Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur kan vissa kronofogdar sova gott på nätterna?  (läst 26474 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« skrivet: April 11, 2008, 11:37:24 »

Med anledning av denna tråd:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=239.0

I den länkade artikeln så menar Susanne Sörlin hos Kronofogden att de stulna pengarna ska inte det bestulna paret ha tillbaka, utan de utmäts för skulder hos brottslingarna.

Undertecknad har själv haft kontakt med denna Sörlin redan sensommaren 2005.

Min bestämdaste uppfattning är att hon är mycket oseriös, varför ska jag försöka beskriva i detta inlägg.
Det kanske kan få både media och myndigheter att reagera lite hur verkligheten fungerar.
(jodå, både media och div myndigheter är aktivt här och läser!)

Sörlin är alltså en kronofogde/jurist här i Umeå (uppdatering: arbetar numera på Skatteverket).

Sensommaren 2005 så blev jag delgiven en konkursansökan mot mitt dåvarande byggföretag samt mot mig personligen. Den bakomliggande orsaken till konkursansökan var att jag 1993-94 bodde granne med dottern till en kronofogde här i stan vid namn Birgitta Forslund.
Jag personligen, inte företaget, hade under 80-90-talen en sjuhelvetes massa skulder till den ena efter den andra. drygt 800.000kr på bara en massa "småskulder". Jag var helt enkelt ung, dum och oansvarig, inget att säga om den saken!

Hur som helst så var denna kronofogde på besök rätt ofta hos sin dotter.
Forslund brukade ta för vana att knacka på min dörr för att (på sin fritid) påpeka att både hon själv och dottern hade ögonen på mig!
Detta var mycket frustrerande och kränkande, mestadels för att dottern enligt Forslunds utsago blivit satt som en sorts spion mot mig.
Jag kontaktade därför dåvarande chefen över Forslund och berättade mina upplevelser och känslor.
Denne chef läxade nog upp Forslund eftersom hon någon dag efteråt kontaktade mig per telefon och ifrågasatte varför jag hade kontaktat hennes chef.
Därefter sa hon att "en vacker dag ska jag klämma dit dig!", något som satt djupa spår inom mig och mitt förtroende för Kronofogden som myndighet.

Därefter brukade Forslund ringa ett par gånger per år och "påminna" mig om att hon kommer att försöka hämnas för vad jag gjorde mot henne.

Åren gick, och endast hotfulla "påminnelser" skedde från Forslund, tills sommaren 2005 då hon plötsligt knackar på dörren hemma.
"Nu har jag kommit på hur jag ska göra mot dig! KONKURS!!", sa hon med ett brett hånflin.
Jag blev chockad, förvånad, ledsen.... Ja, allt bara snurrade.... Cry

Företaget (ett KB) hade inga obetalda skulder, (förutom förfallen släpvagnsskatt), i övrigt så var det endast skulder på mig personligen, övervägande underhållsbidrag för en son sedan tidigare förhållande.
Jag hade nämligen lyckats förhandla och betala bort skulder från ca 800.000kr till nu ca 74.000kr, och hade bara ett par veckor före detta fått beröm av min handläggare hos fogden för att jag lyckats så bra.
Jag ansåg att detta inte kan vara möjligt, så jag skickade in ett bestridande av konkursansökningen.
Fick till svar av Forslund på Kronofogden att man inte kan bestrida en konkursansökan (!), utan jag fick finna mig i situationen.

Hur som helst så hittade jag formalia-fel som gjorde att konkursansökningarna drogs tillbaka just då.

Jag blev därefter kontaktad av en jurist hos Kronofogden, Susanne Sörlin, som till en början var mycket tillmötesgående och till synes hjälpsam.
Hon undrade om jag hade lust att träffa henne och gå igenom vad som egentligen hade hänt.
Javisst, det var jag självklart med på, men jag undrade hur det var med konkurshotet.
Sörlin förklarade att det behövde jag inte oroa mig över, det var ju därför hon ville träffa mig, för att inte någon konkurs syntes befogad.
Jag ombads att ta med all bokföring och kvitton för företaget, så skulle vi tillsammans reda ut misstaget att söka mig (och företaget) i konkurs.
Hon garanterade mig att det inte var någon fara för mig att hon skulle söka mig i konkurs eller något annat vid detta möte, varför jag, trots viss tveksamhet, gick med på att träffas.

Jag åkte ner till Kronofogden på utsatt tid, och möttes av henne i foajen.
"Jaha, du kom i alla fall!!" sa hon, med en viss spydighet på rösten.
Ja, varför skulle jag inte? undrade jag, och fick en obehaglig känsla att jag kanske blivit blåst.

Vi gick in i ett konferensrum, och Sörlin satte sig vid platsen närmast dörren.
Hon bad om att få bokföring och alla kvitton, och då hon fick detta så sa hon att hon skulle gå igenom detta sedan. (Efter detta har inte dessa handlingar synts till mer!:o )

Vid detta möte så ville Sörlin att jag skulle underteckna en försäkran på vad jag äger (eller rättare inte äger).
Jag undrade varför, och hon sa då att det var för att jag INTE skulle försättas i konkurs.
Vi tjatade fram och tillbaka eftersom mitt förtroende är mycket dåligt vad gäller makthavande myndigheter, varpå jag sedan trots allt skrev på. Sörlin hade ju garanterat att det var för att jag INTE skulle bli konkursansökt.
Direkt jag hade skrivit under flinar hon åt mig och säger: Tack, nu ger vi in en ny konkursansökan! Shocked Shocked Shocked
Vad jag just hade gjort var att jag lurats skriva på "min egen dödsdom"!!
Nu i efterhand inser man att om jag hade varit mer uppmärksam så hade jag förstått vad allt detta handlade om, men jag var både nervös och rädd, och ville liksom bara lösa allt. Jag litade tyvärr därför på denna jurist, som man normalt sett skulle kunna göra.

Nåväl, konkursansökan gavs in, och jag tog hjälp av en advokat som jag känner.
Jag passade samtidigt på att anmäla Sörlin till Kronofogdens tillsynsmyndighet, som sitter i sama hus som Sörlin ( Undecided ), men denne tyckte inte att det var något att bråka om. Jag skulle helt enkelt tacka och ta emot att jag hade blivit totalt blåst av Sörlin.

Vid tingsrättsförhandlingen valde Sörlin att sätta sin kollega i sitt ställe. (antagligen för att jag anmält henne)
Denna kronofogde-jurist var inte heller seriös visade det sig senare.
(Det visade sig att denne ägnade sin betalda arbetstid till sin privata blogg, något som uppmärksammades stort i media)
Exempel på artiklar:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=527024&rss=1400
http://strangnet.se/blog/2006/03/07/jurist-bakom-catrine-da-costa-bloggen/
(så en del av våra skattepengar går till att betala löner för privata häxjakter... Undecided)

Denna jurist hade i tingsrätten mage att försöka smutskasta mig genom att påpeka att jag skulle anses vara en rättshaverist då dom visste att jag var ganska ordentligt engagerad i Fattiga Riddare!! Min advokat påpeka att det hade väl inte med saken att göra vilken eller vilka ideella föreningar jag var med i, men för min del så kände jag mig djupt kränkt. Bortgjord, helt enkelt.

Efter konkursbeslutet så skulle konkursboupptäckning hållas, varvid konkursförvaltaren mitt i alltihop slänger fram kopior från Fattiga Riddares diskussionsforum inför domstolen.
Dessa hade man enligt uppgift fått av Kronofogden, som tyckte att det var viktigt att påvisa detta inför domstolen. Man kan inte anses vara seriös om man engagerar sig i skuldsättningsproblemen, och deltar i diskussioner om vad/hur man kan göra för att ta sig ur detta. Sådana tips får absolut inte spridas, enligt Kronofogden i Umeå.
Man kan här undra över vem som egentligen är rättshaverister?

Så kontentan av detta är, att mina erfarenheter av denna Susanne Sörlin är att hon inte är vare sig  ärlig eller seriös!

Är det någon som undrar över något mer kring detta är ni välkommen att höra av er!

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #1 skrivet: April 14, 2008, 16:23:12 »

Detta var en sorgelig historie, i alla bemärkelser.
Jag har inte - och har inte heller haft något större förtroende för vara sig KFM's handläggare el. i synnerhet dito jurister.
Lögn och halva sanningar är vad som kännetecknar denna myndighet.

Min skeptiscism mot KMF's jurister bygger jag på att endast de sämst kvalificerade jurister väljar att arbete inom offentlig förvaltning då löneläget inte är det bästa.
Det ligger i sakens natur att de bästa juristerna snabbt blir "snodda" av de advokatfirmor som är framgångsrika och därför är villiga att betala för kvalificerade jurister - vilket i förlängningen säkrar framgångarne.
Jag vet att för de som är duktiga finns - efter dessa har tingsmeteriterats - ett stort antal erbjudande att välja mellan.

Erfaringsmässigt vet jag även att arbete inom KFM inte står högt på juridikstudenters önskelista.
Slutsatsen torde bli denna att KFM får hålla tillgodo med vad som bjuder sig.

Kunde vara intressant om en kronofogde vågar bemöta mitt påstående?

Det här med påstående om rättshavarister ser jag endast som ett försvar av de egna gärningar och avsaknad av sakligt bemötande.
Det är inte möjligt för tjänstemännen att på ett sakligt sätt försvara det regelverk de dagligen är tillämpare av och av denna anledning är det lättare att ge sig på dem som opponerar sig mot detta.
På detta sätt tvingas tjänstemannen inte heller att ta sin egen ställning upp till eftertanke.
Individens tillkortakommande och efterföljande misär är således fullt legal och en helt nödvändig del av processen som det bara är att finna sig i.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
framtid
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« Svara #2 skrivet: April 19, 2008, 14:49:18 »

Erfaringsmässigt vet jag även att arbete inom KFM inte står högt på juridikstudenters önskelista.
Slutsatsen torde bli denna att KFM får hålla tillgodo med vad som bjuder sig.

Här vill juristerna INTE jobba
Kronofogden 55 %
Landstinget 53 %
Skatteverket 51 %
Greenpeace 51 %
Kommun 50 %

Kronofogden "leder" var juridikstudenter inte vill arbeta.

"Attitydundersökningen Juristbarometern 2008 har undersökt 800 unga juridikstuderande och tingsnotarier syn på deras framtida karriär."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\04\17\279923&sectionid=Ettan
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #3 skrivet: April 21, 2008, 08:35:23 »

Kul att se det svart på vitt.
Min kännedom om förhållanden härstammar från Lunds universitet. Wink

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
zinge
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« Svara #4 skrivet: Februari 07, 2013, 13:58:17 »

Smiley jag har bara postitv att säga om kfm i kristianstad! Vilken empati!! historien är att jag hat nina bestäält att dom är mycket bra! jag har mina barn växelvis och mamman har fått igenom att hon har fått underhåll barnbidrag bostadsbidrag. Mern dom räknade med barnen ändå vid utmätning! Det var väldigr bra bemötande!
Loggat
blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #5 skrivet: Februari 08, 2013, 14:47:49 »

Jag har absolut inget bra att säga om Kronofogdemyndigheten. De jag stött på och även lagt till på Intrum Cleaner som bottenskrap, är stora lögnare och mytomaner. Något så otäckt som kontakten med Kronofogdemyndigheten, har jag aldrig upplevt. Mina kontakter skulle faktiskt ha haft medicin och vård inom psykiatrin. Så sjuka. Men de arbetar kvar och frodas, och har säkert hittat andra att ljuga om. Utan hjälp från Intrum, hade jag inte orkat. Att de, Intrum, orkar är en gåta, men vilken tur att de finns. 
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #6 skrivet: Februari 22, 2013, 14:03:32 »

Fy f-n vilken story...hade jag varit deras chef så hade de fått sparken direkt kan jag lova. I Sverige har vi nåt som heter föreningsfrihet vilket innebär att du har rätt att vara medlem i vilken förening du vill och verka där på alla sätt, sedan har vi yttrandefrihet som innebär att jag får tala och skriva vad jag vill så länge jag inte kränker eller förtalar någon. Dessa grundlagar verkar dock inte gälla de som jobbar på kfm, eller åtminstone tycks vissa anse att de står över dessa lagar. Jag har också till och från under mina drygt 20 år av utmätning blivit utsatt för elaka kfm-tjänstemän/kvinnor. En kvinna skrek i luren åt mig mycket inteligent en gång "man måste betala sina skulder förstår du väl!!"....hon fick luren i örat sen ringde jag en gång till och skällde på hennes chef som höll med mig och skulle prata med henne.
Loggat
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #7 skrivet: Februari 22, 2013, 17:41:05 »

En sån som skriker i luren om att man måste betala sina skulder är ju psykologiskt en sådan som innerst inne inser att vidrigheterna hon/han (jag vägrar hen) håller på med är fel. Men modet att gå och säga upp sig saknas och hon/han ägnar sig i stället åt förnekelse. En form av stressyndrom som kan sluta mycket illa.
Loggat
Plutten1000
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« Svara #8 skrivet: Mars 20, 2013, 20:11:23 »

Det är några saker jag undrar över.
Får handläggarna på kronofogden säga och göra hur dom vill eller har de några riktlinjer de måste följa.

Jag har haft utmätning på min lön så passa att jag inte hade råd att tanka min bil och och kunna åka till dagis och jobbet, jag ringde då till min handläggare där och sa att hon var tvungen att titta på en lösning, det jag fick som svar då var att jag skulle låna pengar av vänner och bekanta för att kunna tanka bilen och sedan göra avdrag på skattedeklarationen, men hon visste lika väl som jag att kronofogden skulle mäta ut min skatteåterbäringen och då skulle jag stå där med och vara skyldig ytligare pengar till alla jag känner.

Har de inga riktlinjer? och var hittar man dem?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #9 skrivet: Mars 20, 2013, 22:26:18 »

Hej Plutten1000. Här har du länk till Kronofogdens Handböcker,

http://www.kronofogden.se/Handbocker.html

Där många medlemmar har knäppt tjänstemän på näsan genom att läsa dessa (där det framgått att tjänstemännen på Kronofogden inte ens tycks läst de handböcker de borde kunna utantill).
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #10 skrivet: Mars 20, 2013, 23:27:30 »

Hej Plutten1000. Här har du länk till Kronofogdens Handböcker,

http://www.kronofogden.se/Handbocker.html

Där många medlemmar har knäppt tjänstemän på näsan genom att läsa dessa (där det framgått att tjänstemännen på Kronofogden inte ens tycks läst de handböcker de borde kunna utantill).
Egentligen är det ju märkligt att de lyckas bryta mot dessa aktstycken, då de ju verkar ha närmast total rätt att begå nästan vilka övergrepp som helst. :-(
Loggat
Stefan1000
Full Member

Antal inlägg: 137

« Svara #11 skrivet: Juli 27, 2013, 12:17:14 »

Det är snart val och många politiker anser att i den svenska ekonomin bygger mycket på småföretagande. Alla måste opponera och fråga hur dom kan säga att individer ska vara entreprenörer och engagera sig som småföretagare då de inte "ser" till helheten. En del misslyckas av olika anledningar och ska något förtroende finnas kvar för politiker och demokrati måste även de som mer eller mindre misslyckas som entreprenörer finnas med på agendan.

Ibland tar partier upp frågan om överskuldsättning men inget händer då Lyxfällan och Riksförbundet Insolvens, som framställer överskuldsatta som överkonsumerande personer det bara är synd om, får ange agendan. Ställ frågor på politiska möten och försök att få redovisning i massmedia.
Loggat
Pumpan52
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #12 skrivet: September 08, 2013, 18:34:53 »

Allt detta stämmer så väl, det vet jag av egen erfarenhet, har också haft kfm i Umeå efter mig!
En annan sak som jag undrar och har undrat sedan 2010 är följande:

Fick brev från kfm 2010-05-24 där det står att Upphävande av beslut om utmätning av lön/ersättning ska gälla.

2010-06-30 går de in på mina privata konton och tar 20 000 kr vilka faktiskt var min dotters pengar, jag visste inte ens om att de kunde gå in på mitt konto.

Givetvis kontaktade jag ett antal personer hos kfm och frågade hur de kunde göra så och fick till svar att de hade rätt till det! Inga som helst förklaringar mer än så.

Jag polisanmälde även förfarandet, men polisutredningen las ner.
Var detta korrekt???
Loggat
Mondeo
Full Member

Antal inlägg: 211

49 år

« Svara #13 skrivet: September 09, 2013, 16:15:17 »

Begär ett förklarande även att bestrida nedläggandet av det anmälda polis ärendet. Framhåll att det även skall kontrollerats mot Eu lagstiftning. Detta gäller sökvägar, vilka stycken samt var lagstiftningen detta står om. Detta för att svensk lagstiftning står under Eu Lag som kommer före.
Loggat
Pumpan52
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #14 skrivet: September 10, 2013, 11:27:01 »

Vart ska jag vända mig för att begära ett förklarande av detta och kontrollera det mot Eu-lagstiftning och är det inte för sent nu 3 år efteråt?

Tusen tack för svaret! Grin Grin
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: