Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ungdomars skulder  (läst 4125 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« skrivet: April 17, 2008, 10:39:15 »

Nu talas det återigen om ungdomers skulder hos Kronofogden.
Lösningen - anses det från berörda myndighet - är att ungdomer mellan 18 och 25 år som har skulder hos Kronofogden hamnar under förslagsvis ungdomsstyrelsen.
Kronofogden vill redan i skolan informera om privatekonomi och riskerna vid att hamna under Kronofogdens "administration". (min anm.)
Jag tror inte detta får någon verkan...

Återigen missar man en mycket viktig del, nämligen de som redan är (över)skuldsatta och omöjligen kan ta sig ur denna misär på grund av en lagstiftning som har absurda inslag. Detta kommer Kronofogden aldrig att informera om!
Även den horribla handeln med gamla stockar som endast har det syfte att spä på eländet samt göda ekonomisk välmående inkassobolag missar myndigheten troligen att informera om.

På detta samt andra jämnförbara forum finns det ett stort antal skuldsatta som på ett mycket bättre och inte minst varnande sätt kunde föreläsa på skolarna om vilket elände som följer i kölvattnet av Kronofogdens
"framgångar".

Personligen skulle jag gärna föreläsa inför skolungdomar.
Vad jag vill komma fram till är att det är ytterst anmärkningsvärd att det från såväl Kronofogdemyndighet som från skolarnes sida inte har visat sig vara större intresse att försöka få skuldsatta att berätta om de verkliga konsekvenserna av denna myndighets "åtgärder".

Det är enl. min åsikt även av största vikt att ungdomerna varnas för att det inte enbart är konsumtion som kan leda till att skuldsatta blir livegna, mycket annat i livet kan försätta den enskilda i klorna på inkassobolag och kronofogde för resten av livet.

Bristande intresse i att få skuldsatta att föreläsa kan väl inte grunda sig på att deras bild av verkligheten är obekväm?

För att kunde ge ungdomerna en nyanserat bild kunde förslagsvis en kronofogde föreläsa ena dagen och en livegen andra dagen? Ev. efter varandra?
Varför finns det inget intresse för detta? Något för föreningarne att jobba på.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: April 17, 2008, 11:15:43 »

Ett mycket bra förslag!

Ett liknande förslag presenterade jag redan 2005 inför den då sittande styrelsen i Fattiga Riddare, men det förslaget dumpades direkt.
Mitt förslag var då att göra detta i ett samarbete med tex studieförbund, kommunernas konsumentvägledare eller något liknande.

Jag tycker att vi borde spinna vidare på ditt förslag Lillstark, och förhoppningsvis kanske det kan ge något bra resultat! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #2 skrivet: April 17, 2008, 11:40:30 »

Som sagt; jag ställer gärna upp som föreläsare i skolarne.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
zeejay
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #3 skrivet: April 17, 2008, 13:37:13 »

Skulle också kunna tänka mig att förläsa en del.. givetvis mot skälig ersättning... så att fogden tjänar lite pengar också... Wink
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: