Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funderingar kring preskription  (läst 5053 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« skrivet: Februari 05, 2009, 12:13:50 »

Efter att jag läst i gamla papper, så har jag upptäckt en sak:

Flera beslut har tagits utan att gäldenären blivit informerad. Detta gäller främst verkställighet och återredovisning.
Eftersom dessa gäller en gäldenär, borde inte då denne också informeras när sådana saker sker?
Och ifall gäldenären inte får informationen, hur räknas det in i presk-kedjan?
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Februari 05, 2009, 22:38:15 »

Det räknas inte som ett presk. avbrott om gäldenären inte kontaktats efter ett rättsligt förfarande.
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Februari 06, 2009, 00:42:27 »

Detta gäller i denna ärende.
Det står ränta från 1996 och därefter fakturadatum från 2003 och 2004 på denna skuldsammanställning.
Därefter har betalningsföreläggandet uppstått 050615 och utslag 080615.
Därefter hade denna inkassobolag överlämnat ärendet till KFM 050711 som återredovisat det 060728.

Detta inkassobolag hävdar även att de har skickat 7 kravbrev mellan 060914 - 081022.

Nu till saken: Den enda brev jag har fått är den från oktober 2008 då jag började nysta upp härvan kring detta bolag.
Själva överlämnadet och återredovisningen har jag inte fått papper på. Varken från KFM eller inkassobolaget.

Sitter och filar på en överklagan som ska vara inne inom tre veckor. Eftersom summan det gäller är mindre än en halv prisbasbelopp, så har jag väl inte mycket att frukta.

Jag hade begärt kopior på allt de hade på mig och min fru, men fick bara en skuldsammanställning med skuldid, fakturadatum, ränta, räntesats, återstående kapital och ränta samt summa. Ingenting om när och vart de hade skickat krav och påminnelser eller ens kopior på dessa. Kronis däremot har fått dem.

Jag hävdar presk framtill att tingsrätt meddelar dom.
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #3 skrivet: Februari 06, 2009, 09:41:05 »

Har du inte hört något om fogdens hantering den 050711 till 060728, så räknas det inte som ett preskriptionsavbrott.

Jag undrar varför räntan är från -96 och fakturorna från -03 och -04.
Vidare undrar jag vad det är för utslag som kom 080615.
Sedan undrar jag även vad du menar med att du inget har att frukta då beloppet understiger ett halvt basbelopp?
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Februari 06, 2009, 12:24:22 »

Jag undrar varför räntan är från -96 och fakturorna från -03 och -04.
Vidare undrar jag vad det är för utslag som kom 080615.

Vad det gäller räntan, så funderar jag på det med.
Det gäller gamla elskulder frugan har som jag har bestridit.
Det står så här på beslut från KFM:
"PBK Inkasso AB har bestritt invändningen. Som grund har de anfört följande. Fordran avser obetlada leveranser av el/vatten/fjärrvärme från Telge Energi. Preskriptionstiden är tre år eftersom svaranden är konsument. Den 15 juni 2008 meddelade Kronofogdemyndigheten utslag gentemot svaranden, preskriptionstiden ska således anses löpa från detta datum. Preskriptonsavbrott har därefter skett enligt nedan. Ärendet överlämnades till kronofogden för verkställighet den 11 juli 2005."

Detta utslag har jag inte sett röken av.

Citat
Sedan undrar jag även vad du menar med att du inget har att frukta då beloppet understiger ett halvt basbelopp?
(Citat från: Admin skrivet Januari 09, 2009, 23:36:36
Är det ett mål där kapitalbeloppet är under ett halvt basbelopp så står var och en sina egna kostnader för att driva målet.)
Detta menade jag. Vad som händer sen efter ett utslag som är mot oss, oroar jag mig senare om. En sak i taget.

Har även begärt en fullständig lista på alla betalda och obetalda räkningar från Telge Energi, har inte fått svar ännu.
Håller även att jobba på med en överklagan till tingsrätt, bara jag kommer på vad jag ska ha med på den.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: