Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: enskild firma som genererat en enorm skuld utan min vetskap  (läst 9544 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
enskilda firman
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: November 27, 2009, 04:48:44 »

Hej!
Innan jag flyttade utomlands för nästan 4 år sedan "drev" jag i sverige en enskild firma som jag registrerade . Firman omsatte aldrig några pengar, hade inga kunder, utan var i princip bara registrerad då jag tillsammans med ett par vänner utvecklade en företagside vi hade. När bolagsiden var klar startades ett nytt bolag (aktiebolag) där all verksamhet som var intäcktsgenererande eller hade kundkontakt/avtal bedrevs.

När jag startade den enskilda firman skulle jag uppge min förmodade inkomst åt skatteverket. Jag minns inte ens vad jag angav. Efter 1.5 år hårt slit var jag övertygad om att bolaget inte skulle bli så lönsamt som jag hade hoppats. Så bolaget avvecklades. Inga skulder eller större inkomster fanns så det gick ganksa fort. Jag började då söka jobb utomlands då det föll sig naturligt för mig med tanke på att jag bott och arbetat utomlands tidigare och jag därför var medveten om att lönevillkor etc är betydligt mycket bättre där många gånger.

För ett par dagar sedan kom det till min kännedom att den enskilda firman som jag trodde jag avregistrerat samtidigt som det andra bolaget inte blivit detta. Den har därför legat och "tickat" i bakgrunden och nu har det utvecklats till en skatteskuld på enorma summor över 200 000:-

Jag skickade in en omprövning/överklagan till skatteverket och ringde dem idag för att ta reda på vad jag kan vänta mig. personen som svarade, som förövrigt var oerhört otrevlig från första minut, menar att jag skall bevisa för skatteverket att det är troligt att jag levt utan iknomst i sverige under denna period.

Jag undrar nu följande: Hur ska jag formulera mig? Hur mycket information har de rätt att kräva? Hur ska jag lyckas få fram i detalj var jag fått pengar ifrån, alla gamla andrahandshyreskontrakt etc?

Innan jag flyttade hem och startade detta bolag arbetade jag på en senior tjänst i ett företag som betalade ut en lön efter skatt på över 60 000/månad samtidigt som mitt boende, försäkringar etc var betalda. Detta kan jag ju intyga. Jag fick även ett arv från en familjemedlem som gick bort, som också nyttjades under denna period.

Jag startade företaget i Skåne men flyttade senare upp till Stockholm för att driva det vidare. I skpne bodde jag hos familjen gratis, i sthlm hyrde jag in mig hos en vän för att hålla kostnaderna nere.

Vi har inga avtal på detta.

Snälla, är det någon som har erfarenhet av ngt liknande som kan hjälpa mig med vad jag skall göra/säga/skirva/bifoga?

/nisse

Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #1 skrivet: November 27, 2009, 07:28:43 »

Jag har suttit i den här sitsen, dels med en vanlig skönstax, dels med en från en enskild firma.
Brevledes körde det fast, var som att stånga pannan i väggen. Ända sättet att komma fram för mig var att boka ett personligt möte med Skatteverket. Väl där med dokumentation och en människa att prata med fick jag rätt i båda fallen. De verkade t.o.m tycka det var kul att hjälpa till.

Så det är mitt absoluta råd, samla den dokumentation du har och boka ett möte. Beträffande ditt boende tror jag det räcker med en förklaring.

Det löser sig.
Loggat

enskilda firman
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: November 27, 2009, 09:07:53 »

Jag följer dina rekomendationer och kontaktar skattverket för bokning av möte.
Kan man kräva en ny handläggare om man anser att den man tilldelats är otrevlig, anklagande och inte särskilt hjälpsam?
Loggat
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #3 skrivet: November 27, 2009, 09:21:04 »

Citat
Kan man kräva en ny handläggare om man anser att den man tilldelats är otrevlig, anklagande och inte särskilt hjälpsam?

Det ska du kunna göra.
Vet att man har rätt att begära det hos socialen i alla fall.
På socialen så kan du tom kräva att dom tar in personal från grannkommun om inte din hemkommun har personal ledig när du vill byta handläggare.
Så myndighet som myndighet.
Rätta mig om jag har fel.
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #4 skrivet: November 27, 2009, 11:38:05 »

Jag följer dina rekomendationer och kontaktar skattverket för bokning av möte.
Jag tror som Micke J att det går. Men en sak har jag noterat. Det har även hänt mig att jag fått rena surmularna i telefon och ännu surare brevskrivare, men samtliga handläggare jag träffat irl har varit väldigt trevliga och tillmötesgående. Så pass att de får ett väldigt högt betyg av mig.

Jag har undrat om de som möter folk face-to-face får någon annan slags utbildningen, i vart fall erfarenhet. Men det är väl som livet i stort, att sitta i en telefon, eller på internet för den delen, gör att vissa människor blir mer kaxiga än vad de är i verkliga livet. Saker som folk har sagt till mig i telefon eller framförallt på internet skulle de inte fundera en nanosekund på att göra irl.

Som du beskriver så verkar du ha klara papper på hur du försörjt dig och en rimlig anledning till varför firman inte blivit avreggad. Just det senare var vid ett tillfälle en av orsakerna till min skönstax, men de köpte mina argument och rättade deklarationerna.
Loggat

Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #5 skrivet: November 27, 2009, 11:57:31 »

Det här är ett vanligt fel när man startar företag. Man TROR att man får en viss inkomst och den ska man skatta för. Verkligheten blir många gånger helt annorlunda, dvs ingen eller mycket liten inkomst. Men skatten ska betalas ändå eftersom skattemyndigheten inte känner till de faktiska omständigheterna.
Det man kan göra är att inkomma med en ny preliminärdeklaration för att få ner skatten till rimlig nivå.

För de år som man skönats så är det bara att deklarera den verkliga inkomsten så brukar de ändra slutlig skatt. Eller att inkomma med rättelse om du redan deklarerat. Det kan du göra 5 år tillbaka. Det brukar vara lite knorr att ta emot en sänkning av inkomsten, men ta den diskussionen efter att du lämnat in rättelsedeklarationer.

Det verkar lite fjanterier att du ska bevisa vad du levt på under dessa år. Om alla med låga inkomster skulle bevisa det så skulle nog halva sveriges befolkning skönas!
Å andra sidan så preskriberas väl en del skatter snart för dig? Men du verkar ha en del på fötterna.  Grin
Loggat
enskilda firman
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: November 27, 2009, 12:55:59 »

den sista skatteskulden preskirberas 2012 men jag förmodar samtidigt att ett så kallat preskriptionsavbrott nu inträffat i och med att jag upplyst skatteverket om att jag anser hela beloppet vara helt fel.

För mig handlar det mest om en enkel principsak, givetvis ska man skatta korrekt på den inkomst man har, men om den är lika med noll borde också skatten därefter vara anpassad.

Har skatteverket förövrigt rätt att kräva att jag skall presentera hur min ev inkomst och förmögenhetsbild såg ut gällande pengar jag tjänat i andra länder, via anställningar där? Vad jag menar är, ska jag behöva göra bankutdrag från bankonton, där jag förövrigt inte längre är kund, och tvingas ge skatteverket i Sverige full insyn i hur min privatekonomiska bild ser ut i annat land? Borde det inte räcka med att jag kan ordna intyg som demonstrerar att jag haft en viss typ av anställning och att denna/dessa berättigat mig till vissa löner. Samt givetvis intyg som styrker hur mina utgiftsposter sett ut under samma period. Om jag kan påvisa en hög inkomst och minimala utgifter under en längre period borde det i sig vara bevis nog att möjligheten finns att jag sparat undan en tillräcklig summa pengar för att kunna leva ett liv under en senare period av mitt liv baserat på dessa besparingar.

Låter för mig helt orimligt att de kan kräva full insyn i en persons privatekonomi gällande pengar förvärvade och sparade i annat land.

Tacksam för svar.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #7 skrivet: November 27, 2009, 19:55:07 »

Skatteskulder har absolut preskription. Med andra ord finns det inget som heter preskriptionsavbrott. Då är det fortfarande 2012 som gäller. I och för sig kan dem förlängas.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #8 skrivet: November 27, 2009, 20:07:01 »

Återigen måste man förstå att Sverige är Sverige och att andra länder är andra länder som drivs kanske helt annorlunda ,Det är bara att säga att man arbetar internationellt och dokumentera den obefintliga inkomsten från
den enskilda firman Svenska myndigheter har inte med att göra var man är och vad man gör utan dom skall bara sköta sitt,Det är bara att gå upp på närmaste skattekontor och prata med dom det finns säkert någon som är ansvarig.
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #9 skrivet: November 27, 2009, 22:08:43 »

Återigen måste man förstå att Sverige är Sverige och att andra länder är andra länder som drivs kanske helt annorlunda ,Det är bara att säga att man arbetar internationellt och dokumentera den obefintliga inkomsten från
den enskilda firman Svenska myndigheter har inte med att göra var man är och vad man gör utan dom skall bara sköta sitt,Det är bara att gå upp på närmaste skattekontor och prata med dom det finns säkert någon som är ansvarig.
Jepp, och det är inte konstigt att vi översvämmas av alternativa bolagsalternativ med bas i andra länder. Återigen visar Sveriges styrande  hur korkat systemet är.
Loggat

Callemaja
Hero Member

« Svara #10 skrivet: November 27, 2009, 22:10:24 »

Leffa har rätt när det gäller skatteskulder: det finns inget som heter preskriptionsavbrott. När en skatteskuld är preskriberad så är den borta.

Även om vi i sverige har ett omfattande regelverk så är det till syvende och sist  tjänstemän som har ett avgörande i varje fall. Lite märkligt i mina öron då enskilda fall kan hanteras väldigt olika även om de i grunden är lika.

Du verkar ha en bra uppfattning om dina inkomster och kan verifiera dem, det är bra. Du behöver inte ta upp miljonintäkter och du behöver inte visa på dina utgifter. Det som jag anser viktigt är att om du har inkomster från utlandet så måste du visa att du vistats där MER än 6 månader annars ska du beskattas här. Se Pernilla Wiberg.

Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #11 skrivet: November 27, 2009, 22:21:27 »

Jag måste nog hålla med en del skribenter ovan att sverige har en hel del "bolagsflykter", dvs att man bildar ett bolag i ett annat europeiskt land för att komma undan bla skatter och denna ingående kontroll.

Det finns inga uppgifter om storleksordningen på förlorade skatteintäkter, men jag kan lova att det finns tusentals bolag utomlands där man hellre betalar en lägre skatt och slipper insyn än att befinna sig i det svenska systemet med högre skatt och ett ständigt ifrågasättande.

Jag blir lite besviken som borgerlig väljare att det inte händer ett skit på att förändra den bilden så att både företag och skatter kan stanna här. Sverige är ett slöseriets paradis anser jag då försvaret kostar 40 miljarder, föräldrapenningen kostar 30 miljarder, skuldsattas situation kostar 50 miljarder och vad kostar skatteflykten? Vem fan ska dra ihop alla dessa pengar? Jo, du och jag och jag är djävligt trött ska du veta.  Grin
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #12 skrivet: November 27, 2009, 23:40:32 »

Jag måste nog hålla med en del skribenter ovan att sverige har en hel del "bolagsflykter", dvs att man bildar ett bolag i ett annat europeiskt land för att komma undan bla skatter och denna ingående kontroll.

Det finns inga uppgifter om storleksordningen på förlorade skatteintäkter, men jag kan lova att det finns tusentals bolag utomlands där man hellre betalar en lägre skatt och slipper insyn än att befinna sig i det svenska systemet med högre skatt och ett ständigt ifrågasättande.

Jag blir lite besviken som borgerlig väljare att det inte händer ett skit på att förändra den bilden så att både företag och skatter kan stanna här. Sverige är ett slöseriets paradis anser jag då försvaret kostar 40 miljarder, föräldrapenningen kostar 30 miljarder, skuldsattas situation kostar 50 miljarder och vad kostar skatteflykten? Vem fan ska dra ihop alla dessa pengar? Jo, du och jag och jag är djävligt trött ska du veta.  Grin

Håller med. Oavsett partinamn och färg, så är det samma sak hela tiden. Så länge de "folkvalda" med vänner och familj har något att personligen vinna, så kommer det inte heller bli någon ordning eller ändring.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: