Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuld till FK?  (läst 8654 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« skrivet: Februari 20, 2009, 16:22:20 »

Skulder till Försäkringskassan som hamnar hos Statlig Fordran i Östersund, hur lång preskriptionstid är det på dom?
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Februari 20, 2009, 16:55:09 »

5 år efter utgången av innevarande år.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Februari 20, 2009, 17:27:40 »

Ok, tack för svar!
I beslutet jag fick från Kfm menar dom på att det är 10 år! Jag reagerade för jag tyckte det lät lite mycket!
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #3 skrivet: Februari 20, 2009, 21:58:21 »

Enligt lag 1982:188 som gäller skulder till det allmänna så gäller 5 års preskription.

Fråga Kfm vilket lagrum som reglerar preskriptionstid på skulder till Fk.
Det vore intressant även för mig att få reda på om det finns ytterligare preskriptionsregler speciellt utformade för skulder till Fk.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Februari 20, 2009, 22:47:24 »

Absolut, det ska jag göra!
Skulden gäller återbetalning av bostadsbidrag som jag hade fått för mycket, och utslag finns från -03.
Tyvärr finns det också ett utslag från okt -04, ( jag hade läst lite slarvigt för det fanns flera olika årtal med i beslutet), så det har inte gått 5 år ännu!  Sad  Så i nuläget är det inget att gå vidare med.
Men jag har andra som jag ska ta strid med!  Evil Har en hel lunta med beslut från KFM som jag ska lusläsa, fick ju i allafall rätt (så här långt), i 3 utav mina 10 preskriptionsinvändningar jag gjorde till KFM!  Smiley Har skrivit om det i tråden "Jag lyckades"! Har också ett par frågor där som någon kanske kan hjälpa mig med!

I vilket fall som helst ska jag kolla med KFM ang presk. när det gäller FK, är själv lite nyfiken!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #5 skrivet: Februari 22, 2009, 13:17:30 »

Förmodligen lite OT i detta fall, men kan ändå vara värt att nämna:

Observera att om man haft uppskov med betalning hos FK så flyttas även presktiden fram samma tid.

Har tidigare fått några frågor om detta från personer som kommit på den "fenomenala" lösningen att se till att få sina skulder preskriberade genom att söka uppskov med betalning. Men riktigt så enkelt är det inte..... Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fattigriddare
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Februari 22, 2009, 14:32:03 »

Jag har aldrig haft något uppskov!  Huh?

Detta hittade jag på ett annat ställe där någon ställt samma fråga som jag och fått detta svar från KFM..

Lag (1982:188) om preskription av skattefordringar är inte tillämplig på FK Statlig Fordrans fordringar enligt den lagens 1 § eftersom det inte är en fordran som drivs in enligt bestämmelserna i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar mm. Din skuld till FK omfattas av förordningen (1993:1138) om hantering av statliga fordringar enligt den lagens 2 §. Angående preskription av FK Statlig fordrans fordringar gäller preskriptionslagen (1981:130) och enligt dess 2 § preskriberas fordran 10 år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan
Loggat
Whiplash
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« Svara #7 skrivet: Februari 23, 2009, 09:04:10 »

Har provat att begära att skulden ska avskrivas (på FK:s egen blankett) men fick NEJ! till svar för att de räknade att jag skulle hinna betala en del av skulden innan den förfaller (underhåll) tungt då man är förtidspensionär pga en olycka!

Nån av er som lyckats ?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: