Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Veta vilka skulder man har och var?  (läst 14579 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fjolle
Newbie
*

Antal inlägg: 19

« skrivet: April 08, 2008, 11:17:17 »

Jag har (som många andra) skulder hos diverse inkassobolag och hos KFM. Skulderna som finns hos KFM är ju lätt att ta reda på vilka det är, däremot vet jag inte vad som finns ute på vift hos inkassobolagen.
Dum som jag är har jag inte sparat ett enda inkassobrev och de kommer allt mer sällan. Kanske börjar de lessna på mig? Shocked

Hur ska jag gå tillväga för att ta reda på var jag har skulder? Att jag vill veta beror på att en hel del av skulderna bör vara preskiberade, och kan man få bort dem ur maskineriet helt så vore det kalas.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: April 08, 2008, 11:33:08 »

Välkommen hit, Fjolle!

Mitt råd är att avvakta nya inkassokrav och då vid varje sådant tillfälle försöka utreda om skulden kan vara preskriberad.

Alternativt så kan du kontakta de inkassobolag som du kommer ihåg att du fått från någon gång.
Gör en allmän förfrågning hos dem om du har några skulder liggande hos dem, och att du i så fall vill ha fullständig skuldspecifikation skickad till dig.

Fråga aldrig om specifika skulder då detta kan användas som ett preskriptionsavbrott.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Fjolle
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 08, 2008, 11:39:32 »

Tack! Smiley

Det är just det med preskriptionsavbrott jag vill undvika, men vid en allmän förfrågan om samtliga skulder hos ex. Intrum så kan de inte hävda avbrott?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #3 skrivet: April 08, 2008, 12:09:26 »

Om du skriver en förfrågan liknande:
"Hej! Jag undrar om jag har några ärenden liggandes hos er.
Om jag har det skulle jag vilja att ni sänder mig en utförligt underlag för vart och ett av dessa."

Genom denna enkla förfrågan kan ingen hävda att ett preskriptionsavbrott skett.
Däremot skulle det kunna vara tänkbart att dom försöker att hävda det för det utskick dom då gör.
Men det är fortfarande dom som ska bevisa/styrka att du tagit del av detta.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Fjolle
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 08, 2008, 12:19:03 »

Genom denna enkla förfrågan kan ingen hävda att ett preskriptionsavbrott skett.
Däremot skulle det kunna vara tänkbart att dom försöker att hävda det för det utskick dom då gör.
Men det är fortfarande dom som ska bevisa/styrka att du tagit del av detta.

Här blev jag lite förvirrad.
Scenario: Jag begär ut samtliga äreden hos Inkasso xxx. De skickar hem dessa till mig. Jag går igenom dessa och 3 av 4 är preskriberade. Jag skickar brev till dem där jag talar om för dem att fodran xxxx ... är preskriberade. De kan då hävda att jag har gjort preskribtionsavbrott iom att jag har begärt att få ta del av ärendena?
Hängde jag med rätt nu? Tongue

Isåfall får man då kontra med att "begära ut dessa handlingar ej kan likställas med ett preskribtionsavbrott"?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #5 skrivet: April 08, 2008, 12:23:42 »

Ett annat alternativ, som jag själv oftast använder, är att ringa dem.

Det är väldigt få inkassobolag som spelar in samtal då man ringer in.
Det bästa är om du har en kompis som kan ringa åt dig och utge sig för att vara dig.
Skulle samtalet spelas in så kan inget preskriptionsavbrott hävdas då man jämför inspelad röst med din.

Bara lite tankar....

Annars är det som sagt bara att avvakta nya inkassobrev, och agera utifrån varje ärende då.
Loggat

Fjolle
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: April 08, 2008, 12:34:45 »

Tack för dina svar, har lite mer kött på benen nu så nu ska man väl klara av att reda ut ekonomin. Smiley
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 08, 2008, 12:36:57 »

Lycka till!

Glöm inte att berätta hur det gick sedan!

Har du fler frågor är du alltid välkommen att ställa dem.
Loggat

Fjolle
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: April 09, 2008, 15:48:28 »

Idag damp det faktiskt ner ett brev ifrån Intrum. Totalsumman ligger på 1042.38kr. De erbjuder sig att skriva av resten om jag betalar in 60% innan 080428, dvs 625kr.
Detta är en skuld till kommunen som är minst 3år gammal. Om inte hela 6 år gammal.

Det är ingen stor summa, men jag borde väl kunna hävda att det här ärendet är preskriberat?

Om jag skulle logga in på deras hemsida med "mitt personliga login id", kan de då hävda avbrott?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 09, 2008, 17:23:25 »

Idag damp det faktiskt ner ett brev ifrån Intrum. Totalsumman ligger på 1042.38kr. De erbjuder sig att skriva av resten om jag betalar in 60% innan 080428, dvs 625kr.
Detta är en skuld till kommunen som är minst 3år gammal. Om inte hela 6 år gammal.
Jag skulle inte betala, utan istället hävda att skulden är preskriberad.

Citat
Det är ingen stor summa, men jag borde väl kunna hävda att det här ärendet är preskriberat?
Även om det inte är en stor summa finns det ingen anledning att göda inkassoföretagen med att betala sånt man inte har en skyldighet att betala.
Citat
Om jag skulle logga in på deras hemsida med "mitt personliga login id", kan de då hävda avbrott?
Det är väl det som är meningen.... Undecided
Loggat

Fjolle
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: April 09, 2008, 18:51:08 »

Tack igen för dina svar. Vågar inte chansa på att logga in på deras hemsida, utan jag skickar ett brev till dem helt enkelt.
Återkommer med utfall.
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #11 skrivet: April 09, 2008, 18:58:06 »

Hur är det med trafikförsäkringsföreningen
Är det 3 år el.10.
Är det en ekonomisk förening?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #12 skrivet: April 09, 2008, 23:18:56 »

Hur är det med trafikförsäkringsföreningen
Är det 3 år el.10.
Är det en ekonomisk förening?
Jag är ombud i en ordentlig tvist med TFF just nu om bl.a. preskriptionstider.

Trafikförsäkringsföreningen är registrerad som en ideell förening med organisationsnummer 802005-9286.
(Föreningen är inte registrerad för f-skatt eller moms.)
Därmed kan man konstatera att TFF är en ideell förening, och inte en ekonomisk förening.

Däremot är frågan om TFF bedriver sådan ekonomisk verksamhet så att den ska räknas som näringsverksamhet?

Länkar här till intressant läsning om TFF och preskription.
Där finns det bra argument till varför det skulle vara tre-årig preskriptionstid!

http://www.riksdagen.se/debatt/visadok.aspx?spc=obj&guid=3f2b556a-0798-4c64-a09e-d3e887c1af9e

Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #13 skrivet: April 10, 2008, 12:02:09 »

Jag tycker arr de ska ta och bestämma sig.När jag läser ,så tycker jag att det är självklart att det ska vara 3 år.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #14 skrivet: April 10, 2008, 12:17:46 »

Javisst, nog borde det vara tre år. De argument som framställs i länken ovan är sakliga och i mitt tycke självklara.

Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: