Tore
|
 |
« skrivet: December 29, 2009, 00:05:13 » |
|
Hej igen.
Det jag saknar ibland är lite olika "mallar" på hur man ska formulera sig till inkassobolag/borgenärer. Man skulle kunna ha lite olika mallar här på forumet ? I word format/open office och dyl.
Eller det kanske blir för "många" olika mallar på hur man skriver på ett korrekt sätt till alla dessa instancer ?
(Sen vet jag inte om det går att "bifoga" alla sorters filer. (Har bara provat bilder i .jpg) format hittils =)
Jag har en som jag skickade på den tiden jag hade firma och inte hade råd att betala hela fakturan. Typ en avbetalningsplan. (skickades till några leverantörer) För att försöka rädda min firma. (Firman räddades tackvare breven, men senare fick vi ändå inte allt att gå runt, och tvingades begära oss i konkurs)
Men kanske även om man "som imitt fall" försöker få ett ackord. (kan posta hur jag skrev när alla svarat)
Detta är ju mest för att få lite "idéér" om hur man kan skriva. Finns ju inga direkta rätta brev, vad jag vet. Men ibland vet man ju inte ens hur man ska börja skriva. Och ju bättre man kan skriva så verkar "dom" förstå och acceptera bättre. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Min Firma HB Storagatan 26 112 22 Staden
Leverantören AB 601 00 Norrköping
Staden 2009-12-28
Beträffande obetalda fakturor
Min Firma HB skriver detta brev till er, eftersom vi har kommit efter med betalning av våra leverantörsfakturor till er.
Vi har under de tre senaste månaderna gjort en del investeringar i vårt företag. Vi har bl.a. köpt in inredning och möbler samt lagt på oss ett f.n. alldeles för stort varulager. Försäljningen gick ner under senare delen av januari och kvarstod även under februari månad. Det har resulterat i större utgifter än intäkter. Vi har dessutom haft en viss personaladministrativ omorganisation med uppsägningar och nyanställningar vilket påverkat vårt kassaflöde. Under de tre senaste veckorna har vi (ägarna), varit frånvarande på grund av sjukdom och sjuka barn, varför vi inte heller har kunnat påverka försäljningen.
Nu har läget stabiliserats en aning och senaste dagarna pekar på en uppgång i försäljning.
Om vi hade känt till att försäljningen skulle rasa under dessa månader hade vi knappast försatt oss i denna situation. Men nu är detta ändå ett faktum. Vi vill göra rätt för oss och därför föreslår vi att ni sänder oss en betalningsplan som vi kan följa. Samtidigt så förstår vi att ni också behöver era likvider, det är därför som vi vill betala våra skulder till er. För att också kunna sälja våra varor vill vi underförstått även fortsätta handla produkter från er. Vi accepterar självklart postförskott eller kontant betalning till dess att våra förfallna skulder slutligen har reglerats.
Vi ber er att stämma av er reskontra mot våra anteckningar och skyndsamt återkomma med en betalningsplan.
Vi har följande noterat: Faktura 123456 Belopp 11 017,50 kr Faktura 161718 Belopp 9 198,75 kr Faktura 789123 Belopp 12 171,25 kr Faktura 192021 Belopp 9 222,50 kr Faktura 456789 Belopp 315,00 kr Faktura 222324 Belopp 3 390,00 kr Faktura 101112 Belopp 5 487,50 kr Faktura 252627 Belopp 12 336,25 kr Faktura 282930 Belopp 5 737,50 kr
Totalt = 68 876,25 kr
Min Firma HB 969696-0001
…………………………………… Tore Toresson
|
|
|
Loggat
|
denna siGnatur innEhåller absolut inga subliMinala budskap! aldrIG att Den INdivid jAg är skulle fläcka mitt PErsoNliGA Rykte med sådana knep!
|
|
|
Tore
|
 |
« Svara #1 skrivet: December 29, 2009, 00:14:52 » |
|
Kan ju gälla även "bestridande" mallar osv osv. Allt där man måste vara lite kreativ och skriva, av nån konstig anledning "korrekt" i deras byråkratiska värld/språk. (Så dom förstår) ja ja ni förstår nog hur jag menar (hoppas jag) 
|
|
|
Loggat
|
denna siGnatur innEhåller absolut inga subliMinala budskap! aldrIG att Den INdivid jAg är skulle fläcka mitt PErsoNliGA Rykte med sådana knep!
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #2 skrivet: December 29, 2009, 00:22:39 » |
|
Tore du har så rätt. Nu är det så att jurister förstår inte vanlig Svenska
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #3 skrivet: Mars 20, 2010, 14:14:39 » |
|
Vi får slå dom med en ordbok
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #4 skrivet: Mars 20, 2010, 15:07:23 » |
|
Vi får slå dom med en ordbok Ordbok? Vad de behöver för en bok är lagboken. Och den ska hamra dem på huvudet varje gång de ens nyser på fel sätt.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #5 skrivet: Mars 20, 2010, 17:40:03 » |
|
Vi får slå dom med en ordbok Ordbok? Vad de behöver för en bok är lagboken. Och den ska hamra dem på huvudet varje gång de ens nyser på fel sätt. 
|
|
|
Loggat
|
Welcome To My Nightmare ;-)
|
|
|
Ulrika Ring
|
 |
« Svara #6 skrivet: Mars 20, 2010, 17:49:37 » |
|
Kan ju gälla även "bestridande" mallar osv osv. Allt där man måste vara lite kreativ och skriva, av nån konstig anledning "korrekt" i deras byråkratiska värld/språk. (Så dom förstår) ja ja ni förstår nog hur jag menar (hoppas jag)  Jag tycker det är en strålande ide. Lägg ut mallar på allt ni kan tänka er. Preskriptionshävdande. Hur man anmäler och vad man anmäler till DI. o.s.v. Ordbok? Vad de behöver för en bok är lagboken. Och den ska hamra dem på huvudet varje gång de ens nyser på fel sätt.

|
|
|
Loggat
|
|
|
|
trollrik
Newbie
Antal inlägg: 21
|
 |
« Svara #7 skrivet: April 15, 2010, 19:22:49 » |
|
Vart tog iden vägen till färdiga mallar för en preskribtionsinvändning.
Hur man startar
Hur man avslutar
Eventuellt överklagar sedan.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #8 skrivet: April 16, 2010, 15:13:11 » |
|
Hur man startar
Hur man avslutar
Jag ska försöka ta tag i detta under helgen.  Jag har haft fullt upp de senaste veckorna med både skola och arbete, så jag har varken hunnit eller orkat speciellt mycket. Men det är bra att du påminner så ska vi se hur vi kan lösa detta!
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #9 skrivet: April 18, 2010, 10:52:09 » |
|
Hur man startar
Hur man avslutar
Jag ska försöka ta tag i detta under helgen.  Jag har haft fullt upp de senaste veckorna med både skola och arbete, så jag har varken hunnit eller orkat speciellt mycket. Men det är bra att du påminner så ska vi se hur vi kan lösa detta! Är det någon som har lust att hjälpa till med detta? Jag har ett tjockt schema just nu, och hinner inte med allt.... Dygnets timmar är alldeles för få har jag upptäckt. Kan vi hjälpas åt att skriva några enkla mallar som kan hjälpa så är det mycket värt! Maila mig gärna det så kan jag lägga upp mallarna på hemsidan för nerladdning. Har Ni inte Word så räcker det med texten så fixar jag det.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #10 skrivet: April 18, 2010, 13:18:11 » |
|
Ge mig två dagar.
Vad behövs det för mallar? - Preskinvändning? - Överklagan?
Fler?
MS Office eller OpenOffice?
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #11 skrivet: April 18, 2010, 13:59:00 » |
|
De viktiga just nu är väl bestridande av inkassokrav, bestridande av betalningsföreläggande, preskriptionsinvändning och överklagande. (när det gäller bestridande av BF så behövs ju endast ett "blankt" bestridande) Gör dessa gärna i MS Word, och om du ids även i OpenOffice. Annars kan jag konvertera från något av formaten också. Tack på förhand! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
trollrik
Newbie
|
 |
« Svara #12 skrivet: April 18, 2010, 14:05:52 » |
|
Det som behövs är:
Start För Preskinvändning.Eller säger man Preskriptionsinlevelse
Sedan om det måste gå vidare och överklagas.
Görs det någon skillnad på skrivelse till kronolle eller inkasso.
OpenOffice som gäller
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
trollrik
Newbie
|
 |
« Svara #13 skrivet: April 18, 2010, 14:09:21 » |
|
De viktiga just nu är väl bestridande av inkassokrav, bestridande av betalningsföreläggande, preskriptionsinvändning och överklagande. (när det gäller bestridande av BF så behövs ju endast ett "blankt" bestridande) Gör dessa gärna i MS Word, och om du ids även i OpenOffice. Annars kan jag konvertera från något av formaten också. Tack på förhand!  Vad menar du med BF?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #14 skrivet: April 18, 2010, 14:18:12 » |
|
BF=Betalningsföreläggande (hos Kronofogden)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|