Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Livet leker =)  (läst 12788 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« skrivet: Februari 12, 2010, 18:51:37 »

Först var det ju lägenheten, som jag valt tapeter till idag.
Sen fick jag ett telefonsamtal innan idag från en helt underbar kvinna på kronofogden.
Hon hade bara några kompletternade frågor ang min ändrade situation. Sa sen att hon
lägger in om inledande om skuldsanering, får brev nästa vecka =)))))
Känns som man kommit en bra bit på väg ang skuldsanering. Har varit helt
ärlig i min ansökan, som jag gjorde själv utan skuldrådgivare, så jag har svårt
att tro att inte en skuldsanering verkligen ska gå igenom =)))))

Svårt att tro att jag var superdeppig och såg livet i svart för bara någon vecka sen, om
någon skulle råka hitta den tråden =)
Loggat
Piapudel
Full Member

Antal inlägg: 195

« Svara #1 skrivet: Februari 12, 2010, 19:26:21 »

Jag håller tummarna! Vill bara säga att för mig tog det 4 månader från inledande av skuldsanering, till beslut om detsamma. Lycka till!
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #2 skrivet: Februari 12, 2010, 19:37:25 »

Piapudel

Skriv gärna och berätta om hur det går med din skuldsanering. Har de räknat så att du har lite utrymme eller hur känner du? Jag tror många här vill veta.

Elize, gör detsamma du. Vad krävs av er och vad händer om pengarna ändå inte skulle räcka osv. Många ligger i startgropen!
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #3 skrivet: Februari 12, 2010, 22:16:37 »

Joo, Elizel, du var på gränsen till självmordsbenägen här i dina första inlägg, det minns jag nog. Du ser, det kan vända fort!! Men det beror nog  mest på dig själv, att du inte lagt dig ner och gett upp utan kämpat vidare.

GRATTIS!! Du är värd allt bra som händer dig nu!!  Grin
Loggat
Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« Svara #4 skrivet: Februari 24, 2010, 21:51:03 »

Inledande skuldsanering klart =) Några telesamtal har vi redan haft ang vad jag borde börja betala nu
CSN från denna månad kom vi överens om att jag skulle betala. Råkade få fortkörningsböter i somras dom syndes inte hos fogden än så dom tyckte hon oxå att jag skulle betala denna lön.
Upptäckte dock att förra månaden då jag inte haft något extrajobb alls eller varit ledig utan helt jobbat enligt schema kom jag inte upp i den lön som KFM tidigare sagt att jag skulle ha enliigt arbetsgivaren. Vad kan man göra om arbetsgivaren uppger för hög månadslön. Innan när det var löneutmätning hade det liksom inte så stor betydelse eftersom man alltid fick förbehållsbelopp iaf. Men med skuldsanering så ska ju det man får räcka till att betala alla och då känns 1500-2000 ganska mycket att få i minus =(
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Februari 28, 2010, 12:24:41 »

Skicka dina senaste tolv löneavier som underlag för din inkomst till skuldsaneringsteamet, så kan man göra en bra genomsnittlig inkomst på dig. Då kan du visa att du kanske inte når upp till din månadslön, pga sjukdom, vab och sånt. Skillnaden mellan löneutmätning och skuldsanering är ju att löneutmätningen bestämmer hur mycket du ska få behålla, och skuldsaneringen hur mycket du ska betala. Löneutmätningen är alltså mer flexibel, har du en dålig månad betalar du mindre.
Loggat
Mellow
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #6 skrivet: Februari 28, 2010, 13:19:16 »

En fråga ang löneutmätning;jag har varit sjuk vid 2 tillfällen Jan och Feb-10,jag har fått ut mindre än det beräknade förbehållsbeloppet då det har dragits över 1000:-/(karensdagen är enormt hög)ska det tas hänsyn till ev sjukdom då om jag tolkar ditt inlägg ovan rätt,jag jobbar inom kommunen och den löneassistenten är nitisk må jag säga.Har inte vågat ringa och prata med henne om det här då det är så genant att ha löneutmätning...men om det står att jag ska få behålla 8,900:-/mån är det då det beloppet jag ska ha även om jag varit sjuk?Tacksam för svar!
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #7 skrivet: Februari 28, 2010, 13:50:36 »

Ja du ska få ut ditt förbehållsbelopp även om du har varit sjuk. Då får KFM dra mindre den månaden, det disponibla beloppet blir då lägre.
Det jag kan tänka mig att du har råkat ut för är att du är med i facket och fackavgiften dras efter att KFM har tagit sitt!
Jag har dividerat detta med KFM, men så här är det! Fackavg. räknas in i förbehållsbeloppet, men då bara typ 180 kr eller nåt!  Huh? Och jag betalade närmare 700 kr till mitt fack eftersom den avgiften var procentuell, inte baserad på grundlönen, därav blev den högre på grund av ob-tillägg. Jag har också haft månader som jag inte fått ut hela förbehållsbeloppet när jag varit sjuk, men jag tröttnade på det och på facket, så nu har jag gått ur det där jäkla skitfacket!  Grin
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #8 skrivet: Februari 28, 2010, 21:42:11 »

Det är arbetslöshetsavgiften som man ska få tillgodoräkna sig utöver normalbeloppet, inte hela fackavgiften. Den varierar mellan olika a-kassor.
Loggat
Piapudel
Full Member

« Svara #9 skrivet: Mars 01, 2010, 13:06:06 »

Hej på er alla!
Klart att jag ska hålla er underrättade om hur det går. Jag började ju med min skuldsanering i februari, så det har inte gått så lång tid. Men vi har en tuff vår framför oss. Denna månaden fick jag betala 1800 kr i avgifter för inneliggande sjukvård, och jag har en till framför mig på över 1000 kr för nästa period. Dessutom är min man hjärtsjuk och har fått ligga 2 1/2 vecka på sjukhus, han kom hem i fredags. Så där blir en räkning till att se fram emot(inte!). Jag har gått ur facket för jag har helt enkelt inte råd. Är bara med i A-kassan. Jag läser reklambladen varje måndag, och planerar för veckans mat. Det blir mycket falukorv, färs och liknande. Men jag har kontrollen!!! Jag tycker detta är värt alla uppoffringar, och min man är helt med på detta. Han har ju inga skulder, men vi kämpar tillsammans. Barnen är vana vid att vi har ont om pengar, tjatar aldrig om att få varken pengar eller saker. Desto roligare när vi kan unna dom något extra. Frysen är guld värd, och vatten till kvällsmaten istället för mjölk. Kalcium får dom i sig av osten, fil och youghurt. Däremot har vi ju hund, en stor kräsen pudel. Så där går ju lite pengar, men bara hon håller sig frisk så går det. Ang CSN har dom tagit hänsyn till en betalning av 1000 kr per månad från KFM, som kändes konstig innan jag förstod att annars hade dom pengarna gått till mina indrivare.
Ang att vänta tills det ev blir 3 år med skuldsaneringen, var inget alternativ för mig. Jag ville verkligen få detta utrett, och slippa drömma mardrömmar.
Vill också rikta ett stort TACK till Gadreel, som har gett mig så goda råd och svar alltid när man undrat något. Kram tilll er alla!
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #10 skrivet: Mars 01, 2010, 13:14:50 »

Piapudel!
Hoppas allt går bra. Ni har väl pudeln försäkrad. Jag sörjer min border collie som jag fick avliva i höstas för att jag inte hade råd med hundförsäkring då. Hade henne inne ett antal ggr men fick inte ens en diagnos. Men dyrt blev det kan jag lova. Jag har betalat allt men varje dag tänker jag på min underbara hund som följt mig i ur och skur ett antal år.

Fortsätt skriv hur det går, det pepprar!
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #11 skrivet: Mars 01, 2010, 15:38:06 »

Jag hoppas allt går bra Piapudel, själv ska jag väl också ta mod till mig att söka men jag väntar ett tag tills jag blir starkare psykiskt och kan klara av att ta ett avslag.
Loggat
Piapudel
Full Member

« Svara #12 skrivet: Mars 01, 2010, 21:48:55 »

Jodå, pudeln är helförsäkrad!!! Wink
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: