Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Aftonbladet Debatt  (läst 8250 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« skrivet: April 14, 2008, 13:37:25 »

Gå in på aftonbladet och läs Debatt.Det är bra gjort.
Man kan tydligen skicka in en egen artikel också.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: April 14, 2008, 14:00:04 »

Lägger in en länk direkt till artikeln:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article2239449.ab

Passar på att citera debattartikeln också:
Citat
Jag är fast i skuldträsket!

Kent Karlsson: Ge oss överskuldsatta en andra chans – inför en statlig kreditgarantifond

Jag har cirka 260 000 kronor i skulder: 130 000 kr till CSN, 50 000 till kronofogden och resten till diverse inkassoföretag. Jämfört med ett husköp på en miljon eller mer, är det inte så mycket pengar kanske någon kan tycka. Men då kommer den lilla detaljen med kronofogdens löneutmätning på 5 859 kronor in, vilket gör att jag varken kan betala på CSN-lånet eller till inkassoföretagen! Resultatet blir att de också hamnar hos kronofogden.

Min löneutmätning baseras på en snittlön, inte min egentliga månadslön. För några dagar sedan besökte jag kronofogden för att be dem beräkna det på min egentliga månadslön. Min tanke var att jag då med några timmars övertidsarbete i månaden skulle kunna påverka min ekonomi i positiv riktning och kunna betala av på mina andra skulder. Man kan utan underdrift säga att jag möttes av kalla handen.

De har ju sina regler och de är ju till för att följas.

Självklart ska man betala sina skulder, men man borde ju också få rimlig chans att klara av andra skulder innan de också går till utmätning.

Normalbeloppet, 4 374 kronor, är den summa du ska ha kvar när bostadskostnaden är betald. På dessa ska du betala fackavgift, försäkringar, hushållsel, telefon, bredband, hygienartiklar, kläder och mat. De skall också räcka till eventuella fritidssysselsättningar. Som ni kanske förstår är det inte så fett precis. Till och med kronofogden jag träffade tyckte att det är väldigt snålt tilltaget.

Men om nu han och kanske många av hans kollegor tycker att de många gånger måste ta beslut som bara ställer till det för gäldenären, borde de då inte protestera och kanske vägra att utföra sådana beslut? Det skulle kunna få politiker att lyssna och kanske besluta om snabba förändringar. Eller är det bara för att stryka oss skuldsatta lite medhårs som de säger sig ha förståelse för vår situation?

Själv mår jag inte alls bra, vet inte hur länge till jag orkar jobba. Den där väggen människor går in i är inte långt borta. Jag frågade personen jag pratade med på kronofogden vad som händer om jag går in i väggen och blir sjukskriven en längre tid. Då går vi in och mäter ut på sjukpenningen blev svaret!

Hans argument för att de inte kunde beräkna löneutmätningen på min egentliga månadslön var att borgenärerna då fick ett mindre belopp i månaden, att det skulle ta något längre tid innan skulden skulle vara betald. Men om jag blir sjukskriven en längre tid får de ju också en mindre summa, replikerade jag. Svaret blev en hänvisning till deras regler, igen.

Han rekommenderade mig att försöka få ett skuldsaneringslån. Då måste man ju ha en borgensman eller annan säkerhet svarade jag. Nej då, så är det inte längre, du har ju din säkerhet i en fast anställning och en hyfsad lön, sa han! Jag kollade med Swedbank som för bara drygt ett år sedan tjatade att de ville att jag skulle komma dit för ”ekonomisk rådgivning”, den rådgivningen var att de ville ta hand om mina pensionspengar.

Jag presenterade min situation. Men banken krävde ha en borgensman för att ”titta” på det! Likadant är det med andra som lånar ut till saneringslån. Man måste ha en eller flera borgensmän, så är det bara.

Vem går i borgen för en som har betalningsanmärkningar och är föremål för utmätning av kronofogden?

Det borde (som föreningen Insolvens vill) införas en statlig kreditgarantifond för oss som inte har någon egen borgensman så vi kan få ett saneringslån.

Oavsett hur vi en gång hamnade i skuldträsket, så förtjänar vi faktiskt att få en ärlig chans att komma på fötter igen! Många hamnade i den här situationen på grund av arbetslöshet, skilsmässa, sjukdom etcetera.

Även om några kanske bär helt eller delvis skulden för hur situationen en gång uppstod, förtjänar de inte i alla fall en chans att visa att de har blivit klokare? Jag menar, till och med grova brottslingar brukar ju få en andra chans. Varför inte vi?

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #2 skrivet: April 14, 2008, 14:04:40 »

Hur gör man för att länka till en artikel man har läst.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #3 skrivet: April 14, 2008, 14:38:43 »

När du är inne på den sidan som innehåller artikeln så kopierar du det som står i adressfältet.
(markera allt i adressfältet, och högerklicka, välj "kopiera")

Klistra sedan in i ditt inlägg så blir det en länk.
(högerklicka, klistra in)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
zeejay
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« Svara #4 skrivet: April 14, 2008, 20:34:21 »

Med tanke på kommetarerna till denna debattartikel kunde jag inte låta bli att skriva ett litet blogginlägg...

http://zeejay.wordpress.com/2008/04/14/overskuldsatt-och-utsatt/
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #5 skrivet: April 14, 2008, 21:55:09 »

Med tanke på kommetarerna till denna debattartikel kunde jag inte låta bli att skriva ett litet blogginlägg...

http://zeejay.wordpress.com/2008/04/14/overskuldsatt-och-utsatt/
Välskrivet, zeejay!!

Tycker att det är tragiskt att folk har så förutfattade meningar om skuldsatta.
Genom arbetet inom bla FR så har man stött på mycket sådant genom åren.
Det som är lite anmärkningsvärt är att många som spyr ut nedlåtande kommentarer ofta själva är i liknande situationer. Inte bara skuldsatthet, utan det kan ofta vara andra problem.

Men det är väl så att mår man själv dåligt så höjer man tydligen sig själv i skyarna genom att trycka ner andra medmänniskor.
Man får helt enkelt känna sig "bättre" än den andra genom att få denne att må lite sämre.
Tragiskt, men det är väl så människan fungerar?
Loggat

kent12345
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #6 skrivet: April 14, 2008, 23:10:09 »

Håller med att det är tragiskt med människor med så lite empati, men de har ju inte riktigt förstått hur sjukt systemet med KFM och inkassoföretagen är! En del verkar ju inte ens bemödat sig med att läsa min artikel riktigt innan de kommenterade! Jag skrev ju inte att vi skattebetalare skulle betala våra skulder! Märk väl att jag just skrev VI skattebetalare vad de också missade är att även vi skuldsatta betalar skatt!
Vill att ni ska veta att jag inte bryr mig om vad de som inte förstod ett dugg skrev om min artikel. Det som betyder något är vad ni som vet hur det är att leva så här tycker!!!
Jag står för mina åsikter och känner mig faktiskt väldigt stark nu! Slut med att skämmas och hela tiden försöka att dölja min situation! Tänker gå till jobbet imorgon med rak rygg!!!
Vill någon titta snett på mig där så varsågod! Det säger i så fall mer om dem än om mig!

Kent
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 14, 2008, 23:21:16 »

Kent12345:

Jag tycker att det var bra skrivet, och det var därför jag dels la ut en länk till artikeln, samt kopierade in den till denna tråd.

Tycker att det är starkt att våga gå ut i media under sitt eget namn (antar jag att det är) med vetskap om vilken attityd majoriteten av svenska folket verkar ha mot överskuldsatta människor.
Själv är jag ingen som vill synas offentligt i dessa sammanhang pga alla fördomar som finns.

Starkt jobbat, Kent! Jag beundrar dig! Cool

Loggat

lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #8 skrivet: April 15, 2008, 08:33:14 »

Hej Kent

BRA! Stå på dig!

Vad angår bloggandet anser jag det vara under min värdighet att deltaga i detta.
Livet är för kort för att slås mot idioter.

De som deltagar i den formen av kritik av (över)skuldsatta anser jag är ytterst dåligt pålästa och lider av förutfattade meningar.
Ovetenhet skapar fördomar och dessa personer som ägnar sig åt kritik och fördömande anser jag det inte värd att bemöta, då dessa ändå inte kommer att ta åt sig av kritiken.

Vad de inte inser är att de kan hamna i samma sits en dag!
Anledningen till att inkassobolag och kronofogde fritt kan ägna sig åt sina orimeliga beteenden är den allmänna uppfattningen om skuldsatta. Skuldsatta ses som en paria som endast vill att skattebetalerna skall stå för notan av deras överkonsumtion.
Förmågan räcker endast till att se det måste vara överkonsumtion som ligger till grund för överskuldsättningen, alla andra möjligheter/omständigheter är automatiskt uteslutna. Vad dessa individer inte har förmåga att se är att det är just tillämpningen av ett absurd regelverk som föranleder stora samhällsmässiga kostnader.

Ingenstans har jag - eller andra för den delen - förespråkat att skuldsatta inte skall betala sina skulder.
Vad jag däremot har förespråkat är att den skumme handeln med gamla stockar stoppas då konsekvenserna såväl samhällsmässigt som för den enskilda är orimeliga.
Yttermera har jag förespråkat att ett genomgripande översyn av UB är befogad då tillämpningen får absurda följder och försätter den enskilda i en sämre sits når det blir frågan om att överhålla tidigare ingångna avtal.
Tidigare ingångna avtal omöjliggörs och skulderna hos kronofogden ökar på grund av en osmidig lag.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: