig blivit aktuellt. Det är korrekt att du nu när du har deklarerat kan få ett överskott på skattekontot och att du därigenom får tillbaka pengar.
Tyvärr kan jag inte se att det är någonting annat än att överklaga som du kan göra. Inte för att vara elak men du satte tyvärr dig själv i situationen då du inte agerade i tid. Lämna alltid deklarationer i tid alt deklarera snarast möjligt om du har blivit skönstaxerad.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #230 skrivet: December 10, 2010, 00:26:39 »

Hej
Om kronofogden har gjort en utmätning är det enda som stoppar försäljning att skulderna regleras (eller att domstol beslutar om inhibition). Skulderna kan regleras antingen genom att du betalar eller deklarerar. Skatteverket (eller någon annan fordringsägare) kan inte påverka kronofogdens beslut utan det är kronofogden som beslutar om egendomen ska säljas. Du har rätt att överklaga försäljningen men det är omöjligt att säga om du har möjlighet att få tillbaka den sålda egendomen. Det som är tråkigt när det blir så här är att du var så sen med att lämna deklarationerna. Hade du gjort det i tid hade skulden reglerats mycket tidigare och utmätning hade troligtvis aldrig blivit aktuellt. Det är korrekt att du nu när du har deklarerat kan få ett överskott på skattekontot och att du därigenom får tillbaka pengar.
Tyvärr kan jag inte se att det är någonting annat än att överklaga som du kan göra. Inte för att vara elak men du satte tyvärr dig själv i situationen då du inte agerade i tid. Lämna alltid deklarationer i tid alt deklarera snarast möjligt om du har blivit skönstaxerad.

Instämmer med Varinder, sen skulle jag vilja göra ett litet moral tillägg och det är ju att skatten är ju aldrig mina pengar, dom förvaltar jag ju bara åt staten och ska således inte användas av mig. Så var den moral predikan över  Grin
Loggat
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #231 skrivet: December 17, 2010, 16:17:22 »

Hej Varinder

Jag fick meddelande från KFM om utmätning av lön i november med början av utmätningen i december, jag bestred också detta i november, med anledningen avsökandes saklegitimitet i ärendet, även uträkningen av förbehållsbeloppet begärde jag ändring.
Detta på grund av att KFM använt fel hyresbelopp i sin uträkning utav förbehållsbeloppet!
Nu ser jag att trots min invändning och bestridande kommer KFM att göra utmätning i lön nu i december.
Jag har ännu inte fått svar varken på bestridande eller på begäran om ändring!
Frågan är då, borde inte KFM vänta med att göra eventuell utmätning tills det är utrett om sökanden har saklegitimitet i detta ärende samt att den verkliga hyran tas med i förbehållsbeloppsberäkningen, inte endast schablonhyra?
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #232 skrivet: December 19, 2010, 19:53:23 »

Hej
Även om du har bestridit ärendet kommer löneutmätning ändå att ske (om inte tingsrätten beslutar om inhibition till dess att ärendet är avgjort). I normalfallet betalar kfm inte ut några pengar till sökanden om ärendet är överklagat, utan pengarna sätts på räntebärande konto så länge. Jag tycker att du ska ringa till kfm direkt i morgon och tala om din korrekta hyra, vill dom inte ta uppgifterna per telefon är det bara att skicka in kopia på hyresavin. Ev ändring av utmätningsbelopp brukar gå ganska fort bara kfm får in de korrekta siffrorna.
Loggat
RIKtigt fattig
Newbie
*

Antal inlägg: 25

« Svara #233 skrivet: December 21, 2010, 06:34:30 »

Hej !!

Försöker få ett svar till en vän till mig som har fått lite problem, hon har en skatteskuld som kommer att hamna hos kronofogden rätt snart pga att hon inte har ngr pengar att betala med.

Nu är min fråga hur bär hon sig  åt för att det inte ska bli löneutmätning, kan hon  ringa till kronofogden själv och göra en avbetalningsplan direkt med dom ?

Har ni ngt förslag hur hon ska göra för att inte hamna med löneutmätning  Huh?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #234 skrivet: December 21, 2010, 12:10:41 »

Hej !!

Försöker få ett svar till en vän till mig som har fått lite problem, hon har en skatteskuld som kommer att hamna hos kronofogden rätt snart pga att hon inte har ngr pengar att betala med.

Nu är min fråga hur bär hon sig  åt för att det inte ska bli löneutmätning, kan hon  ringa till kronofogden själv och göra en avbetalningsplan direkt med dom ?

Har ni ngt förslag hur hon ska göra för att inte hamna med löneutmätning  Huh?

Om det är den enda skulden hon har hos KFM så ska det gå att få till en avb-plan.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Caroline
Full Member

« Svara #235 skrivet: December 21, 2010, 20:33:41 »

I första hand görs en utredning gäldenärens inkomstförhållande för att se om löneutmätning är möjlig. Beroende på hur stor skulden är startas parallellt en utredning där man utreder gäldenärens övriga tillgångar (banktillgodohavande, fastighet, fordon mm). Om det finns tillgångar och skulden inte kan bli betald genom löneutmätning (eller avbetalningsplan) inom tre månader ska utmätning av tillgångar ske. Finns det inga tillgångar och gäldenären ber att få en avbetalningsplan tittar vi på det alternativet. Vi brukar då begära in de senaste lönespecifikationerna för att kontrollera vilken lön gäldenären har. Vi gör sedan en förbehållsbeloppsberäkning och kommer fram till vilket belopp som är utmätningsbart. Vi kan då upprätta avbetalningsplan på samma belopp, inte mindre. Missköts avbetalningsplanen upphävs den och löneutmätningsbeslut läggs hos arbetsgivaren. Den största anledningen till att en del (men inte värst många) hellre vill ha en avbetalningsplan är att inte arbetsgivaren ska få vetskap om skulden hos Kronofogden. När din vän blir restförd ska hon omedelbart ta kontakt med Kronofogden och säga att hon vill ha en avbetalningsplan. Ju snabbare hon är desto mindre är risken för att vi ska kontakta arbetsgivaren. Om det finns enskilda mål är en avbetalningsplan utesluten, då är det löneutmätning som gäller. Hur stor är din väns skuld?
Loggat
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #236 skrivet: December 22, 2010, 19:52:11 »

Hej
Även om du har bestridit ärendet kommer löneutmätning ändå att ske (om inte tingsrätten beslutar om inhibition till dess att ärendet är avgjort). I normalfallet betalar kfm inte ut några pengar till sökanden om ärendet är överklagat, utan pengarna sätts på räntebärande konto så länge. Jag tycker att du ska ringa till kfm direkt i morgon och tala om din korrekta hyra, vill dom inte ta uppgifterna per telefon är det bara att skicka in kopia på hyresavin. Ev ändring av utmätningsbelopp brukar gå ganska fort bara kfm får in de korrekta siffrorna.

Hej!

Ja, det vare ju naturligtvis en hyresavi som saknades, tack för info!
Loggat
lalle
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #237 skrivet: December 26, 2010, 06:08:19 »

När din vän blir restförd ska hon omedelbart ta kontakt med Kronofogden och säga att hon vill ha en avbetalningsplan. Ju snabbare hon är desto mindre är risken för att vi ska kontakta arbetsgivaren. Om det finns enskilda mål är en avbetalningsplan utesluten, då är det löneutmätning som gäller. Hur stor är din väns skuld?

Oavsett vilken metod som tillämpas kommer en betalningsanmärkning bli slutresultatet? Eller slipper man en anmärkning om en avbetalningsplan accepteras? Jag har fått en betalningspåminnelse från Skatteverket angående en skatteskuld på 50000 efter försäljning av en bostadsrätt.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #238 skrivet: December 27, 2010, 11:54:11 »

Så länge du har skuld hos kronofogden har du en betalningsanmärkning hos UC (upplysningscentralen), oavsett avbetalningsplan eller inte. Egentligen ska du kontakta UC för att höra om avbetalningsplan i sig genererar anmärkning, det vet inte jag. Om skulden regleras genom avbetalningsplan och kronofogden inte gör några exekutiva åtgärder kan skulden bli sekretessmarkerad när den är betald, men som sagt hör med UC, dom vet.
Loggat
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #239 skrivet: December 27, 2010, 22:25:59 »

Måste faktiskt rätta ditt ordval lite varinder, att man har en skuld hos KFM innebär inte att man har en betalningsanmärkning hos UC så länge den är där - däremot så syns det under "skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten" på en kreditupplysning. I realtid alltså. Betalningsanmärkning får man vid utslaget (en gång) och sedan får man ytterligare en vid varje exekutiv åtgärd (utmätning/utmätningsförsök).

Är skulden fastställd hos KFM, alltså att ett betalningsföreläggandeutslag har gjorts, så finns det redan oåterkalleligt en anmärkning  - avbetalningsplan eller ej (det var detta jag antar att du menade). Dock är det ju en klar fördel med avbetalningsplan, eftersom inga utmätningar då görs och således tillkommer inga nya anmärkningar heller. Efter 3 år är en anmärkning borta hos UC, vare sig skulden är betald eller ej.

Men som du säger, vill man veta mer om anmärkningar så är det UC man ska vända sig till. Många verkar tro att det är KFM som utfärdar dessa när de egentligen inte har ett dugg med dem att göra.
Loggat
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: