Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gäldenärs fastighet eller bostadsrätt i skuldsaneringsärenden  (läst 26438 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« skrivet: Mars 15, 2010, 13:00:32 »

Vet att detta kan vara intressant för några:

Citat
Vid bedömningen av om huruvida en gäldenär för att komma i fråga för skuldsanering ska få behålla en av denne
ägd fastighet eller bostadsrätt — som utgör gäldenärens stadigvarande bostad - gäller som huvudregel att tillgången ska försäljas.

Det finns dock möjlighet för gäldenären att få bo kvar i sin egen ägda bostad. Vid denna prövning ska ekonomiska och sociala skäl beaktas.
Det är bostadens nettoövervärde som ska ligga till grund för bedömningen. Understiger nettoövervärdet 150 000 — 200 000 kr ska
tillgången inte utgöra hinder för skuldsanering.
Detta gäller under förutsättning att gäldenären uppfyller kravet på kvalificerad insolvens samt att det även vid en totalbedömning
får anses skäligt att gäldenären bor kvar.
Beloppsgränsen är ett riktvärde och ska gälla som utgångspunkt vid bedömningen i det enskilda fallet.
Således kan en gäldenär — vars bostads nettoövervärde överstiger riktvärdet — av sociala skäl få bo kvar i sin
fastighet eller bostadsrätt. Gäldenären ska bland annat visa vilka ansträngningar han eller hon har gjort för att hitta ett annat
billigare boende. En samlad bedömning ska göras vid prövningen av frågan om huruvida gäldenären bör få behålla och bo kvar i sin
egen ägda fastighet eller bostadsrätt vid en skuldsanering.

Läs fortsättningen på hela ställningstagandet på:
http://www.kronofogden.se/rattsinformation/rkfochprocessagstallningstagande/2010/310skusan.4.233f91f71260075abe8800099636.html

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #1 skrivet: Mars 15, 2010, 13:26:53 »

Vet att detta kan vara intressant för några:

Citat
Vid bedömningen av om huruvida en gäldenär för att komma i fråga för skuldsanering ska få behålla en av denne
ägd fastighet eller bostadsrätt — som utgör gäldenärens stadigvarande bostad - gäller som huvudregel att tillgången ska försäljas.

Det finns dock möjlighet för gäldenären att få bo kvar i sin egen ägda bostad. Vid denna prövning ska ekonomiska och sociala skäl beaktas.
Det är bostadens nettoövervärde som ska ligga till grund för bedömningen. Understiger nettoövervärdet 150 000 — 200 000 kr ska
tillgången inte utgöra hinder för skuldsanering.
Detta gäller under förutsättning att gäldenären uppfyller kravet på kvalificerad insolvens samt att det även vid en totalbedömning
får anses skäligt att gäldenären bor kvar.
Beloppsgränsen är ett riktvärde och ska gälla som utgångspunkt vid bedömningen i det enskilda fallet.
Således kan en gäldenär — vars bostads nettoövervärde överstiger riktvärdet — av sociala skäl få bo kvar i sin
fastighet eller bostadsrätt. Gäldenären ska bland annat visa vilka ansträngningar han eller hon har gjort för att hitta ett annat
billigare boende. En samlad bedömning ska göras vid prövningen av frågan om huruvida gäldenären bör få behålla och bo kvar i sin
egen ägda fastighet eller bostadsrätt vid en skuldsanering.

Läs fortsättningen på hela ställningstagandet på:
http://www.kronofogden.se/rattsinformation/rkfochprocessagstallningstagande/2010/310skusan.4.233f91f71260075abe8800099636.html

Tack så jätte mycket Admin. Nu ska jag bara vänta tills den 23 mars sen är det dags att skicka in ansökan.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #2 skrivet: Mars 15, 2010, 15:43:12 »

Det blir inte någon lagändring den 23 mars, det är bara propositionen som läggs för riksdagen då. Lagen som föreslås kommer att träda ikraft först senare.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #3 skrivet: Mars 15, 2010, 18:21:01 »

Det blir inte någon lagändring den 23 mars, det är bara propositionen som läggs för riksdagen då. Lagen som föreslås kommer att träda ikraft först senare.

Det visste jag redan. Men jag avvaktar och ser vad som står i den, blir det ingen förändring till det bättre så kommer jag troligtvis att emigrera eller åtminstonde skaffa mig arbete utanför Sveriges gränser.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #4 skrivet: Mars 15, 2010, 18:28:34 »

Det visste jag redan. Men jag avvaktar och ser vad som står i den, blir det ingen förändring till det bättre så kommer jag troligtvis att emigrera eller åtminstonde skaffa mig arbete utanför Sveriges gränser.
[/quote]

Jag med.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #5 skrivet: Mars 15, 2010, 18:29:24 »

Ursäkta det blev fel där. Det var Nightmares citat som jag svarade på.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #6 skrivet: Februari 21, 2013, 11:41:04 »

Här är det ju så att om man inte kan få en hyresrätt och enda utvägen till tak över huvudet är att bo kvar räknas det skäl nog.
Ett plus/krav om man kan styrka att man försökt sälja sitt boende eller försökt byta till billigare hyresrätt men misslyckats.

Har man barn i skola i närheten, deras kompisar bor i området, deras fritidsaktiviteter sker i närområdet så är det socialt skäl.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: