Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Presktid böter och ränta  (läst 14127 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Hebo
Full Member

Antal inlägg: 109

« skrivet: Oktober 08, 2009, 12:02:28 »

Nu bombar jag alla forum här  Grin
Detta med presktider och preskavbrott är en djungel tycker jag  Sad

Någon som vet hur det är med parkeringsböter? Vad är det för presktid på dessa och hur många gånger får den förlängas? Enligt konsumentverkets sida så är det 5? år för böter utan chans till förlägning..gäller detta då parkeringsböter?

Sen har jag läst att det är 3 år på hyresskulder och undrar nu om skulden är betald men det ligger en ränta kvar och denna blir en ny skuld hur lång är då tiden på den?
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #1 skrivet: Oktober 08, 2009, 12:18:49 »

Ja det där med p-böter är lite rörigt, det håller jag med om!  Undecided
Jag tror det beror på vem som har bötfällt. Har själv haft en del p-böter, p.g.a att jag bor ganska centralt och det är ont om yta för p-platser, ingen egen plats att stå på, utan man får leta runt bland gatorna,  Sad  jaa det är tröttsamt som fasen, och ibland är man tvungen att chansa! Men i vilket fall så har jag märkt att om det är trafikpolisen som bötfäller så blir det ett A-mål när det kommer till Kfm och då är det 5 år, men är det typ kommunens lapplisor eller privata går det in som E-mål hos Kfm och då blir det 3 år.
Så har jag fattat det, men någon annan kanske kan rätta mig om jag har fel!  Embarrassed
Loggat
Hebo
Full Member

« Svara #2 skrivet: Oktober 08, 2009, 12:21:52 »

Oki.. Smiley
alla böter jag har är från 00,01 och 02 så dom har ju en del år på nacken..då är bara frågan hur många gånger dom får förlängas..om dom nu får det.. Undecided
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Oktober 08, 2009, 12:39:53 »

Ja det där med förlängningar är jag dålig på, men jag skulle tippa på att dina böter är från privata eller kommunen för min erfarenhet säger att dom från trafikpolisen, med 5 års presk., går väldigt snabbt in till Kfm, men dom försvinner också väldigt snabbt därifrån, för dom verkar ha första tjing när det gäller fördelningen på löneutmätningen!
Och då borde det vara 3 år på dina, och på E-mål finns ingen förlängning.
Nu sa du i och för sig inte om dom ligger hos Kfm eller inte!  Huh?
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Oktober 08, 2009, 12:56:31 »

Jag menade att dom kan ju ligga som A-mål hos Kfm och ha 5 års presk., men att du har andra A-mål som hela tiden går före!
Loggat
Hebo
Full Member

« Svara #5 skrivet: Oktober 08, 2009, 13:04:17 »

Dom ligger hos KFM och är från Göteborgs stad och carpark..då är det E mål eller?.. Undecided
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 08, 2009, 21:08:01 »

Japp!
Jag har också haft just från bägge dom du nämner!  Smiley
Loggat
Hebo
Full Member

« Svara #7 skrivet: Oktober 08, 2009, 21:34:15 »

Med risk att verka trög Embarrassed jag kan alltså ansöka om preskibition i dessa mål?
Fick ett nytt utdrag från fogden i dag där dessa är med nämligen och nu har sambon varit och köpt skrivare så nu ska här skrivas ut brev i mängder Wink
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Oktober 08, 2009, 21:45:32 »

Ok, ja och på Kfm uttdrag kan du ju också se precis vad som är A-mål och E-mål!
Ja det kan du göra! Eller ja ansöka heter det inte  Wink   vill inte märka ord eller så, men just rätt ord är ju väldigt viktigt i dessa sammanhang. Men man hävdar att skulden är preskriberad och att inget preskriptionsavbrott har skett för man har inte hört av dom på 3 år! Det är ju lite klurigare när det ligger hos Kfm, om du har fått någon delgivning nyss som du har skrivit på eller så!
Loggat
Wolfman
Newbie
*

Antal inlägg: 25

« Svara #9 skrivet: Oktober 09, 2009, 02:22:49 »

Angående preskb tid för p-böter fick precis några preskb Smiley och blev då  upplyst att det var 2 år i preskb tid på dom, gäller i detta fall kommun och carpark. 
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Oktober 09, 2009, 08:45:44 »

Har aldrig hört om preskriptionstid på 2 år, men det kanske stämmer.  Huh?
Trodde 3 år var det kortaste. Den enda gången jag hört om 2 års preskription är när det gäller hyresskulder men då under förutsättning att man bor kvar, annar är det 3 år där också!
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Oktober 09, 2009, 09:12:08 »

Hebo, jag kanske var lite otydlig.... ang A-mål, E-mål och presk.tider!
Generellt är det ju så att A-mål är bl.a. skattter, böter (ev vissa p-böter), CSN, Radiotjänst och på dom är det 5 års absolut preskription, dom försvinner alltså sen. Men kan förlängas i vissa fall då man tror någon håller sig undan med vilje, typ utomlands.
E-mål är alla konsumtionsskulder, och där är det oftast 3 år, men t.ex. bankskulder och Trafikförsäkringsföreningen är det 10 år. Och visst där "förlängs" ju skulderna på sätt i vis i den meningen att för varje gång du får en påminnelse eller dyligt så startar ju en ny period på då 3 eller 10 år!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #12 skrivet: Oktober 09, 2009, 09:16:59 »

Preskription av "parkeringsböter":

Det finns två begrepp när det gäller så kallade "parkeringsböter", och det är "kontrollavgift" samt "felparkeringsavgift".

Kontrollavgift är när du får "böter" på privat mark. Där lappas bilarna av parkeringsbolag som Carpark/Qpark, Securitas osv.
Preskriptionstiden för detta är två år från utfärdandet av lappen.

Felparkeringsavgift är när du blir lappad på kommunens mark av kommunens lapplisor.
Åläggandet, vilket är steget före utmätning, skall utfärdas inom ett år från lappningen.
Att notera: Denna typ av avgift går direkt till KFM precis som med skatter, dvs inget betalningsföreläggande eller liknande lämnas in.

Lagar om "p-böter":
Kontrollavgift SFS 1984:318
Felparkeringsavgift SFS 1976:206
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fattigriddare
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Oktober 09, 2009, 09:24:28 »

Va bra, nu vet vi!  Smiley
Loggat
Hebo
Full Member

« Svara #14 skrivet: Oktober 09, 2009, 10:36:08 »

http://www.konsumentverket.se/privatekonomi/Skulder/Om-du-inte-betalar/Preskription/

Enligt denna info så förlängs inte böter..men det gäller alltså inte alla böter?
Jag har skickat frågan till Konsumerkverket men inte fått något svar.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: