Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Behöver hjälp!!!  (läst 7569 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Swempa
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Maj 07, 2009, 14:58:46 »

Två gamla ärenden med begäran om utmätning på lön från Sergel (gällande telefoniavgifter) har dykt upp på nytt hos KFM. Det första är mitt och fordran grundas på ett utslag utfärdat av KFM 1/6 1993. Beloppet är ca. 7200 kr. inklusive ränta. Jag har skickat en invändning mot verkställigheten där jag hävdar att ärendet bör anses preskriberat. Jag fick sedan ett brev från KFM där jag erbjuds ”Tillfälle till yttrande”  då Sergel Kredittjänster har inkommit med yttrande med anledning av min invändning. Sergels svar är deras egna datalistor där man listar vilka brev som påstås ha skickats till mig under alla år sedan 1992. Dessutom påstår de sig ha mottagit en betalning 2003 på 383 kronor, vilket jag är ganska säker på att jag inte har inbetalt. I datalistorna går också att se att en denuntiation skett 2001 men det framgår inte om brev skickats ut om detta.

Det andra ärendet är min hustrus och är snarlikt med det första med undantag för den påstådda betalningen, beloppet är också betydligt högre (ca 25000 kronor). Där åberopar man ett beslut från 1994.

Jag har nu på mig till i morgon att inkomma med yttrande i dessa ärenden (har skjutit fram tiden några ggr.) och undrar därför nu desperat hur jag bäst går tillväga.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #1 skrivet: Maj 07, 2009, 15:58:57 »

Jag hade fortsatt att hävda att det är preskriberat, det är ju upp till dom att bevisa! Sen hade jag ifrågasatt deras listor, ang säkerhetsprogram i deras datasystem och dylikt! Följande text som jag läst här på FR klistrar jag in:

"Enligt mig så måste det vara svårt att använda dessa i domstol eftersom Inkasso Bolag inte följer några regelverk för informations integritet. Banker o finans bolag följer under regler som Basel II, PCI och ex. bästa praxis som Cobit, ITIL. Dessa är några ex. på regelverk som säkerställer trovärdigheten och säkerheten att information inte bla. förvanskas, uppdateras eller delges av obehöriga varken interna eller externa.
För det krävs investering i IT infrastruktur för att samla in logg information kring, när dokumentet skapades, av vem, vilka andra hade access till dokumentet och om dokumentet har accessats av någon annan behörig eller obehörig vad har den/de gjort (läst, uppdaterat, skapat).
För att följa dessa regler måste de även dokumentera och följa upp vilka andra risker/sårbarheter det finns i IT systemen, information om allt frn vilken patch, operativ system och typ av kryptering i ett RadioLan. All den information krävs för att möta och bli "certifierad" enligt någon trovärdig och erkänd standard.
Om dessa kriterier inte finns, hur kan man säkerställa trovärdigheten i det underlag som presenteras?"

Summan dom påstår att du har betalat in, kan den komma från en tidigare löneutmätning? Kanske därför du inte minns att du betalat den! Men löneutmätning på en redan preskriberad skuld är inte preskriptionsavbrott i vilket fall som helst! Och 2003 var ju 10 år efter utslaget!

Har du flyttat någon/några gånger under tiden det gäller kan du också använda det, för att risken då finns att brev inte kommer fram!

Sergel har tydligen pippi på gamla teleskulder, många här skriver om det!
Råkade själv ut för samma, min var nästan 20 år gammal, men dom hade inte tillräckliga bevis så dom skrev av den!  Smiley
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Maj 07, 2009, 16:10:37 »

Och för att jäklas lite extra med inkassot, fråga efter räkningens OCR-nummer, vilket konto den skulle vara betald ifrån och liknande frågor. Låt dem bevisa att det är just DU som har betalt.
Om någon annan har betalt det åt dig är det inget du kan göra åt.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Swempa
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Maj 07, 2009, 16:50:27 »

Tack noctumlux & fattigriddare för era snabba svar! Summan dom påstår att jag har betalat in kommer inte från en tidigare löneutmätning enligt KFM. Detta gör det hela märkligt, sannolikheten att jag skulle betalat in något vid aktuell tidpunkt är i det närmaste obefintlig. Nåja, den påstådda betalningen skedde ju 2003 så det borde inte påverka ev. preskription? Vad det gäller denuntiationen, tycker ni att jag skall använda mig av det och hävda att inget sådant brev har delgivits mig?
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #4 skrivet: Maj 07, 2009, 17:20:25 »

Det kan du säkert använda dig av, jag är tyvärr lite dålig på just den biten med denuntiation!  Embarrassed
Har inte själv skrivit några överklagande med just det!
Men det finns säkert någon annan här som vet!  Smiley
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 07, 2009, 18:27:14 »

Använd det. Kan de inte bevisa att ett denuationsbrev är skickat, så är det fördel för dig.

Jag använde nyligen frasen "domvilla" när två olika inkassobolag försökte leka Allan med denuationsbrev och avsaknad av dessa. Nu är det tingsrätt i den ena och kronis i den andra ärendet som får ta beslut med hänvisning till domen mot Lindorff att de måste bevisa sin saklegitimitet och att kronis måste undersöka det.
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Swempa
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Maj 08, 2009, 15:55:17 »

Nu är yttrandet inlämnat till KFM...så nu får man vänta och hoppas!
Loggat
manon
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #7 skrivet: Maj 13, 2009, 16:00:36 »

Låter nästan som mitt mål det där. Sergel verkar vara på G ser jag.

Lycka till!
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Maj 13, 2009, 17:08:42 »

Verkar som gambolaget sergel verkligen är på hugget. Vaknade de i idet på fel sida?
Skickade en bestridning nyligen.
Denna skuld hade sergel hotat tidigare skicka vidare till TR. Få se ifall den hamnar rätt den här gången.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: