Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
April 19, 2025, 18:18:57
Startsida
Hjälp
Search
Logga in
Registrera
Fattiga Riddares forum
»
Fattiga Riddares forum
»
Övrigt
»
Preskription
»
...preskribtion, accord och hur jag hamnade i denna sits
Sidor: [
1
]
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: ...preskribtion, accord och hur jag hamnade i denna sits (läst 6412 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elli
Newbie
Antal inlägg: 1
...preskribtion, accord och hur jag hamnade i denna sits
«
skrivet:
Oktober 19, 2009, 22:52:25 »
Hej där ute
...har blivit lurad via ett starta eget projekt av en "vän" sedan 16 år på sammanlagt ca 400 000...skulderna är all lån till olika banker som jag tagit i investeringssyfte och som inte på något sätt kan spåras till "vännen ifråga"...känns krasst efter ett helt liv utan en enda betalningspåminnelse ens att hamna här men det var bara att acceptera skulden enligt ett gäng jurister som jag varit i kontakt med. Vilket jag gjorde och skrev under samtliga delgivningskvitton hos KFM.
Jag kommer att börja studera vid årsskiftet och hålla på i 4 år framöver och skulderna kommer när jag är klar med mina studier att uppgå till en ålder av 6 år, under denna tid så kommer jag inte att avbetala något vilket jag heller inte gjort hittills. De kan inte göra några utmätningar då jag bara lever på studiebidrag + studielån under den tiden. Den enda avbetalningen de fått är en utmätning på en skatteåterbäring på ca 20000 förra året.
Jag funderar på att flytta utomlands för att slippa skulderna om inte fordringsägarna går med på ett accord i storleken 20% - 50% av kapitalskulden som jag tänker samla ihop och erbjuda dem i en klumpsumma om ca 4 år.
Min fråga är: har någon av er lyckats med att få till något liknande accord och om ni har skriv gärna om det samt om andra alternativ som ni tycker kunde gå vägen i detta fall...all info välkomnas och tas tacksamt emot.
Alternativet så som jag ser det, om inte accord-uppgörelsen godtas om 4 år av samtliga fordringsägare, är att jag verkligen flyttar utomlands och bosätter mig /jobbar där i 10 år med enbart en känd postadress registrerad här hemma dit fordringsägarna kan skicka sina delgivningsbrev som aldrig öppnas av någon. Om ni har info om hur man går tillväga för att få skulderna preskriberade efter 10 år utan att väcka preskribtionstiden till liv igen tas detta tacksamt emot också.
Jag kommer att vara 36 år gammal om 4 år och vill bilda familj innan det är försent och jag är såpass gammal att risken för att inte få ett friskt barn gör sig påmind ...vill inte bilda familj så länge jag befinner mig i detta helveteshål så att mina barn ska behöva gå miste om ett drägligt liv till förmån för skuldsanering. Och inga filosofiska inlägg om vad ni uppfattar som drägligt tack, behöver information och inga råd om hur jag ska förhålla mig till denna sits!
Ny här och mycket tacksam för all hjälp.
MVH: Elli
Loggat
Leffa
Hero Member
Antal inlägg: 2156
SV: ...preskribtion, accord och hur jag hamnade i denna sits
«
Svara #1 skrivet:
Oktober 26, 2009, 21:13:27 »
En sak ska du inte ha.. Om du flyttar utomlands så ska du inte ha någon känd adress i Sverige utan skriva ute dig helt och hållet. Ska inte finnas en adress alls att skicka brev till.. Sedan finns det klart en möjlighet att få en nedskrivning om 4 år.. Det är många faktorer som spelar in. Du bör göra det före du har en fast tjänst. För inkasso kommer att göra en egen värdering hur mycket dem tror att dem kan suga ur dig..
Loggat
Sidor: [
1
]
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Fattiga Riddares forum