Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskriptionstid  (läst 8722 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
ledfret
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Augusti 01, 2007, 19:32:44 »

Hej kära medmänniskor i skuldträsket..  Wink Jag har i dagarna fått ett brev från fogden angående en skuld från 1999. Jag pratade med den tjejkompis för en tid sedan och hon nämnde något om preskriptionstid. Hur lång är den?? Samtliga mina skulder hos fogde och inkasso är 4 år eller äldre..
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: Augusti 01, 2007, 19:58:21 »

Det beror på vilken typ av skuld det är och sen vad som har hänt innan skulden hamnade hos KFM.
De flesta är det tre års preskription på men de kan å andra sidan avbrytas genom att de skickar brev till dig eller att du erkänner skulden på annat sätt.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
anna
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« Svara #2 skrivet: Oktober 29, 2007, 01:27:34 »

Jag skulle vilja veta lite om preskriptionstider. Jag har bott utomlands i 3år. Jag lämnade efter mig skulder hos kfm och inkasso. Jag har levt på existensminimum ända sedan jag flyttade från Sverige därför har jag inte kunnat börja att avbetala. Men jag har skrivit på de brev som kommit från kfm. Nu undrar jag ifall mina skulder kan preskriberas även fast jag skrivit på vissa utav kfm's brev som kom för ca 2år sedan eller ligger skulderna och bara växer och växer tills den dagen jag flyttar tbk till Sverige?
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #3 skrivet: Oktober 29, 2007, 07:06:20 »

Har du skrivit på det som kommit från KF så har du erkänt skulden och en ny preskriptonstid börjar om.
Om du inte har skrivit på något på tre år och sen får en påminnelse på skulden så kan du hävda preskription på den. Observera att det finns andra skulder med andra löptider.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: