Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sambo & sambolagen? vad säger den?  (läst 2823 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
P.Ekstom
Newbie
*

Antal inlägg: 19

« skrivet: Mars 18, 2010, 12:43:54 »

Kan jag flytta ihop med flickvännen min utan att hon påverkas av mina skulder Huh?

Vill absolut inte att hon påverkas av dom.. Vore så fel som det kunde bli!!!

Tacksam för svar
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #1 skrivet: Mars 18, 2010, 13:05:12 »

Du är själv skyldig att betala dina skulder. Hon "ärver" inte några skulder. Vad som kan vara är att man skriver vem som äger vad i lägenheten/huset om KFM skulle komma och göra utmätning ex. Sedan kan det bli så att om ni bor tillsammans så får man stå för en försärjningen tillsammans också. TJänar hon väldigt bra och du inget så får hon betala din mat, dina kläder o.s.v.

Nu är jag inte alls superbra på detta med juridiken. Men hur mycket skulder har du? Se till att prata med någon jurist innan och skriv ordentliga papper, speciellt om hon har något värdefullt med sig in. Och se upp med att ha gemensamt konto, då blir alla pengar dina om KFM kommer. Även om du bara satt in en krona och hon 500 000.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
P.Ekstom
Newbie
*

Antal inlägg: 19

« Svara #2 skrivet: Mars 18, 2010, 13:46:56 »

Jag har egentilgen ingen aning om hur stora skulderna är men jag höftar på 200.000.

Men det mesta ligger hos inkassobolagen och brottsofferfonden.
Glömde säga att vi ska prova på att vara sambo ett halvår först. jag hyr en lägenhet i en annan stad som nu är ute på andra handskontrakt och hon står på denna som vi ska flytta in i.

Men jag ska kontakta en jurist som du sa. Kostar det någon?
Loggat
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #3 skrivet: Mars 18, 2010, 23:07:32 »

Jag blev sambo samtidigt som jag hade skulder (han hade inte det) och det har inte inneburit några som helst problem för oss. Det enda jag kan tänka mig är, precis som Sjuksköterskan säger, ifall du ligger så illa till med dina skulder att Kronofogden vill göra utmätning eller du någon gång behöver söka bidrag - då räknas era inkomster ihop, även om ni inte har gemensam ekonomi, när de beräknar hur mycket du ska klara dig på.

Du behöver nog inte anlita en jurist. Tänk bara på följande innan ni gör slag i saken:

- Ifall du blir föremål för löneutmätning eller behöver söka socialbidrag eller bostadsbidrag så kommer du att förlora ekonomiskt på att vara sambo, hon kommer då att få dra ett tungt lass.
- Ifall Kronofogden gör utmätning i hemmet kan de ta hennes saker också, så se till att skriva papper på vem som äger vad och ha gärna kvitton eller liknande som styrker detta.
- Skaffa inte gemensamma konton.
- Gift er inte (då är det nämligen en helt annan femma med vems skulder det är och försörjningsskyldighet).

Men håller du någorlunda kontroll på dina skulder och inte har fogden flåsade i nacken så ska det inte vara så svårt! Smart av dig att "prova på" och hyra ut din lägenhet i andra hand ett tag, så gjorde vi också. Lycka till med sambolivet Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: