Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är detta sant?  (läst 12326 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hjälp
Full Member

Antal inlägg: 131

« skrivet: Augusti 01, 2009, 23:14:46 »

Menar ni att man ska hävda att skulden är preskriberad då den är äldre än 3 år? Eller har jag fattat helt fel?

Hur börjar jag dra i mina skulder hos KFM? Jag förmodar att jag ber de om att få en skuldsammanställning och sedan kontaktar de berörda gäldenärerna?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Augusti 02, 2009, 13:53:51 »

Ska ta detta lite kortfattat

Preskription:

Skulder kan bli preskriberade om det gått en viss tid (i allmänhet 3 alternativt 10 år) och inget preskriptionsavbrott skett.

Preskriptionsavbrott innebär att sökanden/ombudet tex påminner om skulden eller kanske skickar den till KFM för utmätning.
Om dom skickar påminnelse så skall dom kunna styrka/bevisa att du fått brevet.
Preskriptionstiderna varierar en del och de vanligaste är:

3 år för konsumtionsskulder, dvs tex kreditkortsskulder, vanliga fakturor, postorderköp etc

10 år för löpande skuldebrev, dvs banklån, rättskostnader samt skulder uppkomna som företag.

5 år för skatter och andra skulder till det allmänna

Skulder hos KFM:

Börja med att ringa dem och be dom skicka dig ett registerutdrag där alla dina skulder hos dem framkommer.
Därefter kan du också be tex UC, eller något annat kreditupplysningsföretag, om en registerkopia därifrån också.
Detta har du rätt att få kostnadsfritt en gång per år, och där kan finnas registrerat skulder som inte finns registrerade hos KFM.

Därefter börjar du att samanställa alla dessa skulder och funderar på hur du ska hantera detta.
Läs igenom här på forumet där denna fråga diskuterats många gånger och var inte rädd att ställa egna frågor.

Lycka till!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
mockan
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #2 skrivet: September 02, 2009, 11:46:45 »

Skulder hos KFM:

Börja med att ringa dem och be dom skicka dig ett registerutdrag där alla dina skulder hos dem framkommer.

Om man kontaktar dom och frågar efter registerutdrag, räknas det inte då som preskriptionsavbrott?

Jag vet att jag läste ett inlägg om en person som hade kontaktat nåt bolag (inte KFM) och dom  hävdade att det var så?

Sen undrar jag om KFM upplyser mig om när jag blivit delgiven senast?
Jag blev delgiven 2 gånger, men jag tror att det var ganska exakt 5 år sen (det gäller en skatteskuld).

Så, när jag ringer o beställer registerutdrag, kan jag även fråga dom när jag blev delgiven senast? Och räknas telefonsamtalet som preskriptionsavbrott?

Kanske inte många som vet svaret på det här..  Undecided
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #3 skrivet: September 02, 2009, 11:57:20 »

Skulder hos KFM:

Om man kontaktar dom och frågar efter registerutdrag, räknas det inte då som preskriptionsavbrott?

Jag vet att jag läste ett inlägg om en person som hade kontaktat nåt bolag (inte KFM) och dom  hävdade att det var så?

Sen undrar jag om KFM upplyser mig om när jag blivit delgiven senast?
Jag blev delgiven 2 gånger, men jag tror att det var ganska exakt 5 år sen (det gäller en skatteskuld).

Så, när jag ringer o beställer registerutdrag, kan jag även fråga dom när jag blev delgiven senast? Och räknas telefonsamtalet som preskriptionsavbrott?

Kanske inte många som vet svart på det här..  Undecided
Att ringa dit och be om ett registerutdrag i sig kan inte vara preskriptionsavbrytande då detta endast är en förfrågan.
Det eventuella registerutdrag som dom skickar kan förmodligen inte anses vara av preskriptionsavbrytande innehåll, eftersom det är uppgifter som kommer från tredje person (jfr deklarationen från Skatteverket).

(Även OM det skulle anses vara preskriptionsavbrytande innhåll, så är det inte Du som står risken att verkligen detta utdrag har kommit fram till Dig.)

När det gäller delgivning av skatteskuld så preskriberas skatteskulder efter fem år, oavsett hur många giltiga "preskriptionsavbrott" som skett.
(Det finns dock möjlighet i vissa, ovanliga, fall att förlänga den tiden)
Är det KFM som ombesörjt delgivningen så kan du absolut fråga dem om när detta var.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Villerider
Hero Member

Antal inlägg: 737

« Svara #4 skrivet: September 02, 2009, 12:06:16 »

Ring inte och beställ registerutdrag. Gör det skriftligt. Jag vet att AK har registrerat påringningar i sådana här ärenden som preskriptionsavbrott. samtidigt säger personuppgiftslagen att en yrkan på utdrag måste ske skriftligen och signerat. E mail går inte.
Loggat

Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #5 skrivet: September 02, 2009, 12:13:08 »

Ring inte och beställ registerutdrag. Gör det skriftligt. Jag vet att AK har registrerat påringningar i sådana här ärenden som preskriptionsavbrott. samtidigt säger personuppgiftslagen att en yrkan på utdrag måste ske skriftligen och signerat. E mail går inte.
Frågan gällde utdrag från KFM.

Men hur som helst så kan det inte vara preskriptionsavbytande att skriva och fråga efter ett registerutdrag på eventuella skulder, vare sig det är KFM eller inkasso.
Då det endast handlar om en allmän förfrågan så kan ju inte det anses bryta preskriptionen.
Preskriptionsavbrytande kan däremot svaret bli, om inkassobolaget kan bevisa att du fått del av detta.
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #6 skrivet: September 02, 2009, 12:25:56 »

Märkligt. Jag har fått tagi i fruns alla uppgifter bara genom att skicka en e-post. Inga signaturer, ingen fullmakt eller liknande
Brott mot PUL?

Vilka bolag? Jo, Alektum, PBK, IJ, Visma, Sergel.
AK har inte ens svarat på mina brev. Vare sig vanliga eller e-post.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: September 02, 2009, 12:28:43 »

Jag har också för det mesta fått ut uppgifter på tex min sambo utan underskrifter eller liknande. Smiley
Loggat

mockan
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: September 02, 2009, 12:52:59 »

Preskriptionsavbrytande kan däremot svaret bli, om inkassobolaget kan bevisa att du fått del av detta.

Ok, så KFM kan hävda att jag brutit preskription genom att ta emot svaret?
För jag menar, jag måste jo kontakta dom och ge dom min adress och namn och sånt, om jag ska få reda på vad jag har för skulder och ärendenummer och sånt?

Eller ska jag beställa registerutdrag i nån annans namn, och få den hemskickad till nån annan så att dom inte kan sen bevisa att det är jag som har fått den? Eller är det ingen fara?

Jag vet att det här har blivit besvarat en gång nu, men jag vill bara vara 100% säker innan  jag ringer dom, så att jag inte gör bort mig och får vänta 5 år till innan min skuld har blivit preskriberat!

Jag försökte köra en kreditupplysningen på mig själv. öppnade konto på nån bolags hemsida, det stod att det var gratis, sen skulle det kosta 40 kr, o när jag skulle sätta in pengarna så var minimum beloppet man kunde sätta in 150 kr.

Det är 150 kr mindre som jag skulle kunna vara skyldig...

Jag testar på UC får vi se hur det går.

Tack så mycket Admin och Callemaja, och alla andra som driver det här forumet.
Ni ger folk hopp.

Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #9 skrivet: September 02, 2009, 13:03:34 »

Att fixa en GRATIS kreditupplysning på sig själv är ganska enkelt. Bara att beställa något från exempel Telia. Dock så står det en förfrågan till, men har man lite skulder så spelar det kanske inte så stor roll :-) Sedan tar det ett par dagar så kommer det ett brev från UC (eller liknande) med dina skulder m.m. hos KFM.

Observera att på en upplysning står inte alla skulder med, bara de som varit hos KFM de senaste tre åren.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #10 skrivet: September 02, 2009, 13:08:06 »

Ok, så KFM kan hävda att jag brutit preskription genom att ta emot svaret?
För jag menar, jag måste jo kontakta dom och ge dom min adress och namn och sånt, om jag ska få reda på vad jag har för skulder och ärendenummer och sånt?

Eller ska jag beställa registerutdrag i nån annans namn, och få den hemskickad till nån annan så att dom inte kan sen bevisa att det är jag som har fått den? Eller är det ingen fara?
Som sagt så kommer uppgifterna som finns i KFM:s register från tredjepart, och kan förmodligen inte vara en preskriptionsavbrytande åtgärd.

I deklarationen från Skatteverket brukar det vara upptaget skulder som inkassobolagen skickat in uppgifter om.
Att du skriver på din deklaration, trots att dessa uppgifter står där, räknas inte som preskriptionsavbrytande då uppgifterna inte kommer från inkassobolaget direkt till dig, utan går genom en mellanhand, och dessutom är uppgiften ingen uppmaning eller krav på betalning.
Detsamma torde gälla registerutddrag från KFM.

Citat
Jag vet att det här har blivit besvarat en gång nu, men jag vill bara vara 100% säker innan  jag ringer dom, så att jag inte gör bort mig och får vänta 5 år till innan min skuld har blivit preskriberat!
Skatteskulder har en absolut preskription på fem år, vilket innebär att det inte påverkas av några preskriptionsavbrytande åtgärder.

Citat
Jag försökte köra en kreditupplysningen på mig själv. öppnade konto på nån bolags hemsida, det stod att det var gratis, sen skulle det kosta 40 kr, o när jag skulle sätta in pengarna så var minimum beloppet man kunde sätta in 150 kr.

Det är 150 kr mindre som jag skulle kunna vara skyldig...

Jag testar på UC får vi se hur det går.

Tack så mycket Admin och Callemaja, och alla andra som driver det här forumet.
Ni ger folk hopp.

Jag kan starkt rekommendera www.upplysning.se om du vill komma billigare undan.
Denna använder jag när jag kollar mig själv.

Betalningen överför jag enkelt med min internetbank.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #11 skrivet: September 02, 2009, 13:10:07 »

Att fixa en GRATIS kreditupplysning på sig själv är ganska enkelt. Bara att beställa något från exempel Telia. Dock så står det en förfrågan till, men har man lite skulder så spelar det kanske inte så stor roll :-) Sedan tar det ett par dagar så kommer det ett brev från UC (eller liknande) med dina skulder m.m. hos KFM.

Observera att på en upplysning står inte alla skulder med, bara de som varit hos KFM de senaste tre åren.
Ännu bättre är det att skriva till UC och begära ett registerutdrag på sig själv.
Då slipper man att det står en förfrågan i registret, samt att detta också är gratis (en gång per år).
Loggat

mockan
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: September 02, 2009, 13:17:07 »

Tack igen Admin!  Smiley

Jag ringde till UC nyss, och då bekräftade han som jag pratade med att det är gratis och att man har rätt att få 1 varie år, men man måste skicka begäran skriftligt med vanlig post, för att dom behöver underskriften.

Nu ska jag ringa till KFM också.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: