Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Begäran om skuldsammanställning = preskriptionsavbrott?  (läst 4920 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
irmali
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Juli 02, 2009, 11:52:52 »

Ett inkassobolag har bemött min preskriptionsinvändan med att jag gjort preskriptionsavbrott då jag skrev till dem och bad om en skuldsammanställning över de ärenden jag eventuellt kunde tänkas ha hos dem.

Visst är det så att förfrågan om skulder inte kan ses som ett preskriptionsavbrott? Har för mig att det ska finnas en dom om detta från HD? Någon som vet?
Loggat
irmali
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #1 skrivet: Juli 04, 2009, 11:05:12 »

Ingen som har några tips på vad jag ska svara dem?
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #2 skrivet: Juli 04, 2009, 12:31:55 »

Jag har också för mig att en förfrågan inte är ett predkriptionsavbrott, men hittar inget juridiskt underlag för den ståndpunkten.

Men kör på med den inställningen och bestrid preskriptionsavbrottet.
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #3 skrivet: Juli 13, 2009, 14:17:16 »

Jag sitter och försöker få tag på mina skudler för att tillslut bli skuldfri. Men men, jag har skickat ett mail till typ 30 inkassobolag med en förfrågan om jag har skulder hos dom och isåfall vad m.m. Vem som helst kan skicka ett sånt här mail till dom. Och hittils har ALLA svarat per mail. Vad säger att min hotmailadress går till mig :-) Lite konstig formulering. Men ett mail till hinkochspade@hotmail.com kan ju inte med lätthet härledas till mig. Nä, för mig känns det som att en förfrågan om skulder, saldo och liknande inte kan ses som en preskription, men jag har ingen aning. Vem som helst kan ju ringa KF och fråga om mina skulder.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: