UnoMary
Gäst
|
 |
« skrivet: November 10, 2009, 13:44:32 » |
|
Jag håller ju på att ska lägga in om skuldsanering o har begärt in mina skulder ifrån olika inkassobolag. Fick några kuvert idag bla ifrån Alektum som jag tydligen har en skuld ifrån 1988. Kapitalbelopp 5965 & ränta på 25.200 kr. Jag har ju läst här om preskription o undrar kan jag försöka få det på denna skuld?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #1 skrivet: November 10, 2009, 13:58:48 » |
|
Absolut!
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Villerider
|
 |
« Svara #2 skrivet: November 17, 2009, 01:35:58 » |
|
Jag håller ju på att ska lägga in om skuldsanering o har begärt in mina skulder ifrån olika inkassobolag. Fick några kuvert idag bla ifrån Alektum som jag tydligen har en skuld ifrån 1988. Kapitalbelopp 5965 & ränta på 25.200 kr. Jag har ju läst här om preskription o undrar kan jag försöka få det på denna skuld?
Du ska inte tveka en sekund med att yrka på preskription. lycka till !
|
|
|
Loggat
|
Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
|
|
|
UnoMary
Gäst
|
 |
« Svara #3 skrivet: November 17, 2009, 08:01:34 » |
|
Jag har ringt men dom sa att dom fått skulden 2000 o sen hade jag försökt göra någr betalningar..så enligt dom så är den inte preskriberad
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Pelle
Newbie
Antal inlägg: 41
|
 |
« Svara #4 skrivet: November 17, 2009, 10:15:13 » |
|
Ok, dom har fått den 2000, men vad har hänt med den innan dess? Kan väl ändå inte vara så att gullepluttarna på Alektum försöker driva in en sedan länge, preskriberad skuld? Kan jag aaaaaaldrig tro! F*n va sur jag blir...
Be dom visa dig vad som hänt med den mellan 1988-2000.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #5 skrivet: November 17, 2009, 11:25:34 » |
|
Alltså, kan man hävda pres bakåt i tiden? OM det inte hänt nåt mellan 88-00 men därefter man betalat lite då å då eller på andra sätt fått preskriptionsavbrytande material är det inte "återupptaget" ärendet?
|
|
|
Loggat
|
Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
|
|
|
Pelle
Newbie
Antal inlägg: 41
|
 |
« Svara #6 skrivet: November 17, 2009, 12:02:17 » |
|
Saken är ju den att fordran verkar preskriberad redan när dom fick den 2000, den var ju 12 år gammal redan då. Sen har ju Alektum i vanlig ordning inte brytt sig om det, utan kört på devisen "går det så går det". Begär full insyn i vad som hänt med skulden på de 12 åren, i annat fall är den preskriberad! Som någon klok människa sa; Är något dött, så är det dött och det är precis det det handlar om i ditt fall. På dom!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #7 skrivet: November 19, 2009, 12:12:42 » |
|
Men åter till min fråga.
Kan man ta upp en preskriberad skuld igen?
|
|
|
Loggat
|
Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
|
|
|
Micke J
|
 |
« Svara #8 skrivet: November 19, 2009, 12:27:20 » |
|
Kan man ta upp en preskriberad skuld igen? Är skulden preskriberad så är den preskriberad.
|
|
|
Loggat
|
Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #9 skrivet: November 19, 2009, 17:32:40 » |
|
Men åter till min fråga.
Kan man ta upp en preskriberad skuld igen?
Bara ifall du aktivt väljer att återuppväcka den med vetskapen att den är preskad.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #10 skrivet: Januari 07, 2010, 17:41:21 » |
|
aktiv? är inte det detsamma som att betala in pengar exempelvis. vetskap att den är presk? förklara gärna närmare hur du menar. för jag fattar inte.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #11 skrivet: Januari 08, 2010, 01:08:07 » |
|
aktiv? är inte det detsamma som att betala in pengar exempelvis. vetskap att den är presk? förklara gärna närmare hur du menar. för jag fattar inte.
Ifall du vet att en skuld är preskad, men ändå av någon anledning väljer att betala på den, så har du aktiverat den igen. Att du betalar på en skuld du inte visste var preskad, räknas inte som aktivering, enligt Högsta domstolen. Inkasso kommer självklart hävda att du har aktiverad skulden genom att betala. Men jag har lyckats hävda presk som gick ändå genom i ett par ärenden. Se följande sida: http://www.ekonomi-info.nu/svarare_att_driva_in_preskriberad_skuld_3996.asp
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sjuksköterskan
|
 |
« Svara #12 skrivet: Januari 08, 2010, 14:05:31 » |
|
detta är ju grym info! om jag nu bara kan gå tillbaka ett gäng år på mina skulder så kanske jag kan få bort en eller ett par till.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|