Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Grillbar, catering?  (läst 36565 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
viking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #15 skrivet: Mars 09, 2010, 18:36:08 »

Jag har också haft en dröm i många år om att starta en vägkrog. För några år sedan tyckte vi att det var dags. Tog kontakt med leverantörer, byggfirma mm. Allt var så gott som klart. Var mycket spännande och skitkul. Men allt sket sig så klart på banken, trots att vi skulle ha haft enorma mängder med kunder vid vägen vi skulle ha byggt vid. Hela byggkalaset och all mat och att börja med företaget skulle kosta 3.700.000kr. Vi kunde lägga upp 750.000 som banken först krävde. Men sedan ångade sig banken och ville ha 2 mille av oss för att vi ens skulle få lånet. Så det blev så klart inget med det. Är sur än idag. Hade förmodligen inte haft några som helt problem med pengar idag och dessutom hade vi tänkt anställa en hel del arbetslösa människor så att de också skulle kunna få en ordentlig lön att leva på, eftersom vi hade behövt en hel del anställda då vi planerade att ha öppet dygnet runt. Åker en massa åkerier längst denna väg och de var mycket positiva till vägkrog där de också skulle få tillgång till dusch. Jo, jag känner mig något bitter... Embarrassed

//Viking
Loggat

Den dagen skit blir värd sin vikt i guld, har den fattige inget skithål.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #16 skrivet: Mars 09, 2010, 19:07:42 »

Förstår dig, viking! Undecided

Det lilla gatukök/grillbar som jag funderar på kommer att betalas med kontanta pengar, så något banklån behövs inte.
Nu är det inte på långa vägar såna kostnader som Ni hade för att starta upp.

Har en kompis som är intresserad av att gå in som delägare/finansiär, så det ekonomiska lär lösa sig.
Har just suttit och pratat med en krogägare här i stan som har lång erfarenhet av restaurangbranschen,
och jag har fått bra tips därifrån också, främst vad gäller leverantörskontakter.

Fan, det kanske blir verklighet till slut!?
Projektet lär ta ett år att planera och bygga upp, men det får det väl göra då.
Nu gäller det bara att bestämma sig om jag ska genomföra det på riktigt, men det lutar nog mot det!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
viking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #17 skrivet: Mars 09, 2010, 19:17:09 »

Lycka till, Admin!

//Viking
Loggat

Den dagen skit blir värd sin vikt i guld, har den fattige inget skithål.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #18 skrivet: Mars 09, 2010, 19:23:30 »

Lycka till, Admin!

//Viking
Tack! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Thomas Sakshaug
Full Member

Antal inlägg: 132

Hemsida
« Svara #19 skrivet: Mars 09, 2010, 22:25:07 »

Håll hög kvalitet!
Ha bara några rätter och gör dessa perfekt.  Har du för många så kan du förlora i slutänden.  Det gäller som sagt att se vad som går.
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #20 skrivet: Mars 09, 2010, 23:13:40 »

Håll hög kvalitet!
Ha bara några rätter och gör dessa perfekt.  Har du för många så kan du förlora i slutänden.  Det gäller som sagt att se vad som går.
Precis min tanke! Cool

Tror att man vinner mycket på att ha bra kvalitet och satsa det "lilla extra".
Många gatukök är sunkiga och man kör med billigaste råvarorna man hittar enast för att sälja. Skiter i hur det smakar....
Inte direkt min stil, utan jag vill ha glada och nöjda kunder.
Loggat

Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« Svara #21 skrivet: Mars 24, 2010, 22:57:29 »

Vill inte slänga grus i drömmarna men reglerna för mathantering numera är nästan omöjliga att förlja om man dessutom ska kunna tjäna något på det. Dessutom ska du göra en verksamhetsbeskrivning utan dess like...=( Du ska ha massor med olika kylskåp, du fåt t ex inte ha grönsaker med mjölk.... Kolla alla regler etc innan du startar. Många av dom är rent löjliga =((
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #22 skrivet: Mars 25, 2010, 00:15:55 »

Vill inte slänga grus i drömmarna men reglerna för mathantering numera är nästan omöjliga att förlja om man dessutom ska kunna tjäna något på det. Dessutom ska du göra en verksamhetsbeskrivning utan dess like...=( Du ska ha massor med olika kylskåp, du fåt t ex inte ha grönsaker med mjölk.... Kolla alla regler etc innan du startar. Många av dom är rent löjliga =((
Ingen fara!

Har mycket goda kontakter med resturangfolk, bollar bla idén med restaurangen som ligger rakt under där vi bor.

Dessutom har jag en bekant (f.d. TV-kock!) som är lärare på restaurangutbildning och som tipsade mig om att gå deras 40-veckors utbildning, eller åtminstone första 10 veckorna som innefattar hygien och livsmedelshantering just för att kunna klara sig utan anmärkning hos myndigheterna.
Jag har pratat med skolan om detta och har lagt in en ansökan. Har vi tur så börjar den utbildningen redan nästa vecka om dom har tillräckligt ansökarantal, i annat fall blir det i augusti!

Min tjej är inom branschen (stans största hotell), och utbildad på samma gymnasium som den utbildning jag eventuellt kommer att börja på.
Skillnaden är att "min" utbildning blir i Komvux regi, men i gymnasieskolans lokaler och med deras lärare. Tre av fem dagar i veckan ute på praktik
En stor fördel som jag har är också att skolan ligger granne med mig!

Vi kommer att börja så smått med lite catering "på skoj" så att man får känna sig för lite. Har redan några uppdrag under våren.
Har stor hjälp av dels branschfolk, dessutom har min far byggt en hel del gatukök och restauranger och kan detta väldigt väl.
Sedan kan man också konstatera att jag inte tänker mig någon stor verksamhet, utan endast ett litet gatukök av mindre format.

Fan, man måste våga prova något nytt här i livet! Cool
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #23 skrivet: Mars 25, 2010, 14:10:19 »

Oh, my god....
Vad f*n har jag gett mig in i?  Shocked

Börjar restaurangutbildning redan nu på måndag. Fick klart detta idag, kommer just därifrån....
Jag som är van att styra dagarna som jag själv vill, nu kommer jag att vara inlåst på en skola en stor del av dygnet.... Undecided

Hmm, börjar nästan få lite ångest över det, men samtidigt är det spännande att få lära sig något nytt!
Man blir ju inte dummare.....

Tyvärr innebär det att jag inte kommer att kunna vara lika mycket på forumet längre, men Ni klarar er nog lika bra ändå! Grin

Loggat

Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #24 skrivet: Mars 25, 2010, 14:36:53 »

Oh, my god....

Börjar restaurangutbildning redan nu på måndag. Fick klart detta idag, kommer just därifrån....
Jag som är van att styra dagarna som jag själv vill, nu kommer jag att vara inlåst på en skola en stor del av dygnet.... Undecided

Hmm, börjar nästan få lite ångest över det, men samtidigt är det spännande att få lära sig något nytt!

Tyvärr innebär det att jag inte kommer att kunna vara lika mycket på forumet längre, men Ni klarar er nog lika bra ändå! Grin

Jag kommer att sakna dig i alla fall.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #25 skrivet: Mars 25, 2010, 15:24:23 »

Men jag försvinner inte helt! Smiley

Det är bara på dagarna som jag inte kommer att kunna vara uppkopplad lika ofta som nu!
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #26 skrivet: Mars 25, 2010, 15:33:24 »

Det är bara på dagarna som jag inte kommer att kunna vara uppkopplad lika ofta som nu!

Vi är vuxna och klarar oss. Plugga hårt nu.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #27 skrivet: Mars 25, 2010, 15:34:48 »

Föräldrafritt på forumet. Då ska vi röja Evil
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #28 skrivet: Mars 25, 2010, 17:02:24 »

Föräldrafritt på forumet. Då ska vi röja Evil
Grin Grin Grin
Loggat

Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #29 skrivet: Mars 25, 2010, 22:00:36 »

Oh, my god....

Grymt kul att du kör på! Lycka till, det här kommer garanterat att gå vägen.  Smiley
Loggat

Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: