britt
|
 |
« skrivet: April 17, 2008, 10:20:27 » |
|
När man har gjort en invändning på ett ärende som ligger hos kfm,Kan man begära att få se alla handlingar som inkasso skickar in.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #1 skrivet: April 17, 2008, 10:26:13 » |
|
Javisst, det är din rättighet att ta del av de handlingar som finns om dig.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #2 skrivet: April 17, 2008, 10:32:32 » |
|
Svea ska ha svarat innan den14 april.Jag har inte hört om kfm har fått in några papper.Jag vet inte hur lång tid det tar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #3 skrivet: April 17, 2008, 10:52:10 » |
|
Det är idag den 17 april innebär att det med god marginal skall ha hunnit registreras. Ring till Kronofogden och be dem kolla om det har kommit in något.
Har inte Svea inkommit inom tidsramen skall målet avvisas.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Callemaja
|
 |
« Svara #4 skrivet: April 17, 2008, 13:24:30 » |
|
Räknas det som ett preskriptionsavbrott om man bestrider kravet genom kfm och att borgenären inte svarar inom föreskriven tid?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #5 skrivet: April 17, 2008, 13:32:36 » |
|
Är inte skulden redan preskriberad så bör det räknas det som ett preskriptionsavbrott, eftersom borgenären de facto har väckt talan hos exekutiv myndighet.
Preskriptionslagen:
5 § Preskription avbryts genom att -1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, -2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller -3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos exekutiv myndighet eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #6 skrivet: April 17, 2008, 15:34:43 » |
|
Jag har pratat med kfm idag.De har inte fått in några handlingar. Ärendet ska överlämnas till jurist.Antagligen kommer ärendet att avvisas.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #7 skrivet: April 17, 2008, 15:35:48 » |
|
Men om ärendet avvisas,hur blit det då?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #8 skrivet: April 17, 2008, 17:11:32 » |
|
Om ärendet avvisas så händer det inget.
Det enda som då händer är att sökanden förlorar ansökningsavgiften hos Kronofogden.
Däremot finns det inget som hindrar att dom gör en ny ansökan, men det är knappast troligt då dom inte svarat. Dom har väl själva insett att dom inte kommer någon vart med ärendet.
Begär att få en skriftlig bekräftelse från Kronofogden att målet är avvisat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #9 skrivet: April 17, 2008, 17:24:17 » |
|
De har agerat en aning galet tidigare.Det är det här ärendet som DI vill ha in.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #10 skrivet: April 18, 2008, 12:19:08 » |
|
Jag fick samtal från kfm för en stund sedan.Svea har inkommit med svar idag.Hon skulle skicka det vidare till juristerna.Kommer även att få kopior på handlingarna.Naturligtvis anser svea att ärendet inte är preskiberat. Men nu till min fråga,vad händer när handlingarna kommer in 4 dagar försent?Tror ni att de kan påstå att handlingarna har blivit liggande någonstans?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
zeejay
Newbie
Antal inlägg: 24
|
 |
« Svara #11 skrivet: April 18, 2008, 14:55:07 » |
|
Vad skulle hända om du inte svarade inom utsatt tid? vad står det egentligen i föreläggandet om att Svea ska inkomma med invändning inom viss tid?
Jag har precis för mig att om du inte hade invänt inom tidsramen hade du godkänt motpartens begäran. Det samma borde gälla i detta fallet...
Men jag antar att en jurist skulle hävda att det material som inkommit efter tidsfristens utgång inte skall kunna användas som bevisning i fallet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #12 skrivet: April 18, 2008, 15:20:52 » |
|
Svarar jag inte inom den tidsram som är satt,så avstyrks mitt yttrande.Det är jag övertygad om. Då borde deras yttrande få samma behandling,men man kan aldrig vara säker.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #13 skrivet: April 18, 2008, 21:32:45 » |
|
Fogden ska ta beslut på handlingarna när svarstiden gått ut.Att borgenären inte svarat i tid innebär inte att ärendet preskiberats,bara om en dom vunnit laga kraft. Så man kan lämna in en ny ansökan om man missat datum.Fogden kan välja att avgöra ärendet av praktiska eller ekonomiska skäl på de sent inkomna handlingarna. Min slutsats är att du som borgenär har alla fördelar medans du som gäldenär är i stort sett rättslös. Nu har jag inte fått fogdena svar än.Men jag förstår att det lutar mot att jag går vidare till domstol. Om det hade varit du eller jag som kommit in för sent med yttrande så har vi fått kalla handen. Sverige i ett nötskal.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
nillsson
|
 |
« Svara #14 skrivet: April 19, 2008, 21:28:14 » |
|
Så här gör jag Jag bestrider alltid alla krav,min erfarenhet säger också att kfm Jurist oftast inte ändrar på kravet ,sedan när du får detta beslut så överklagar du det så att det kommer till Tingsrätten då skall alla fakta fram på bordet och då gäller det att borgenären har alla sina siffror 100% rätta det räcker inte med 99% rätt. Det finns alltid små petittesser att tvista om och i tingsrätten gäller bara fakta,detta klarar man själv men det blir lite skrivande och kanske tar ett år,men de är trevliga och tillmötesgående på tingsrätten vinner du sedan så kan du alltid hänvisa till dommen och visar då vad du går för LYCKA TILL
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|