Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avbetalning av skulder  (läst 16109 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mallgrodan
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: April 07, 2008, 13:24:21 »

Hej,

e ny på sidan, men känner redan efter lite läsning att jag kommer ha massor av nytta av allas erfarenheter  Smiley

Iaf, jag har i dagarna skickat ut brev till alla som har krav ställda på mig. Jag har begärt att få så mycket upplysningar som finns ang. mina skulder för att på så vis kunna få en bild av den totala situationen(skulderna). Jag har även tagit en UC på mig själv som jag räknar med att få när som helst.

Som sagt, kontentan av det hela är att jag nu ska försöka deala med var å' en av gäldenärerna, få bort skulderna hos Kf å' på så sätt så småningom bli skuldfri.
Min undran är, finns det nå't sätt som är smartare än nå't annat?

Jag ska antagligen gå upp lite i arb.tid snart å' skulle innan dess vilja få bort skulderna hos Kf. Jag kommer då att ha ett bet.utrymme på ca 2000:-

En del inkassoföretag kan ju inte(vill inte?) slå ihop skulder från olika fodringsägare, hur gör jag där, ber jag om att få börja med de minsta skulderna? Kan jag samtidigt be dom att frysa ev. ränta på andra skulder tills jag kan börja betala på dom?

E supertaggad å' vill så gärna komma ur skiten.  Smiley

Kram till alla  Smiley
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: April 07, 2008, 14:30:17 »

Ett inkassobolag får inte slå ihop skulder från olika fordringsägare till att bli en. Däremot kan flera skulder från samma fordringsägare slås ihop och då gäller första skuldens preskriptionstid.

Du skulle kunna lägga upp det så att du betar av småskulder först och sen delar upp de större i delar som du klarar av.
Räntan brukar de kunna gå med på att frysa, en del kan stryka den bara de får in kapitalet.

Börja när du får dina papper att gå igenom skulderna så att inte samma skuld ligger på fler ställen, en del kanske är preskriberade och skall därmed skrivas av.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
mallgrodan
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 07, 2008, 19:34:26 »

Tack för svar   Smiley

En undran ang preskiberingstiden... hur lång tid ska det ha gått för att skulden ska vara preskiberad? Gäller det enbart skulder som inte gått till Kf(har utmätning på lön)? Kan jag hävda att jag inte fått underrättelser från inkasso OM skulden faller inom preskib.? Hur gör jag då iaf, skriver och hävdar att jag inte mottagit något brev etc?

mvh/m
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #3 skrivet: April 08, 2008, 11:55:46 »

Preskriptionstiden är för konsumtionsskulder (E-mål) tre år.
För skatteskulder, underhållsskulder, m.m. (A-mål) gäller fem år.
För skulder som grunder sig på löpande skuldebrev (negotiabla) som vanligen är banklån m.m. är preskriptionstiden tio år (E-mål).

Vad angår frysning av räntan hos inkassobolagen är det inte ovanligt att de begär en halvårlig summa för "besväret". Jag vet att Intrum Justitia tillämpar detta.
Intrum Justitia är dock enligt min åsikt inte branchens värstingar, en av de absoluta värstingar är Lindorff som är helt oresonabla och mer än gärna ger sig på sjuka, arbetslösa, och personer som är utsatta på andra sätt.

Om det ligger skulder vid KFM är det i stort sett meningslöst att försöka få uppgörelser till stånd med övriga borgenärer.
Vid ingående av avtal med börgenärerna måste du ställa som krav att dessa omedelbart återkallar sina ärenden från KFM.
Acceptér inga muntliga löften, utan begär skriftligen från KFM att ärenden har återkallats.
Utan skriftligt bevis på att ärenden har återkallats = inga avtal.

Du kommer aldrig att kunna ta dig ur eländet annars.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
mallgrodan
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: April 08, 2008, 13:35:58 »

Ännu mera tack  Smiley

Ok, känner mig aningens dum, men vad ingår i sk E-mål? Har du möjlighet att precisera mer? Och det du skrev som alt. 3, hhmmm?

Och, kan även de skulder som ligger hos kronis presk., eller är det kört eftersom att Kf betalar dom via utmätningen på min lön?

mvh/m
Loggat
mallgrodan
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 08, 2008, 13:38:33 »

En fråga till  Smiley

Om jag tar med alla papper å' visa KO, kan hon/han tala om för mig vad som ligger inom presk.tiden? Jag verkar säkert tafatt som frågar så mycket, men allt är i ett enda virrvarr å' jag vill så gärna få kontroll på skiten.

/m
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #6 skrivet: April 08, 2008, 13:48:18 »

E-mål är vanliga konsumtionsskulder.
Tex Fakturaköp, avbetalningsköp med mera
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lillstark
Hero Member

« Svara #7 skrivet: April 08, 2008, 16:31:31 »

Att skuldebrev är negotiabla betyder de är omsättningsbara och det är innehavaren som är borgenären.
Motsatsen är ingvestigibla vilket betyder att skuldebrevet ej kan omsättas (säljas).
Den första varianten är långt den vanligsta och är anledning till att inkassobolagen gör enorma vinster på hårt skuldsatta.
Bl.a. statliga Nordea är en ganska aktiv säljare av skuldebrev till bland annat en av marknadens värstingar Lindorff AB.

Med KO menar du väl kommunens konsumentvägledare?
Mitt intryck är att dessa är av varierande kvalitet, men jag tror de gör så gott de kan och således kan vara en hjälp för många. För den enskilda kan det verka vara en djungel av regler m.m. som kan vara svåra att överskåda.

Att komma ditt med en hög av osorterade papper och inte vara förberedd på något sätt löser inga problem. Det vill därför vara en idé att du börjar med att ta upp de skulder som ligger vid KFM och låter påskina att det finns andra som du inte har full koll på och gärna ser du får hjälp med att utreda.

Utmätning genom lön anses av domstolarne inte vara preskribtionsavbrytande.

//lillstark
Loggat

Phantera
Hero Member

« Svara #8 skrivet: April 08, 2008, 17:58:15 »

Vilken dom ska man hänvisa till om man haft löneutmätning i mer än 3 år?
Det kan vara bra att veta vilken dom man ska hänvisa till om det händer.

Fast jag gissar att inkassobolagen kommer anse att preskriptionsavbrott skett ändå genom deklarationen, att man ändå har haft kännedom om skulden, det dras ju en viss summa varje månad osv..
Loggat

lillstark
Hero Member

« Svara #9 skrivet: April 08, 2008, 18:28:07 »

Skall försöka leta reda på rättsfallet, kommer inte ihåg på rak arm.

//lillstark
Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #10 skrivet: April 08, 2008, 18:32:56 »

Svea hovrätt Målnr:ÖÄ5424-01
Betalning som skett på grund av löneutmätning har inte ansetts medföra ett återupplivande av
redan preskriberad fordran.
Som ni säkert vet så skickar en del Inkassobolag uppgift på skulder till skattemyndigheten.
Det är inte ett preskribtionsavbrott.
Man har inte en aning om vad det är.
Loggat
lillstark
Hero Member

« Svara #11 skrivet: April 08, 2008, 18:42:46 »

Oj, där var du snabb... Wink

//lillstark
Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #12 skrivet: April 08, 2008, 18:57:05 »

Det beror på att jag håller på med en del ärenden som ligger för utmätning, under flera år.
Man ska uttryckligen gått med på att betala en preskriberad skuld.Vem gör det?
Inkassobolagen handlar med skuldstockar,men många gånger missar de dokumentationen.
Loggat
lillstark
Hero Member

« Svara #13 skrivet: April 08, 2008, 19:08:51 »

Jag är ytterst medveten om inkassobolagens spektakulära metoder.
Tyvärr är det så att upprepas en lögn tillräckligt många gångar blir den till slut en sanning.
Om ingen ger dessa bolag motstånd kommer det att bli än värre i fortsättningen.

//lillstark
Loggat

Phantera
Hero Member

« Svara #14 skrivet: April 08, 2008, 20:43:41 »

Jag tycker vi ger inassobolagen lite extra jobb rätt ofta, men tyvärr så skulle det väl behövas att alla skuldsatta satte foten i backen och slog tvärnit för att något ska hända.

Senast idag så skickade jag iväg ett ärende till DI.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: