Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mail till dom rödgröna inför valet  (läst 24438 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Familjefadern
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: Februari 11, 2010, 20:37:17 »

Hej, är helt ny på detta forum. Man vill gärna titta runt lite och kolla hur det ser ut. Vågar nog ändå lägga ut detta som följer. Det är från SVT's hemsida där jag hittade det.

Hej,
finns idag på SVT's hemsida en artikel om att färre barn vräks. Det är som vanligt bara statistik. Det finns inget om hur dessas framtid ser ut. Förmodligen så hamnar dom i samhällets bottenskick som ingen vill ha att göra med. Vad tror ni händer med dessa barn? Jag blir så arg då man ser hur humanismen fullständigt har försvunnit från vårt samhälle. Min fråga är egentligen väldigt kort. Vad vill S-MP-V göra för att få ett slut på detta? Och då menar jag ett riktigt slut. Det här är en fråga som är väldigt viktig för hur jag kommer att rösta i valet. Borgelig kan jag inte vara då min bakgrund alltid har varit till vänster. Men som sagt, detta är en rättvisefråga för mig.
Tacksam för svar, helst innan valet.

Familjefadern som egentligen heter något annat.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #1 skrivet: Februari 11, 2010, 22:04:34 »

De barn som vräks är opolitiska. Föräldrarna finns i alla politiska läger, och skuldsatt kan man bli oavsett var man står på skalan. Men det är bra att du agerar! för problemet försvinner ju inte om vi ska byta regering i höst.
Loggat
potatisar
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #2 skrivet: Maj 31, 2010, 22:22:53 »

Tack för ditt mail som du sänt till Lars Ohly angående överskuldsatta. Han har bett mig svara på det eftersom jag arbetar med dessa frågor för Vänsterpartiet.

Jag förstår att det är en fruktansvärd situation ni är i. Vänsterpartiet delar din syn på situationen för överskuldsatta. Konsekvenserna av överskuldsättning är i många fall helt orimliga. Vänsterpartiet har under lång tid drivit frågan om att förbättra situationen för överskuldsatta och har en lång rad förslag på vad vi vill ska göras.

Sveriges djupa lågkonjunktur, med bland annat en kärvare arbetsmarknad, ökar nu de ekonomiska problemen för många människor. Under 2009 kom över 1200 000 ansökningar om obetalda skulder till kronofogdemyndighetens register för indrivningsärenden. Det är det högsta antalet någonsin. Dessutom ökade antalet ansökningar redan under det sista kvartalet 2008 p.g.a. lågkonjunkturen. Det är tydliga siffror på att allt fler människor har svårt att betala sina räkningar.

Enligt Kronofogdens rapport 2008:1, Alla vill göra rätt för sig, är minst 400 000 personer överskuldsatta. Överskuldsatt, enligt Kronofogdens definition, är den som själv upplever sig ha ständigt återkommande problem med att inte kunna betala sina räkningar. Det handlar ofta om personer som inte har förmått att betala sina räkningar till följd av oförutsebara händelser som arbetslöshet, sjukdom, konkurs, skilsmässa eller dödsfall i familjen etc. Främst är det hushåll som saknar ekonomiska marginaler som hamnar i skuldfällan, en tydlig klassfråga. Ofta är det personer som tidigare varit näringsidkare som råkar illa ut.

Vänsterpartiet är av uppfattningen att varje människa har ansvar för sin ekonomi och sina skulder. De allra flesta överskuldsatta människor vill göra rätt för sig men får i dag dessvärre inte den möjligheten av samhället. Det visar på en cynisk människosyn att tro att människor struntar i att betala sina räkningar för skojs skull eller av ren lättja. Varje människas personliga ansvar för sina skulder måste balanseras med skärpta krav på kreditinstituten. Det är orimligt att marknaden ska slippa ta ansvar för det utanförskap som den ökande överskuldsättningen skapar.

Vänsterpartiet har ett antal förslag som syftar till att göra situationen för överskuldsatta människor drägligare:
Lagstifta om statliga saneringslån och sociala lån
Inför absolut preskriptionstid (avskrivningstid) för privatpersoners skulder
Förbjud lån till ockerräntor
Förbjud sms-lån/snabblån
Sänk beloppsgränsen för när en förenklad kreditprövning får ske
Betalningsanmärkningar gentemot privatpersoner ska kvarstå i ett år i stället för tre år
Betalningsanmärkningar som registrerats felaktigt ska bli lättare att radera
Strama upp inkassobolagens indrivningsverksamhet
Sänk kostnaden för betalningspåminnelser och kravbrev
Öka förbehållsbeloppet vid utmätning
Utred hur många barn som växer upp med föräldrar som är föremål för utmätning

Jag bifogar vår motion, "Konsumentpolitik och överskuldsattas situation", i fall du vill läsa mer om Vänsterpartiets syn på skuldsattas situation och vad vi anser bör göras:

Dessutom har Vänsterpartiet nyligen haft en debatt med regeringens ansvariga minister, Beatrice Ask, om situationen för överskuldsatta. Gå gärna in och läs debatten på:
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=101&bet=2009/10:70#{D7C90B4B-A384-4E22-8B14-B396A1A875B3}

Vänsterpartiet kommer att arbeta för att få så stor genomslag för vår politik som möjligt, om vi tillsammans med S och Mp vinner valet. Hur stort genomslag vi får för vår politik beror till stor del på hur det går i valet. Vi arbetar för ett riktigt bra valresultat så att vi kan utveckla Sverige i ett mer jämlikt och jämställt land.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,
Anna Persson
-------------------------------------
Anna Persson
politisk sekreterare KU/CU
Vänsterpartiet
Sveriges riksdag
100 12 Stockholm

tele:08-786 44 68
fax:08-21 33 53
epost:anna.persson@riksdagen.se
----- Vidarebefordrat av Anna Persson/Kansli/V/Riksdagen   2010-05-03 11:24 -----
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #3 skrivet: Maj 31, 2010, 22:24:43 »

Tack, potatisar, bra jobbat...du kan inte lägga ut länk till motionen ifråga?

EDIT: jag hittade en länk till motionen på riksdagens hemsida. Så får man veta vad det står också om man har tid att läsa lite
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2009/10&bet=C276
Loggat
potatisar
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #4 skrivet: Maj 31, 2010, 22:29:41 »

Även MP stödjer vänsterpartiet i denna fråga enligt ett mejl jag fick från Maria Wetterstrand.
Loggat
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #5 skrivet: Juni 20, 2010, 12:50:29 »

Från (S) den 2a Juni i år.
(De svarade inte på en enda av mina enkla frågor)

Tack för ditt mejl.

Mona Sahlin får många brev och har därför svårt att hinna med att svara
personligen. Hon har därför bett mig att svara på ditt brev.

Tyvärr hamnar personer ibland på grund av olika omständigheter  i en
fruktansvärt svår situation och vet inte hur de skall komma ur sin
skuldfälla.

Skuldsaneringslagen tillkom för att möjligheten ska finnas för att få sina
skulder avskrivna. Den nya skuldsaneringslagen var ett steg i rätt
riktning, men fortfarande har man inte löst problemen för de så kallade
evighetsgäldenärerna. Överskuldsättning är ett stort och växande problem. I
en tid med stigande arbetslöshet och försämrad ekonomi för hushållen ökar
risken för att alltfler blir överskuldsatta.

Insolvensutredningen har i sitt delbetänkande  föreslagit lättnader i
skuldsaneringslagen, men det krävs ytterligare initiativ från samhällets
sida.  Det finns ett behov av att  ta fram en samlad redovisning av de mest
skuldsattas situation. Vi anser även att det finns starka skäl att se över
möjligheterna att vid beslut om skuldsanering ta hänsyn till faktorer såsom
ålder och sjukdom. Reglerna för beräkning av förbehållsbeloppet vid
skuldsanering bör också se över .

Socialdemokraterna i riksdagens civilutskott driver frågan och vi kommer
fortsätta att följa frågan.

Med vänlig hälsning

Ulla Loord-Gynne

Socialdemokraterna
------------------------------------
Med andra ord, en till utredning (?!!) och då måste man ge oss ett litet "köttben" som i praktiken är ingenting iallafall.
Igen, för att rå på Sveriges Kapitalmarknad (Bankerna) som dessutom har stående Drulleförsäkring från Staten
krävs helt andra metoder. Den påverkan måste komma utifrån (omvärlden) istället för inom Sverige om det ska bli något vettigt.
Loggat
Stefan1000
Full Member

Antal inlägg: 137

« Svara #6 skrivet: Augusti 26, 2014, 02:36:54 »

Är det mer som hänt sen förra valet? http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?PHPSESSID=rbbb8olnamhijti2bgrbqr94p3&topic=7390.0 Utredningen har inte medfört några åtgärder.

Ställ frågor i valstugorna inför det kommande valet.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: