Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: uppsagt hyreskontrakt!!  (läst 19706 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
x-box
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: Mars 29, 2008, 17:43:38 »

Heej!!

Min Hyresvärd har sagt upp mitt kontrakt Pga uteblivna hyror!! Fick ett brev i fredags från bostadsinkasso Ab
-Hur har jag då hamnat i denna situvation då?Huh?
-Joo saken den är att jag är arbetslös,och att min A-kassa inte räcker till hyran.....osv.jag har varit kontakt med Socialen och sökt om bistånd!!Men tyvärr fått avslag av socialen.Jag har ju naturligtvis överklagat beslutet,men änn idag inte fått ngt svar!!
vilket har gjort att jag ejj kunnat betala hyran..........

Känner mig förtvivlad,maktlös,överkörd av socialen..........osv
vad kan jag göra??? Eller VAD skall jag göra......

Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Mars 29, 2008, 17:48:59 »

Hyran är det första du ska betala och räcker inte pengarna till resten så måste du fixa en billigare bostad.

Häng inte upp ditt liv på A-kassa eller socialen, de skiter i dig fullständigt. Ett jobb är det viktigaste för dig, svart eller vitt gör detsamma.

Lycka till
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #2 skrivet: Mars 29, 2008, 18:17:19 »

Håller med Callemaja!

Men om det trots allt skulle gå så långt så att det blir en avhysning (vräkning) så innebär det att du med största sannolikhet inte kommer att bli godkänd av någon ny hyresvärd.
Kanske kan du lyckas om du har en extrem tur, men sannolikheten är väldigt låg!

En sådan gång finns det nog bara att ta hjälp av soc. som har skyldighet att hjälpa till med någon form av bostad.
Räkna inte med att få någon flott våning, utan det kan bli så att du blir inhyrd på en camping....
En möjlighet skulle kunna vara ett övergångskontrakt vilket betyder att soc hyr lägenheten i första hand. Du hyr i andra hand av dem.
Om du sedan sköter alla hyresinbetalningar i tex ett år så övergår förstahandskontraktet till dig.

Men som sagt, se till att alltid betala din hyra i tid! ALLTID!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
x-box
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Mars 30, 2008, 00:13:06 »

Jaa' de var ju inga muntra svar precis.......  Smiley

Jag har ju autogiro,men de har ju inte fungerat då jag inte har fått in pengar....*suck
Sista gången jag hade pengar var i januari (1 halvlön fick jag då) för ett kortidsjobb!!
jag har även varit i kontakt med socialen i tid,men jag har fått avslag på min biståndsansökan! vilket jag har överklagat förstås!
men de verkar som myndigheterna inte har såå bråttom?? Är inte Socialen SKYLDIGA hjäälpa till?? Eller de verkar inte såå!!
Jag är ensamstående med 1 liten kille,såå om inte såå vore de ju för barnets skull, en rättighet till ett normalt boende???
saken är ju att hyrorna inte har blivit betalda för att jag kan ju inte "trolla fram" pengar.......**suck

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 30, 2008, 00:43:57 »

Jaa' de var ju inga muntra svar precis.......  Smiley

Jag har ju autogiro,men de har ju inte fungerat då jag inte har fått in pengar....*suck
Sista gången jag hade pengar var i januari (1 halvlön fick jag då) för ett kortidsjobb!!
jag har även varit i kontakt med socialen i tid,men jag har fått avslag på min biståndsansökan! vilket jag har överklagat förstås!
men de verkar som myndigheterna inte har såå bråttom?? Är inte Socialen SKYLDIGA hjäälpa till?? Eller de verkar inte såå!!
Jag är ensamstående med 1 liten kille,såå om inte såå vore de ju för barnets skull, en rättighet till ett normalt boende???
saken är ju att hyrorna inte har blivit betalda för att jag kan ju inte "trolla fram" pengar.......**suck

Nej, jag vet att det inte är några muntra svar. Men det är en väldigt allvarlig situation du sitter i, och det är därför som vi så starkt påpekar att den troligen viktigaste räkningen du har att betala är ditt boende!
Utan ditt hem så är du fullständigt utslagen och förhindrad till det mesta. Tragiskt, men sant!
Du kan klara dig om telefonen blir avstängd, du måste äta nudlar i två veckor, avstängt bredband, el mm. Men utan bostad har du ingenting alls. Inte en plats där du och ditt barn kan sova, äta, allmänt känna trygghet.

Att du nu nämner att du har barn ställer dock saken i en lite annan situation.
Soc. ska se till barnperspektivet och har därför skyldighet att se till att ditt barn har det tryggt och bra.
Att inte du själv har någonstans att ta vägen spelar i deras ögon mindre roll.

Av den anledningen kan det, med hänsyn till barnets bästa, finnas en öppning för att få en ny bostad alternativt bistånd till den hyresskuld som idag finns.
För att soc ska kunna gå in med hjälp av hyresskulden så ska du inte haft inkomster till att kunna betala hyran överhuvudtaget. Men att få dom att betala en hyresskuld är mycket svårt, för att inte säga nästintill omöjligt!
Däremot kan det finnas en möjlighet till att få hjälp med en ny bostad med exempelvis ett övergångskontrakt, som jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Det största felet du gjort är att du inte kontaktat soc direkt som du förstod att det skulle gå åt helvete.
Då hade man kunnat göra en utredning och bedömning om man skulle gå in med försörjningsstöd.
Nu har du som jag förstår det väntat tills det är försent, och då blir det plötsligt avslag.....
Ja, situationen är som den är. Det går inte att få ogjort. Frågan är bara hur, och om, du ska kunna ställa allt till rätta igen.

Du säger att du överklagat deras avslagsbeslut.
Jag råder dig även att ta personlig kontakt med Länsstyrelsen där det finns en övermyndighet över socialkontoret. Kommer inte ihåg vad avdelningen hette (har nämligen inte haft med dom att göra själv), men fråga i växeln.

Lycka till, och var inte rädd att fråga om det är något du funderar över. Vi försöker att svara så mycket vi hinner och har kunskap om! Smiley

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #5 skrivet: Mars 30, 2008, 10:48:14 »

Är det inte så att soc inte har absolut ansvar för boendet först när ett vräkningsbeslut fattats?

Jag vet att jag tog kontakt med soc när det strulade för mig men den tjejen jag hade drog ut på det så sista dagen så fick jag reda på att de kastade ut mig och katterna på gatan. Blev till att sova på soffan hos morsan i några år.

Man kan tycka att hyran ska betalas först men har man inte pengar till den så går det inte att trolla, jag vet, har själv suttit i den sitsen och det är roten till mycket av mina skulder.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
x-box
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Mars 30, 2008, 15:16:17 »

joo' tragiskt är de iaf......

saken den är ju att jag har påpekat för min handläggare på socialen,att jag kan inte betala min hyra!!! -Såå de vet dom om!!
men de verkar som dom skiiiiter i de mesta!! Var nog blååögd att tro att de fanns ett "skyddnät" i  samhället idag! Som gjorde att man skulle hamna iden sists jag nu är i!! de känns som man hamnar i "ruta 1 " hela tiden när man pratar med socialen!! **suck

jag har gjort enligt konstens alla regler.....överklagat biståndsbeslut,men under tiden har jag ju inte haft förmågan att kunna betala hyran!! då jag saknat pengar..... såå de har blivit några få månader med hyres skuld istället!! *suck
Jag vet inte om socialen kommer att hjälpa mig med hyrorna nu! Men jag tror att de är väl olagligt att vara hemlös?? eller??
-Om inte annat såå vore de ännu värre för lillgrabben,om vi kastas på gatan!!! Finns de ingen regel/paragraf i sociallagen för att just vräka barnfamiljer?Huh??

Ett STORT tack! till alla!
Tack på förhand....
Loggat
Phantera
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Mars 30, 2008, 15:33:36 »

Av vilken anledning har de nekat dig ersättning? Anser de att du ligger över normen för socialbridrag eller har de något annat skäl?
http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx så kan du göra en testuträkning och se om du uppfyller kraven för hjälp.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Mars 30, 2008, 15:35:05 »

joo' tragiskt är de iaf......

saken den är ju att jag har påpekat för min handläggare på socialen,att jag kan inte betala min hyra!!! -Såå de vet dom om!!
men de verkar som dom skiiiiter i de mesta!! Var nog blååögd att tro att de fanns ett "skyddnät" i  samhället idag! Som gjorde att man skulle hamna iden sists jag nu är i!! de känns som man hamnar i "ruta 1 " hela tiden när man pratar med socialen!! **suck

jag har gjort enligt konstens alla regler.....överklagat biståndsbeslut,men under tiden har jag ju inte haft förmågan att kunna betala hyran!! då jag saknat pengar..... såå de har blivit några få månader med hyres skuld istället!! *suck
Jag vet inte om socialen kommer att hjälpa mig med hyrorna nu! Men jag tror att de är väl olagligt att vara hemlös?? eller??
-Om inte annat såå vore de ännu värre för lillgrabben,om vi kastas på gatan!!! Finns de ingen regel/paragraf i sociallagen för att just vräka barnfamiljer?Huh??

Ett STORT tack! till alla!
Tack på förhand....
Du skriver att du blivit uppsagd.
Har du bestridit uppsägningen?

Har hyresvärden skickat vidare till Kronofogden eller en stämning till Tingsrätten?
Har du i så fall bestridit där?

Att betrida som jag frågar ovan är i och för sig inte till någon nytta på så sätt att om du inte har betalt så har du faktiskt förverkat hyresrätten.
Å andra sidan kan du bestrida och överklaga för att åtminstone vinna tid själv till att antingen flytta eller betala och kanske lyckas återvinna din hyresrätt.
Detta är lite konstgjord andning men något som drar ut på tiden så man hinner ordna situationen på bästa sätt.

Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #9 skrivet: Mars 30, 2008, 16:11:32 »

Har du ingen närstående som kan hjälpa dig tillfälligt.Sen bör du titta över din ekonomi.
Gör en budget.Som jag förstår det har du A-kassa,barnbidrag underhållsbidrag.
Jag vet att det inte är mycket pengar.Men du måste alltid se till att betala hyran först.
Barnfamiljer vräks i det här landet.
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Mars 30, 2008, 16:13:46 »

Har du inget bostadsbidrag?
Loggat
x-box
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Mars 30, 2008, 16:16:49 »

nejj tyvärr........
de små inkomsterna jag har är A-kassa.Bostadsbidrag,barnbidrag bara Huh?
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Mars 30, 2008, 16:28:56 »

Har du inget underhåll för ditt barn?Pappan måste väl vara med och betala.Kan inte han gör staten det.
Jag kom på en sak ,jag har ingen aning om hur stor dagersättningen från A-kassan är.Att det beror på vilken kassa man är med i eller bara får den statliga det förstår jag.Vi har haft den förmånen att aldrig  få ersättning.Men det är det slut med.Till hösten är det dags,
Loggat
Phantera
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Mars 30, 2008, 16:51:17 »

Jag har aktivitetsgaranti är där är taket 600kr om dagen vilket ger runt 8 820:- efter skatt, vissa månader kan man komma upp i 9 660:- beroende på antal dagar man får ersättning. Tror A-kassan har samma nivåer.
Loggat

x-box
Newbie
*

« Svara #14 skrivet: Mars 30, 2008, 18:08:22 »

Hejj igen!!
hehe..he...hehehehehe.......
saken är ju den att JAG är pappan!!  Smiley
Och att vi har varsit barn boende hos vardera förälder.....
och då utgår inget försörjningstöd,efter som man "Kvittar".......

Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: