Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med presk mot sergel  (läst 15392 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ville668
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« skrivet: Juni 08, 2009, 18:03:53 »

Hej och tack för ett bra forum

Har tidigare skickat in ett brev till kronis där jag hävdar preskription på en skuld som tydligen är från 98-

Har i dag fått svar från dom med en data lissta på en massa påståda brev som skickats ut under alla dessa år

Står bara i data lisstan förstra och andra adressen jag har haft under alla år sen är det bara en massa siffror Huh?

Sen hänvisar dom till domen Öä2461-07 att det åliger mig att medela rätt adress till myndigheter

men sergelkredittjänster är väl mig veteligen inte en myndighet???

Hur går jag vidare??

Tack igen för ett super forum Smiley

Loggat
ville668
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Juni 09, 2009, 10:55:12 »

Hej

Har knåpat i hop ett brev som ja ska skicka till kronis ser det bra ut eller ska man skriva nått annat?

Inkommer hära med yttrande i ärende *****************

Jag besterider Sergel kredittjänster AB´s påstående om att skulden ej skulle vara presriberad.

Utdraget ur Sergel kredittjänster AB´s ärendehanteringssystem kan ej visa något inehåll av dessa brev

Av dataregister kan det emellertid inte anses framgå att eventuellt utsända brev har haft preskriptionsbrytande innehåll (jfr Svea hovrätts beslut den 21 dec 2007 i mål ÖÄ 4726-07).
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #2 skrivet: Juni 09, 2009, 12:45:31 »

"hära med" ska vara härmed.

Påpeka även att de skall på en tioårsperiod kunna plocka fram vidimerade kopior på de påstådda utskickade breven för att bevisa att dessa innehållit preskriptionsavbrytande innehåll.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
ville668
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Juni 09, 2009, 14:08:38 »

Ändrade lite vart det bättre??
Mvh

Inkommer härmed yttrande i ärende *********

Jag besterider Sergel kredittjänster AB´s påstående om att skulden ej skulle vara presriberad.

Utdraget ur Sergel kredittjänster AB´s ärendehanteringssystem kan ej visa
vidimerade kopior på de påstådda utskickade breven för att bevisa att dessa innehållit preskriptionsavbrytande innehåll.

Av dataregister kan det emellertid inte anses framgå att eventuellt utsända brev har haft preskriptionsbrytande innehåll (jfr Svea hovrätts beslut den 21 dec 2007 i mål ÖÄ 4726-07).
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #4 skrivet: Juni 09, 2009, 20:32:10 »

Inkommer härmed med yttrande i ärende *********

Jag bestrider Sergel kredittjänster AB´s påstående om att skulden ej skulle vara preskriberad.

Utdraget ur Sergel kredittjänster AB´s ärendehanteringssystem kan ej visa
vidimerade kopior på de påstådda utskickade breven för att bevisa att dessa innehållit preskriptionsavbrytande innehåll.

-------------

Ändrade lite stavfel! Smiley

Det som antagligen kommer att hända av detta är att Sergel inkommer med kopior på de brev som de påstår ska ha skickats ut vid de olika tillfällena, alltså inte bara en datalista på olika utskicksdatum.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
ville668
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Juni 09, 2009, 21:13:44 »

hmm okej några andra tips eller ideer? Huh?
Loggat
ville668
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Juni 30, 2009, 18:25:50 »

Har i dag fått svar av kronfogden där man besluar att ärendet ej är preskiberat

Dom skriver i brevet att det är utsänt 20 brev och endast 1 kommit i retur

så dom väljer helt att lita på sergels lissta av påståda utskickade brev

någon som har nått föslag på hur man går vidare?
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #7 skrivet: Juni 30, 2009, 19:14:32 »

Kan du visa att du bott på andra adresser?

Jag tycker det är kvalificerat lurendrejeri att luta sig mot någon skyldighet att visa ändrad adress till myndighet.
Ja, vad då, är det straffbart att inte göra det?
Faktum kvarstår ju: du har inte bott på uppgiven adress. Därmed har du inte mottagit några krav.

Kan någon ange lagrum för att man ska till myndighet uppge ändrad adress? Det vore intressant att se det.
Loggat
ville668
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Juni 30, 2009, 19:48:42 »

I data lisstan dom hänvisar tills så står bara dom 2 första adresserena jag har haft under alla dessa år
sen står det bara massa datum på när påståda brev ska vara skickade men ej vart

Kronis skriver vidare i sitt brev:

Enligt utdraget från ärendehanteringssystemet avser de åberopade breven påminelser och uppmaningar av olika slag och det får därmed även anses framgå att breven hafft ett preskkripitionsavbrytande innehåll
sökande har därför styrkt att fodran inte preskiberats under tiden fram till den nu aktuella ansökan om utmätning gjodes

Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #9 skrivet: Juni 30, 2009, 21:50:22 »

Jag hade nog kört stenhårt på att utsända brev inte kommit till min bostadsadress oavsett jag lämnat uppgift eller ej till myndighet. Så djävla enkelt ska väl inte borgenären ha det att bara hävda att du inte ändrat adress till någon myndighet. De ska bevisa att du tagit emot krav. Kan du styrka att du bott på andra ställen så är det bra.
Då måste de bevisa mottagandet av krav.
Loggat
bengt
Jr. Member
**

Antal inlägg: 57

« Svara #10 skrivet: Juni 30, 2009, 21:55:18 »

forsätt att hävda presk till kronis så måste dom sända detta till tingsrätten för avgörande
Det Sergel  håller på med  är ett standar brev som dom sänder ut  som dom har upptäckt att dom flesta kronollar köper  jag har överklagat deras påstående  tre ggr  så det ligger nu hos högsta domstolen för prövnings tillstånd så vi får väl vänta och se om jag får prövningstillstånd där.

Detta är från Sergels sida kvalificerat försök till bedrägligt förfarande  dom har köpt  redan preskriberade fordringar från Telia /Sonera för att driva in dem

MVH Bengt
Loggat
ville668
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: Juni 30, 2009, 22:58:39 »

Kommer att överklaga kronis beslut

frågan är bara om dom drar det till tinget måste jag stå för kostnaderna ?

sitter å går igenom deras datalista sen 01-12-25 har som ej redovisat den påståda skuldens belop eller min folkbokföringsadres

Huh?
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #12 skrivet: Juni 30, 2009, 23:21:26 »

Ja vad säger man

Jag kunde bevisa att jag inte har varit på min adress i Sverige och visade upp dokument och foton och dessutom adresser i ett krigshärjat Liberia.. Trots det anser dem att det är min skyldighet att ha eftersäning. Därav jag förklara att den ända postgång som fungerade under denna period var DHL.. Denna eftersäning skulle kosta mig runt 1000kr om dag.. Idag har inkasso täppt till alla kryp hål genom att hänvisa till en otroligt dålig dom där man säger att man är skyldig att uppge rätt adress..Sverige är ingen rättstat längre, så är det bara Angry
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #13 skrivet: Juni 30, 2009, 23:31:51 »

Jag har alltid haft för mig att den enda man är skyldig att meddela adressen till är skattemyndigheten.
Jag har inte heller hittat någonstans att det är lag på eftersändning.

Som sagt: rättstat, min katts bakdel.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #14 skrivet: Juli 01, 2009, 15:26:42 »

Finns det inte en dom som säger att den enda myndighet man måste anmäla adressändring till är Skatteverket?
Minns inte vart jag läst det dock eller om det ens stämmer.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: