Detta höll mig vaken en stor del av natten!!!
Till råga på allt hade SVT's ekonominyheter på morgonen (återigen) ett inslag om Kronofogdens förträfflighet.
Det torde vara ett klart brott mot tredje mans rätt vid utmätning att KFM handlar på detta sätt. Tredje mans rätt tycks helt åsidosatt!
Personligen skulle jag mer än gärna ha bistått detta par men avståndet är tyvärr för långt. Hoppas en jurist i området erbjuder sina tjänster kostnadsfritt!
Vid åberopande av tredje mans rätt, samt bevisläget iövrigt, är det enl. min bedömning inte omöjligt att ett sådant ärende kan vinnas i domstol.
Detta par som troligen är utan juridiska kunskaber och hjälp är nu tvingade att ta strid i domstol. Då båda var långt över åttio år är det inte ens säkert de är kvar i livet när ärendet kommer upp till prövning. Om inget annat kan domstolsprocessen vara anledning till att dessa stackare inte orker
med.
Jag har tidigare opponerat mig kraftigt mot de absurda sidoeffekter nuvarande lagstiftning har.
Att Utsökningsbalken är uppbyggd på presumtion gör att detta övergrepp mot ett äldre par blir möjligt.
Presumtionen innebär att KFM inte behöver ta hänsyn till faktiska omständigheter utan det räcker med att KFM antar/påstår en sak för att detta påstående skall få rättsverkan.
Omvänd bevisbörda är vad som gäller i utsökningsmål!
För KFM är numera inget heligt, Kronofogdens framgångar kan mätas i enskilda individers nederlag.
Det är dags att samtliga föreningar nu sväljar sina respektiva fördomar mot varandra och gör gemensam front mot de övergrepp och personliga tragedier som dagligen följer i kölvattnet av denna "rättsvårdande" myndighets övergrepp.
Det går inte längre sitta på röven (ursäkta franskan) och titta på detta får fortgå!
Personligen skriker det i min själ när dessa övergrepp kommer fram i lyset!
Ett förslag på att komma vidare kan vara att personer som är intresserade att arbete mot ett gemensamt mål anmäler sitt intresse till Admin?
Jag har ej kontaktat Admin i denna fråga så innan intresseanmälan görs vill det nog vara befogad att invänta Admin's svar på detta forum.
Texten om övergreppet mot ett äldre par finns även på nedanstående länk.
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=898756//lillstark