Sidor: [1] 2 3 ... 14   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Följ min resa på Tradera!  (läst 178827 gånger)
0 Medlemmar och 12 gäster tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« skrivet: Mars 19, 2010, 19:04:26 »

Jepp! Nu kör vi.

Jag ska testa att göra affärer på Tradera. För att elda på mig själv lite så tänkte jag att ni skulle få följa med på resan. Så därför startar jag nu min tråd om mina första vingliga steg på Tradera också får vi se vart det landar.

Insatsen kommer att bestå av 4 pokemonspel samt 1.000 kronor som det ska köpas varor för. Just nu lutar det åt solglasögon.

Häng med, hoppas jag kan underhålla och kanske bidra med något genom min osminkade story.
Loggat

Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Mars 19, 2010, 19:11:36 »

The Pokemon situation.

Jag trodde att jag köpte 4 spel som passade min sons Nintendo DS, och som då hade motsvarat ett värde om c.a 1500 i begagnat skick. För ynka 232 pix Shocked  Jag var kung, det lirade. Men. De j*vla spelen funkar inte till just det spelet min grabb har, det var lite för gamla, så nu sitter jag knalltorsk på 4 Pokemon.

Dags för aktion, spelen är betalda och kommer att bjudas ut på Tradera.

BETALTYP:    MOTTAGARNAMN:    MOTTAGARKONTO / POSTORT:    BELOPP:    VALUTA:    ÖNSKAT
BETAL-
DATUM:    REFERENSNUMMER / MEDDELANDE:    ANTECKNINGAR:
Överföring    SWEDBANK AB    8405 3333 8710 985    232,00    SEK    10-03-19     TREBOR36     trebor36
SUMMA (SEK):  232,00    

Med vänlig hälsning

Robert

--- Den ons 2010-03-17 skrev Axxxx Pxxxx Bxxxxxx <xx xx@hotmail.com>:

Från: xxxxx
    Ämne: Pokemon Spel
    Till:
    Datum: onsdag 17 mars 2010 18.21

Hejsan Robert,

Grattis du vann auktionen på Tradera.
    http://www.tradera.com/Nintendo-GAME-BOY-Pok%C3%A9mon-auktion_300202_108378821

202+30 =232 Kr

Vänligen gör en överföring till mitt konto i Swedbank.
    Clearing nr: x
    Konto nr: x

Märk din betalning med ditt alias på tradera eller ditt namn.
    Maila gärna tillbaka när du gjort din betalning.
Loggat

JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #2 skrivet: Mars 19, 2010, 20:01:25 »

Du fick lite rabatt på frakten Grin
69kr för de grammen var ju lite kraftigt Evil
Det är ju knappast något tyngre saker 12kr porto?
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Mars 19, 2010, 20:13:35 »

Du fick lite rabatt på frakten Grin
69kr för de grammen var ju lite kraftigt Evil
Det är ju knappast något tyngre saker 12kr porto?
Såg det nu, hon ville ha 69 i frakt från början, men jag fick "bara" betala 30 Smiley
Loggat

Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Mars 20, 2010, 12:14:38 »

Så där, nu har jag reggat mig på Alibaba.

"You have successfully registered as a Free Alibaba.com Member!"

Jag bestämde mig för att satsa som solglasögondealer. Orsakerna är flera. Dels är det säsong, dels är de inte så tunga eller skrymmande. De ligger dessutom inom ramen för min budget. minimiorder är 12 par, kostnaden ska vara mellan 5-8 dollar. Så jag borde kunna få hem 12 par inklusive frakt för runt 1000-lappen. Har kollat lite på Tradera och fejkade Ray-Ban ser ut att röra sig hyggligt. Jag har dessutom själv köpt ett par fejkade Ray.Ban från Tradera och är grymt nöjd med kvalitén.

Nedan är den modell jag tänkt starta med, en klassiker. Har mailat Kinesen om att jag vill köpa 12 par och vad det kostar inklusive frakt. Så nu är jag ytterligare ett steg på väg.  

http://www.alibaba.com/product-gs/286786139/brand_sunglasses.html

"mina" solglasögon på Tradera: http://www.tradera.com/Nya-Ray-Ban-RB-3026-Aviator-Gold-Solglasogon-auktion_340210_109380900#pic
Loggat

Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #5 skrivet: Mars 20, 2010, 12:44:29 »

Verkar ju gå ihop sig redan med dom buden =)
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Mars 20, 2010, 12:53:59 »

Verkar ju gå ihop sig redan med dom buden =)
Jo, det verkar bra, men det beror på vad jag får hem glasögonen för. Med mitt flyt kommer det säkert att bli en mörk och regnig vår Grin Men skitsamma, jag gör det här för att det är kul, klarar jag att gå +/- 0 så är jag nöjd.
Loggat

Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #7 skrivet: Mars 20, 2010, 13:12:15 »

Berätta gjärna fortlöpande om de kinesiska leverantörerna. Kan vara bra att veta om nu någon lev. är skumrask ;-) Ska själv regga mig nu för att förkovra mig. Detta är kul.
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Mars 20, 2010, 13:23:59 »

Berätta gjärna fortlöpande om de kinesiska leverantörerna. Kan vara bra att veta om nu någon lev. är skumrask ;-) Ska själv regga mig nu för att förkovra mig. Detta är kul.
Absolut, jag kommer att rapportera allt som händer, både bra och dåliga saker.
Loggat

Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #9 skrivet: Mars 20, 2010, 14:43:00 »

Enligt med annonsen så Är dem fraktfri från Kina. Skulle väl kunna komma en och annan krona. Men att skeppa dem lär ta ett jävla tag. Det står Port CIF. CIF står för Cost Insurence and Fright. Står det FOB vid frakt så betyder det Free ombord. Kom ihåg att du kan åka på import-tull men det brukar bara var någon procent. Förut åkte jag på 4% när jag provade ta hem elektronik
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #10 skrivet: Mars 20, 2010, 14:49:19 »

Enligt med annonsen så Är dem fraktfri från Kina. Skulle väl kunna komma en och annan krona. Men att skeppa dem lär ta ett jävla tag. Det står Port CIF. CIF står för Cost Insurence and Fright.
Aha, jag hade ingen aning om vad CIF stod för. Men det står "Delivery Timdes 4-7 days", varför skriver de så? Hur långt är "ett jävla tag", veckor eller månader?

Ännu inget svar från Kina på min förfrågan.
Loggat

Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #11 skrivet: Mars 20, 2010, 14:55:46 »

Enligt med annonsen så Är dem fraktfri från Kina. Skulle väl kunna komma en och annan krona. Men att skeppa dem lär ta ett jävla tag. Det står Port CIF. CIF står för Cost Insurence and Fright.
Aha, jag hade ingen aning om vad CIF stod för. Men det står "Delivery Timdes 4-7 days", varför skriver de så? Hur långt är "ett jävla tag", veckor eller månader?

Ännu inget svar från Kina på min förfrågan.

Lovar han 5 -7 dagar så ska han stå för det. troligen går det med flygpost. Hur som helst så står han för ansvaret att grejorna kommer till Sverige och han ska betala frakten till någon terminal. Det är det som är intressant

Ska bli roligt att följa den här experimentet och lycka till.
Loggat
omstarten
Newbie
*

Antal inlägg: 39

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Mars 20, 2010, 15:46:39 »

har du frågor om att handla från Kina så fråga på, jag köper en herrans massa därifrån =)

Ps. det som står på Alibaba sidorna stämmer föga med vekligheten ang. både pris och frakt
Loggat

Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #13 skrivet: Mars 20, 2010, 17:38:10 »

Ps. det som står på Alibaba sidorna stämmer föga med vekligheten ang. både pris och frakt
[/quote]

Hur ska man förhålla sig då? Tänkte beställa lite varor nämligen.
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #14 skrivet: Mars 20, 2010, 18:34:33 »

Räkna med att förhandla en del om priser mm
Har du ett antal säljare med samma artikel (nästan alltid) välj då en s.k Gold supplier.
Denna har nämligen redan genomfört ett antal lyckade affärer och är troligen ingen bedragare.

Såg att den säljare du fastnat för har över 1600 objekt i sitt showroom
Detta brukar innebära att du kan hitta dem billigare hos en annan säljare.
Dom tillverkar dom knappast själva utan är grossister.

Sedan har du problemet med märkningen. (om det står RayBan)
Du kan få dom beslagtagna vid tullen (även få böter).
Bli avstängd från tradera (först får man auktionerna nedstängda, om man lägger ut fler = avstängning)
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 14   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: