Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad i min lön får KFM utmäta?  (läst 12802 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MrBurns
Newbie
*

Antal inlägg: 20

« skrivet: Februari 24, 2010, 03:22:25 »

Först och främst vill jag säga hej, då jag är ny på detta forum.

Jag har en liten fråga som nån av er kanske kan svara på. Vad kan KFM ta vid en eventuell löneutmätning? Jag gör en lista på hur en 2 veckors lönespec kan se ut för mig så kanske ni kan svara på vad som är utmätningsbart i min situation.

Timlön                          Antal: 91   á    xxx:-

Restid                          Antal: 24     á   xxx:- (samma som timlön)

Övertid Vardag              Antal: 6       á   xxx:-

Övertid Helg                  Antal: 16     á   xxx:-

Restid Övertid Vardag     Antal: 3       á   xxx:-

Semesterersättning        Antal: 1       á   xxxx:-

Researvode(halv)           Antal: 1       á    xx:-

Researvode(hel)             Antal: 7       á    xxx:-

Milersättning sk-pliktig     Antal: 23     á    x:-

Milersättning sk-fri-del     Antal: 23     á    x:-

Traktamente (hel)           Antal: 13     á    xxx:-

Traktamente (halv)         Antal: 1       á    xxx:-

(Listan blev lite sne och krokig för jag kunde inte Tabba och punkteringslistan behärskar jag ej)

Finns det något här som KFM inte får röra eller går dom helt sonika på min nettolön?
Loggat
mna
Newbie
*

Antal inlägg: 26

« Svara #1 skrivet: Februari 25, 2010, 03:58:37 »

Du kan inte räkna i antal. Kronofogden går på kronor.
Och då spelar det ingen roll om det är timlön, övertidslön eller semesterlön.
Du får behålla vad du behöver för hyra, mat, nödvändiga resor till jobbet etc.
Om du inte har barn så räkna med att du får behålla c:a hyran + 4-5000.
Loggat
MrBurns
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 25, 2010, 13:54:44 »

Sorry, mitt inlägg gjorde jag onödigt krångligt, hade inte behövt skriva ut dom fiktiva siffrorna under antal. Det jag undrar är vilka utav dessa poster som är utmätningsbara. Har hört att traktamente tex inte ska vara utmätbart, men det har jag ingen riktig källa på därav detta inlägg.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #3 skrivet: Februari 25, 2010, 20:51:56 »

Sorry, mitt inlägg gjorde jag onödigt krångligt, hade inte behövt skriva ut dom fiktiva siffrorna under antal. Det jag undrar är vilka utav dessa poster som är utmätningsbara. Har hört att traktamente tex inte ska vara utmätbart, men det har jag ingen riktig källa på därav detta inlägg.

Den delen dom kan dra skatt på räknas som inkomst och det får dom dra på har jag för mig.... rätta mig om jag har fel gärna ?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #4 skrivet: Februari 26, 2010, 00:18:54 »

Först och främst vill jag säga hej, då jag är ny på detta forum.

Jag har en liten fråga som nån av er kanske kan svara på. Vad kan KFM ta vid en eventuell löneutmätning? Jag gör en lista på hur en 2 veckors lönespec kan se ut för mig så kanske ni kan svara på vad som är utmätningsbart i min situation.

Timlön                          Antal: 91   á    xxx:-

Restid                          Antal: 24     á   xxx:- (samma som timlön)

Övertid Vardag              Antal: 6       á   xxx:-

Övertid Helg                  Antal: 16     á   xxx:-

Restid Övertid Vardag     Antal: 3       á   xxx:-

Semesterersättning        Antal: 1       á   xxxx:-

Researvode(halv)           Antal: 1       á    xx:-

Researvode(hel)             Antal: 7       á    xxx:-

Milersättning sk-pliktig     Antal: 23     á    x:-

Milersättning sk-fri-del     Antal: 23     á    x:-

Traktamente (hel)           Antal: 13     á    xxx:-

Traktamente (halv)         Antal: 1       á    xxx:-

(Listan blev lite sne och krokig för jag kunde inte Tabba och punkteringslistan behärskar jag ej)

Finns det något här som KFM inte får röra eller går dom helt sonika på min nettolön?

Dom kan dra på alla punkter. Mig har dog dragit av kalsingarna för länge sen  Wink
Skämt å sido; tror dom kan dra av allt detta du skriver men är inte alls säker.. Du få säkert svar av någon härinne snart MrBurns
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
MrBurns
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Februari 26, 2010, 00:27:06 »

Hittade det själv på KFMs hemsida. Dom utmäter endast den beskattningsbara delen av både milersättning och traktamente.

"Den delen av traktamente och av ersättning för resa med egen bil i tjänsten som vid avdrag av preliminär skatt behandlas som lön är också inkomst."

Källa: http://www.kronofogden.se/vanligafragor/fragorochsvar/utmatning/utmatningilon.4.b7f2d0103e5e9ecb080001110.html
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #6 skrivet: Februari 26, 2010, 01:27:20 »

Det beror faktiskt lite på vilket beslut dom får av din arbetsgivar.Jag har typ såna saker som du uppger
övertid/Traktamente/Ob-Tillägg+en massa extra hit och dit.
Min arbetsgivare gav dom ett s.k mellanting på min snittlön.
Men jag tjänar mer så på så sätt är det ganska bra för mig dvs jag har utrymme för att deala med alla andra inkassotjyvar..
MEEEEEEEEEEEEEN tar KFM ett beslut om maxbeslut ska det nog heta då ryker absolut det mesta av alla dina tillägg.
Kör du lastbil som jag misstänker så vet jag ett kryphål du kanske kan utnyttja Grin
Jag menar alla sätt man kan hitta ska man ju ta
Loggat
MrBurns
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Februari 26, 2010, 01:46:49 »

Jag jobbar ej som lastbilschaufför men jag reser runt och jobbar i vårt avlånga land . Jag fick senast ett beslut ang. löneutmätning där det stod att "kända medel för utmätning kan ej hittas". Tilläggas bör att jag inte jobbar året om utan jobbar 8-10mån/år. Har dom sista fem åren klarat mig med just det citatet tack vare att jag har varit arbetslös vid tillfället när KFM har gjort sin utredning. Jag har aldrig fyllt i något ang. löneutmätning utan bara låtit KFM göra utredningen själva vilket har visat sig vara ett vinnande koncept än så länge.

Ville bara veta hur det skulle kunna se ut om Fru Fortuna beslutade sig för att lämna min sida Smiley
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #8 skrivet: Februari 26, 2010, 01:51:44 »

Kanon du kanske har flyt med att dom gör denna koll när du inte har arbete då:)
Men dom drar åt snaran ganska mycket nu så risken finns att du en dag får en överraskning.
Men kan du inte reda ut dina skulder innan dom sätter dig på baken på allvar...
Det gäller alltid att ligga steget före har jag lärt mig
Loggat
MrBurns
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Februari 26, 2010, 02:06:38 »

Jag har lagt på mig skulder sedan 15 år tillbaka så jag har samlat på mig en del. Har sedan ett-två år tillbaka fått en annorlunda syn på livet (vilket inte va en dag för tidigt). Så nu har jag bestämt mig för att ta tag i den här härvan jag har satt mig i. Först och främst kommer jag att skriva till alla inkasso bolag jag har skulder hos och försöka att få dom att skriva av mina skulder. Kommer hävda att preskribitionstiden har gått ut trots att jag får preskribitionsbrott i brevlådan var och varannan dag. Går det så går det. Efter detta är planen att vänta ett par månader och sedan kontakta dem som ej vill skriva av mina skulder och erbjuda dem 20%. Sedan fortsätter jag så till dess att jag har löst skulderna eller i värsta fall fått till en avbet.plan.
Loggat
mna
Newbie
*

Antal inlägg: 26

« Svara #10 skrivet: Maj 05, 2010, 20:48:15 »

Jag har lagt på mig skulder sedan 15 år tillbaka så jag har samlat på mig en del. Har sedan ett-två år tillbaka fått en annorlunda syn på livet (vilket inte va en dag för tidigt). Så nu har jag bestämt mig för att ta tag i den här härvan jag har satt mig i. Först och främst kommer jag att skriva till alla inkasso bolag jag har skulder hos och försöka att få dom att skriva av mina skulder. Kommer hävda att preskribitionstiden har gått ut trots att jag får preskribitionsbrott i brevlådan var och varannan dag. Går det så går det. Efter detta är planen att vänta ett par månader och sedan kontakta dem som ej vill skriva av mina skulder och erbjuda dem 20%. Sedan fortsätter jag så till dess att jag har löst skulderna eller i värsta fall fått till en avbet.plan.
Låter förnuftigt. Men hoppas inte för mycket. Risken är ju också att skulden minskar en del, så att den blir för liten för skuldsanering. Kanske skulle ta ett snack med någon kunnig (eller t o m med KFM... Wink)
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #11 skrivet: Maj 08, 2010, 21:34:52 »

Dem kan mäta ut allt utom 18,50 kr milen med egen bil. Den så kallade skattefria delen. Traktamentet gäller samma ska där dem kan inte mäta ute den skattefria delen . Ligger runt 200kr om man är bort mer än 24 timmar. halvt traktamente gäller 12 timmar och det ligger runt 100kr. Jag har inte exakt siffra men det finns hos skatteverket

Leif
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: