Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Denuntiation och datalista  (läst 4733 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« skrivet: April 22, 2009, 11:12:12 »

Denuntiation och datalista

Ett inkassobolag har övertagit en skuld som jag vet är preskriberad, de har heller inte skickat denuntiationbrev.
Jag har naturligtvis invänt mot detta.
Som svar om denuntiation säger de att det inte finns krav på att denuntiationbrev ska skickas med mottagningsbevis utan hänvisar till deras datalistor (utdrag ur inkassosystemet).
Finns det någon dom eller lag som säger att denuntiationbrev måste skickar med mottagnings bevis så de kan vara säkra på att det har emottagits.
Så som jag ser det så kan de ju inte gå vidare med detta ärende om de inte kan bevisa att jag har emottagit denuntiation, eller Huh?
Loggat
Driver
Full Member

« Svara #1 skrivet: April 23, 2009, 14:49:29 »

Vad hävdar de? Att de skickat ett denutationsbrev eller de anser att alla deras påminnelser är denutationsbrev? Att hänvisa till datalista lär inte räcka de måste visa att giltigt denuationsbrev har skickats dvs visa upp en kopia av brevet. Stå på dej!
Loggat
wade
Full Member

« Svara #2 skrivet: April 25, 2009, 09:10:00 »

De hävdar att de har skickat denuntiations brev och därefter 9 påminnelser och hänvisar till en datatlista.
Undrar om ett denuntiations brev skall skickas med mottagningsbevis?
Loggat
Driver
Full Member

« Svara #3 skrivet: April 25, 2009, 19:53:29 »

Jag tror inte där krävs motagningsbevis...fast det vore bra att få det prövat man kan tycka att har man köpt en skuld och skickat ett denutaionsbrev om det och inget betalning inkommer efter det...att då sedan enbart skicka påminelser under nytt namn om man inte är säker på att den berörde verkligen vet att han skall betala till ny mottagare känns slappt och lite ansvarslöst.

Nöj dej inte med datalista de skall visa upp kopier som tydligt visar att påminelserna verkligen innehåller preskriptionsbrytande text. Där finns  en dom där en sparbank förlorat för att deras brev även innehöll (om jag nu minns rätt) "material och erbjudande av reklamkaraktär och det inte klart framgick att det var ett kravbrev"
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: