Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Grillbar, catering?  (läst 36565 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« skrivet: Mars 08, 2010, 01:27:24 »

Går i lite funderingar på att förverkliga en dröm som jag haft nu i 15 års tid.

Idén är en liten (menar verkligen liten) grillbar med femtiotalsinfluenser.
Blanda modern teknik med stil från "the 50s".

Har kontakt med leverantörer och vet ungefär hur jag vill att stilen ska vara, men vet inte riktigt om jag vågar ta steget.....
Har ju i stort sett bara jobbat i reklambranschen, men har mycket ideér om hur jag vill att det ska vara.
Det behöver inte heller bli speciellt dyrt då jag har extremt bra kontakter med både leverantörer, andra resturangägare, hantverkare/butiker osv. Det mesta av bygget gör vi själva! Marknadsföring kan jag så det är inget problem heller....

Ett annat alternativ är att driva den som en liten lunchgrill om man får tag på en billig lokal i ett industriområde.
Perfekt att endast ha öppet 10-14 och kanske kombinera det med catering vid behov.

Någon som har erfarenhet av något liknande?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Mars 08, 2010, 09:40:31 »

Jag och brorsan drev ett gatukök under några år, vi lyckades få hygglig snurr på det. Några reflektioner.

Snåla inte med fel saker. En portion pommes kostar runt 1 krona, ös på, ryktet om att man får mycket sprider sig.

Vi upptäckte att det var omkring 25% billigare att handla på Willys, som i vart fall här nere i landet satsat en del på att ha storkökssortiment.

Om du har en liten servering utanför, lägg maten på riktigt porslin. Oj vad det förvånade många.

Om du ska sälja mos, det tar inte längre tid att göra eget, recept kan du få av mig. Succé

Ha några udda "specialare" Vi sålde bl.a. strömming, succé.

Fråga aldrig om, utan vilken dricka de vill ha till. Alla köper då.

Slitigt, svettigt, stressigt men fantastiska marginaler. En hamburgare med bröd, max 5:- in, 35:- ut. En dricka, 3:- in, 10:- ut.

Tror du gör helrätt i som satsar på begränsade öppettider.

Ge rabatter till exempelvis Taxi.

Om du får plats, komplettera med glass, väldigt lönsamt sommartid, speciellt kulglass. Frys lånar du av leverantör.

Har säkert mycket mer att tipsa om, men detta var vad jag kom på för stunden. Vi kunde ingenting när vi startade, det var mest en slump också stod vi där  Smiley
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Mars 08, 2010, 10:01:47 »

Tackar för bra tips! Cool

Mosreceptet tar jag gärna! Wink

Jo, jag har sett att Willys har en hel del storkökssortiment.

Strömming lät udda. Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #3 skrivet: Mars 08, 2010, 10:15:40 »

Jag tycker du skall hoppa på. Har själv erfarenhet genom min exsambo och släkringar av detta. Du gör helt rätt i att köra lunchen enbart, det är där pengarna finns. Eget mos är guld värt. Roberts idé om strömming är också kanon. Glass är oerhört lönsamt.
Jag vet de som själva byggt sin kiosk och kör sommarhalvåret (Thailand andra året) och de säljer lite Tahimat också. Det är populärt. Många vill ju ha ett magrare alternativ.
Och, en viktig sak när du står där - lite humor och glädje inför kunderna.
Stort Lycka till!
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Mars 08, 2010, 10:31:08 »

Strömming lät udda. Grin

Strömming är inte så udda här nere, men väldigt få som serverar. Det kanske finns någon liknande rätt där du bor.

Mos! Skala 5 kilo, vi körde fast potatis, dela i småbitar och lägg i kastrullen. Det här kan man göra kvällen innan och låta en timer se till att potatisen är klar när man kommer. Tillsätt omkring 50 gram fett, 1 tsk muskot, 3 matskedar aromatkrydda och stöt potatisen. Blanda med en betongvisp som du satt i borrmaskinen och fyll på med mjölk till du får rätt konsistens.

Är det stressigt så se till att ha en back-up med kokt potatis, annars kan du med fördel göra en sats snabbmos och blanda i det riktiga, bara folk känner de riktiga små potatisklumparna, ingen märkte någonsin att vi gjorde så. Åhhh, hemlagat mos slår allt Roll Eyes

Tyvärr går det inte att göra för stora satser, mjölken härsknar och det går inte att spara överblivet mos eftersom det luktar bäver nästa dag. Just mos verkade vara en viktig pryl, många stannade bara för att vi hade en stor skylt om hemlagat mos, överraskande många bad att få smaka på moset innan de beställde vad de skulle ha utöver.

Lax är en annan enkel pryl, 4,5 minuter i micron, lite salt och peppar - klart.

Småsaker som att vi hade riktiga kockkläder i ett gatukök uppskattades, likaså en så enkel sak som att vi använde flingsalt över hamburgaren och värmde brödet i klämgrillen.

Vi testade även att ha husmanskost i större utsträckning men det funkade inte, som en kund sa, jag går inte till körvakoket för att få chili.

Synlig hygien vann vi mycket på, att demonstrativt tvätta händerna när det kom en kund uppskattades, i vart fall förstod vi det genom motsatsen.

Nu kanske det inte var traditionell gatuköksmat du tänkt satsa på, men vi hade oerhört svårt att lyckas med catering, hur vi än försökte så kändes det inte som kunderna uppfattade det som trovärdigt att ett gatukök kunde leverera bra mat, vilket vi absolut kunde.

En annan sak som funkade var baguetter. En sådan kostar runt 5:- att göra och vi fångade många "Take-awaykunder" som hade bråttom. Minns inte vad vi tog, men baguette och kaffe eller dricka kostar runt 7-8 kronor och man kan ledigt ta 35 för det. Att göra 20 baguetter går rapidsnabbt när man fått upp tempot.
Loggat

kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #5 skrivet: Mars 08, 2010, 12:18:38 »

Admin kolla detta cafe vi har i Helsingborg.Skituppskattat är det det är ett cafe i 50tals-stuk
Dom har inrett hela cafet med 50tals saker klär sina anställda i 50 tal.
Maten etc är mega dvs jag menar megabullar smörgåsar etc.
Du kanske kan googla lite på 50 talscafe i Helsingborg((Ebbas fik heter det))
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #6 skrivet: Mars 08, 2010, 12:28:37 »

Strömming lät udda. Grin

Strömming är inte så udda här nere, men väldigt få som serverar. Det kanske finns någon liknande rätt där du bor.

Mos! Skala 5 kilo, vi körde fast potatis, dela i småbitar och lägg i kastrullen. Det här kan man göra kvällen innan och låta en timer se till att potatisen är klar när man kommer. Tillsätt omkring 50 gram fett, 1 tsk muskot, 3 matskedar aromatkrydda och stöt potatisen. Blanda med en betongvisp som du satt i borrmaskinen och fyll på med mjölk till du får rätt konsistens.

Är det stressigt så se till att ha en back-up med kokt potatis, annars kan du med fördel göra en sats snabbmos och blanda i det riktiga, bara folk känner de riktiga små potatisklumparna, ingen märkte någonsin att vi gjorde så. Åhhh, hemlagat mos slår allt Roll Eyes

Tyvärr går det inte att göra för stora satser, mjölken härsknar och det går inte att spara överblivet mos eftersom det luktar bäver nästa dag. Just mos verkade vara en viktig pryl, många stannade bara för att vi hade en stor skylt om hemlagat mos, överraskande många bad att få smaka på moset innan de beställde vad de skulle ha utöver.

Småsaker som att vi hade riktiga kockkläder i ett gatukök uppskattades, likaså en så enkel sak som att vi använde flingsalt över hamburgaren och värmde brödet i klämgrillen.

Vi testade även att ha husmanskost i större utsträckning men det funkade inte, som en kund sa, jag går inte till körvakoket för att få chili.

Synlig hygien vann vi mycket på, att demonstrativt tvätta händerna när det kom en kund uppskattades, i vart fall förstod vi det genom motsatsen.

Nu kanske det inte var traditionell gatuköksmat du tänkt satsa på, men vi hade oerhört svårt att lyckas med catering, hur vi än försökte så kändes det inte som kunderna uppfattade det som trovärdigt att ett gatukök kunde leverera bra mat, vilket vi absolut kunde.

En annan sak som funkade var baguetter. En sådan kostar runt 5:- att göra och vi fångade många "Take-awaykunder" som hade bråttom. Minns inte vad vi tog, men baguette och kaffe eller dricka kostar runt 7-8 kronor och man kan ledigt ta 35 för det. Att göra 20 baguetter går rapidsnabbt när man fått upp tempot.

Fan Robban när öppnar vi?
jag sålde livsmedel tidigare till korvgubbar och så och jag minns under vattenfestivalen i sthlm(tror det hetter så) så var det inte ovanligt att korvgubbarna köpte 1000-2000 chorizo på ett bräde, 3 kronor in + bröd senap och ketchup 60 öre till, 35-40 kronor ut
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Mars 08, 2010, 16:54:37 »

Tack så grymt mycket för Era svar!

Ska prova mosreceptet hemma och se. Det låter gott i alla fall.

Min tanke är att försöka köra med vanlig gatuköksmat men i hemlagad stil.
Ingen annan gör det här i Umeå vad jag vet så det kan förhoppningsvis bli en egen nisch.

Fyll gärna på med mer förslag och tankar om detta!
Loggat

Noomi
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Mars 08, 2010, 17:04:28 »

Kan du bara ordna kiosken till bra pris så är det en oerhört bra förtjänst. Finns det någon som inte älskar korv o mos?
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #9 skrivet: Mars 08, 2010, 17:31:22 »

Ingen annan gör det här i Umeå vad jag vet så det kan förhoppningsvis bli en egen nisch.

något som jag uppskattar här i landet jag bor är att på många ställen så när man köper en burgare så är det en riktig burgare hemlagad lite tjockare och saftigare. det kan vara något att nicha sig mot.

egan köttbullar till mosbrickan är inte heller särsklit svårt
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #10 skrivet: Mars 08, 2010, 18:07:52 »

ASG!!!Snart har du alla FR-Kunder stående på rad uppe i kalla Umeå Grin Cheesy
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Mars 08, 2010, 18:09:57 »

ASG!!!Snart har du alla FR-Kunder stående på rad uppe i kalla Umeå Grin Cheesy
YES! Det får bli FR-rabatt åt alla medlemmar.
Loggat

Noomi
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Mars 08, 2010, 18:13:25 »

Tackar, tackar! Vad säger du i luckan till kunden? Är du en fattig riddare så har vi rabatter här.
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #13 skrivet: Mars 08, 2010, 22:50:26 »

Kan absolut vara en nisch som funkar, räkna bara med att det blir betydligt jobbigare. Att ha öppet 10-14 betyder i princip 8 timmars jobb. Rulla köttbullar och göra egna hamburgare tar tid, under prime time har du inte ens tid att gå på toa.

Sedan vet jag att tillståndslagen ändrats, tidigare följde tillståndet för mat stället, nu följer det ägaren. Det är rätt trixigt, tror att det är svårare att få tillstånd om du ska laga mat från grunden vilket är skillnad mot att tillreda, men kolla med myndigheten, de vet bättre än jag som lade av innan de nya reglerna kom, men redan då fick vi vara kreativa i våra svar runt moset och strömmingen som naturligtvis inte tillagades på plats Wink

Det här med att ha några sunda måltidsalternativ var något vi snabbt märkte att vi vann mycket på. Många företag skickar en löpare för att hämta företagets lunchmat, om då någon ska leva sunt inför strandsäsongen eller av andra skäl, är det lätt att de hellre väljer "Bennys Mathak" som kanske har det sunda alternativet istället för dig. Det finns inte tid att åka runt till flera ställen utan de väljer ett. Sedan är det ingen som pallar att leva på rent gatukäk vecka efter vecka, oavsett hur trevlig och kul prick du är.

Jag föreslog bl.a. lax, det är en typiskt sund rätt som vi hade bara för att locka enligt ovan.

När det kommer till utrustning så finns det hur mycket som helst på blocket.

Vi gjorde en rätt kul sak som det snackades om. Vi inredde kundtoan så folk trodde de hamnat på ett bättre hotelldito, blev en helt galen kontrast. Det var inga stora pengar, toan var bara en m2, men så värt det att se folks miner efter att de lånat toan Grin 100% design, "guld", takkrona, designtapeter...you name it, och givetvis parfym för både herrar och damer stående på en hylla. 

Att driva gatukök är riktigt kul, men är j*vligt jobbigt. Det var en rolig tid som jag absolut inte ångrar, men tufft.

Har haft en stressig dag och precis kommit hem, kommer säkert på fler saker.
Loggat

roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #14 skrivet: Mars 08, 2010, 23:28:22 »

Strömming lät udda. Grin

Vaaaa Robert36 hade NI inget socker i moset...måste det ju vara...det är kanonkrydda på moset....FAN va jag saknar moset som morsan gjorde...
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: