Preskriptionsavbrytande kan däremot svaret bli, om inkassobolaget kan bevisa att du fått del av detta.
Ok, så KFM kan hävda att jag brutit preskription genom att ta emot svaret?
För jag menar, jag måste jo kontakta dom och ge dom min adress och namn och sånt, om jag ska få reda på vad jag har för skulder och ärendenummer och sånt?
Eller ska jag beställa registerutdrag i nån annans namn, och få den hemskickad till nån annan så att dom inte kan sen bevisa att det är jag som har fått den? Eller är det ingen fara?
Som sagt så kommer uppgifterna som finns i KFM:s register från tredjepart, och kan förmodligen inte vara en preskriptionsavbrytande åtgärd.
I deklarationen från Skatteverket brukar det vara upptaget skulder som inkassobolagen skickat in uppgifter om.
Att du skriver på din deklaration, trots att dessa uppgifter står där, räknas inte som preskriptionsavbrytande då uppgifterna inte kommer från inkassobolaget direkt till dig, utan går genom en mellanhand, och dessutom är uppgiften ingen uppmaning eller krav på betalning.
Detsamma torde gälla registerutddrag från KFM.
Jag vet att det här har blivit besvarat en gång nu, men jag vill bara vara 100% säker innan jag ringer dom, så att jag inte gör bort mig och får vänta 5 år till innan min skuld har blivit preskriberat!
Skatteskulder har en absolut preskription på fem år, vilket innebär att det inte påverkas av några preskriptionsavbrytande åtgärder.
Jag försökte köra en kreditupplysningen på mig själv. öppnade konto på nån bolags hemsida, det stod att det var gratis, sen skulle det kosta 40 kr, o när jag skulle sätta in pengarna så var minimum beloppet man kunde sätta in 150 kr.
Det är 150 kr mindre som jag skulle kunna vara skyldig...
Jag testar på UC får vi se hur det går.
Tack så mycket Admin och Callemaja, och alla andra som driver det här forumet.
Ni ger folk hopp.
Jag kan starkt rekommendera
www.upplysning.se om du vill komma billigare undan.
Denna använder jag när jag kollar mig själv.
Betalningen överför jag enkelt med min internetbank.