Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: På väg att preskriberas  (läst 12327 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kalle
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: April 26, 2008, 20:22:30 »

Hej. Jag har skulder på totalt ca 50 000kr och det sista delgivningen från kfm jag skrev på var daterad i maj 2005.
Snart 3 år sedan med andra ord  Smiley. Jag har inte skrivit på någonting sedan dess. Jag har under denna period hela tiden haft adresser i sverige men, typ c/o adresser och har flyttat runt en hel del. Har även bott en del utomlands trots adress i sverige.

Nu min undran... Måste man yrka på preskription någonstans för att det skall kunna preskriberas eller sker det automatiskt?
Var och hur gör man det isåfall?

Räcker för inkasobolagen att hävda att dom skickat brev, även fast dom inte nått fram till mig? Och hur undviker man isåfall ett preskriptionsavbrott i ett sådant läge?
Jag har svårt att bevisa att jag bott utomlands då jag har haft en adress i sverige. Jag har heller inga hyreskontrakt eller liknande som styrker min vistelse utanför sverige.
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: April 26, 2008, 21:25:53 »

När det gäller delgivningen från fogden så räknas inte ny preskriptionstid från datumet du skrev på delgivningen utan ny preskriptionstid räknas från det datum då fogden "lämnar ärendet ifrån sig".
Dvs redovisar ärendet till borgenären.
Det kan då ske inom ett år från att de har fått ärendet på sitt bord.

För att göra det hela lite krångligare så står det i PreskL att "Fordringen preskriberas likväl tidigast ett år efter det att förfarandet avslutats" och vidare "Preskriptionstiden kan inte förlängas på detta sätt mer än en gång".

Summa summarum kan du nog räkna med att skulden är preskriberad runt slutet av nästa år.

Glöm att något blir preskriberat med automatik! Får du krav efter nästa årsskifte så måste du bestrida kravet.
Det går då till tingsrätten där borgenären får bevisa att skulden inte är preskriberad.

Jag har samma problem med utlandsvistelse. Visserligen var jag skriven utomlands under en tid men vistades före det en hel del där för att starta upp verksamhet.

Kan någon intyga att du bott någonstans? Inga sparade biljetter, kvitton eller likn.?
Inga foton med datum på? Letar du så hittar du nog bevis.

Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #2 skrivet: April 26, 2008, 21:31:04 »

Hej.

När man har hävdat preskibition på ett ärende som ligger för utmätning.
Vad är det för handlingar som Inkassobolaget ska visa upp,för att styrka sitt påstående att ärendet inte är preskiberat.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #3 skrivet: April 26, 2008, 21:35:25 »

Härligt att det är några på forumet en helg. Det brukar vara så dött här annars.

Inkassobolaget ska styrka att preskriptionsavbrott har skett. Det kan man göra på många sätt.
Jag vill inte här gå in på detaljerna, för det kan avslöja lite av vår försvarsteknik.
Loggat
Kalle
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 26, 2008, 21:55:00 »

När det gäller delgivningen från fogden så räknas inte ny preskriptionstid från datumet du skrev på delgivningen utan ny preskriptionstid räknas från det datum då fogden "lämnar ärendet ifrån sig".
Dvs redovisar ärendet till borgenären.
Det kan då ske inom ett år från att de har fått ärendet på sitt bord.

Det där förstår jag inte.. "lämnar ärendet ifrån sig" Vart lämnar dom ärendet? Och hur tar man man reda på när preskriptionstiden gått ut? Utan att förlänga tiden då  Cool.

Du verkar ganska insatt... Om du har lust att hjälpa mig närmare så skulle jag vara enormt tacksam.
Antar att du kanske behöver mer detaljer isåfall, men det vill jag inte ta offentligt.

Det är en jungel detta och jag misstänker att det är lätt att göra bort sig.

Loggat
Kalle
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 26, 2008, 21:59:42 »

Kan någon intyga att du bott någonstans? Inga sparade biljetter, kvitton eller likn.?
Inga foton med datum på? Letar du så hittar du nog bevis.

Kan förstå om det underlättar, men är det verkligen nödvändigt. Jag är mest bara nyfiken på hur det fungerar.
Ligger bevisbördan hos mig?
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #6 skrivet: April 26, 2008, 22:07:33 »

Datumet då de redovisar ärendet till borgenären, dvs den som du är skyldig pengar eller dess ombud.
De redovisar då vad som hänt, det kan gälla hur mycket pengar de fått in eller att de inte fått några överhuvudtaget eller att de inte fått tag på dig mm, mm.

När de överlämnar ärendet är svårt att veta men det kan ta upp till ett år innan det sker och det är dumt att väcka den björn som sover.

Visst är det en djungel och det är vår okunnighet som både fogden och inkassobolagen gottar sig åt.
Därför är det kalas med ett sådant här forum där vi kan utbyta erfarenheter.

Ja, det är viktigt att kunna styrka att du vistats utomlands. Bevisbördan ligger hos båda parter. Den som kan visa den starkaste bevisningen vinner. Så är det. Om du kan göra det troligt att du vistats utomlands, ja då faller motståndarens bevisning att de skickat krav till en adress där du är skriven och inget kommit i retur. De har inte bevisat att du kunnat ta emot brev eftersom du visat på en utlandsvistelse.

Loggat
Kalle
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: April 26, 2008, 22:38:30 »

Jag antar att det bara är att vänta och se. Det mesta bör vara preskriberat redan då skulderna kommit in löpande.

Så ärendet måste upp till tingan för att kunna bli preskriberat? Det låter lite krångligt. Är det inte ett beslut som KFM tar?
Dom kan väl inte försöka driva in ogiltiga skulder? Eller har jag fel där?

Jag struntar i om inkassobolagen fortsätter hävda att jag är skyldig dom pengar. Det jag vill slippa är att dom med KFM:s hjälp driver in pengarna.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #8 skrivet: April 26, 2008, 23:22:20 »

Det är ingen som beslutar om en skuld ska preskriberas eller ej.

Om du får ett krav som du anser är preskriberat så bestrider du kravet.
Då uppstår en tvist mellan dig och borgenären.
För att bestämma vem som har rätt så måste det hela avgöras i domstol.
Loggat
Ellen
Jr. Member
**

Antal inlägg: 65

« Svara #9 skrivet: Juli 25, 2008, 13:34:02 »

Okej, jag har kommit så långt att jag hävdade preskription och fick ett brev med hänvisning till HD:s dom Ö 643-06 som svar (som väntat). Vad gör jag nu? Ber dem att hoppa åt h-e, eller ta upp det via tingsrätten? Hur länge ska man behöva brevväxla?
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Juli 25, 2008, 14:34:34 »

Slösa inte tid på inkassobolag. Låt de lämna in ärendet till fogden och till dem bestrider du skulden så att de lämnar det hela till tingsrätten.

Att de hänvisar till dom Ö643-06 är tragiskt, men det gör de därför att de inte har något annat att komma med. De brukar hänvisa till sina datalistor att de minsann skickat brev. Det räcker inte med detta. I den domen hade Posten tagit emot datafiler, skrivit ut brev och sänt dessa. Ett mycket bra bevis.
Sedan har gäldenären ingen förklaring till varför han inte tagit emot dessa krav.

Vad vi väntar på är en dom som förtydligar Ö643-06. Det kommer, var så säker.
Loggat
Ellen
Jr. Member
**

Antal inlägg: 65

« Svara #11 skrivet: Juli 25, 2008, 15:17:19 »

Ska jag skicka ytterligare ett bestridande med en "uppmuntran" om att vi kan ses i rätten, eller bara skita i det?
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Juli 25, 2008, 19:21:13 »

Whatewer.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #13 skrivet: Juli 25, 2008, 22:52:22 »

Ska jag skicka ytterligare ett bestridande med en "uppmuntran" om att vi kan ses i rätten, eller bara skita i det?
Så brukar jag göra!  Evil

"See you in court!"  Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: