Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: kronofogden/Inkasso=Motarbetande skitstövlar  (läst 4448 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« skrivet: Juni 03, 2009, 00:00:26 »

Ja herregud snacka om att detta är virr varrigt värre.Jag behöver seriöst veta nu innan jag sätter
mig i en korkad situation när jag ändå lyckats ok nu känns det som.
Jag har haft en massa samtal med kronis+inkasso men ALLTID anonymt.
Nu har jag velat göra upp med alla men jag kom fram till att egentligen vill varken KF eller inkasso hjälpa till för att lösa situationen.Uta dom sitter mest och väntar på deras pengar ska komma in.
Nu har jag förhalat mina skulder i ytterligare 3.2 år.Dvs jag har inte mottagit 1 enda brav+inte skrivit på 1 papper.Inte haft löneutmätning:):)Bara det fattar jag inte för jag har ju haft samma arbetet nu i 3 år.Så min egentliga fråga är nu.Är det en bra tid att nu skriva sig på 1 adress för jag har ej haft någon adress på ca 3.5 år.Och när jag nu skriver mig på 1 adress då lär det ju komma en del brav.Men sunt förnuft säger skit i att höra av dig utan vänta bara på alla inkassobrev som lär komma,när dom väl kommit ska jag då bestrida dessa brev??
För inte ska jag väl vara så korkad att ringa och skriva till dom hej å hå jag heter mister dumbomtyp och fråga har jag några skulder hos er.På Kf får man inget seriöst svar på inkasso är det nästan tabu att tala om det.Så därför väljer jag att skriva här för det är lite mer insatta folk som kan massa ser jag
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Juni 03, 2009, 08:38:25 »

Så länge det handlar om konsumentskulder, dvs skulder som har tre års preskriptionstid, är det nog inga problem att skaffa sig en adress.
Skulderna är, om det är som du skriver, sannolikt preskriberade då.

Undantag är exempelvis lån (löpande skuldebrev), samt vissa kostnader som har tio års preskriptionstid. Tex inkassokostnad, ansökningsavgifter till KFM, domstolskostnader etc.
Skatteskulder har fem år.

Är det precis som du beskrivit det så kan du bara invänta att inkassobreven början flöda in och bestrida dem i motsvarande takt med hänvisningen att du anser dem vara preskriberade.

Hoppas att allt kommer att gå bra, och har du fler frågor är det bara att ställa dem här! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #2 skrivet: Juni 04, 2009, 00:37:21 »

Måste säga att deta är som en lek med katten och råttan nu.Jag är förvånad över att Kf inte gjort en löneutmätning på iallafall 2.5 år.Det värsta egentligen är just nu att jag har typ 23.000 netto/månad så kommer löneutmätning på fråga då ryker minst 10.000:- rakt av.Så går inte allt igenom med preskribtionerna så undrar jag för här finns proffs.Jag är bara en vanlig människa som inte vill väcka björnen som sover.

Fråga 1--Är det kanske bäst att gå ner i arbetstid under en tid för att sedan när beslut tex tagits att jag ska exempelvist betala kanske 3000:- netto under 1 tid.För när väl beslutet är taget så hoppas jag att jag ska kunna jobba lite extra på jobbet för har jag ett beslut från tex KF då ändras väl inte det på minst 1 år???

Fråga 2--Frivilliga betalning till KF är väl inte på tal tror jag för vad jag fått fram så kommer dom begära ett lönebesked eller vad jag tjänar per år?

Fråga 3--Om jag tex skulle gå ner på 50% arbetstid då lär jag hamna kanske på ca 12.000:- netto/månad då lär dom kanske kunna dra 4000:-netto i 5 år om skuldsanering beviljas.
Men då kommer följdfrågan om jag tex efter 2 år vill gå över och jobba heltid.Kommer beslutet att rivas upp då av skuldsaneringen pga min inkomst förändrats.

Fråga 4--Vi har en bostadsrätt som kan vara värd ca 300.000:- vi har inga skulder på huset vi vill absolut bo kvar.Jag misstänker att KF vill åt den när dom vaknat till liv så ska jag skriva över huset på sambon eller vad bör jag göra innan björnen vaknar:)Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: