Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: vann i tingsrätten  (läst 6981 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
silverwolf
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« skrivet: Januari 30, 2009, 11:31:32 »

jag bestride ett ärende som sergel inkasso skickade till fogden och det gick vidare till domstol där valde sergel att först begära förlängd svarstid på grund av arbetsbörda och igår så fick jag ett samtal från domstolen att dom valde att dra tillbaka ansökan för betalningsförelägande och domstolen avskrev ärendet vad betyder detta för mig i framtiden kan sergel ansöka i framtiden eller ? ärendet handlade om ett preskiberad skuld har aldrig varit med om att ett så pass stort företag som sergel gett sig så lätt det handlade i alla fall om 102000 kr Smiley
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Januari 30, 2009, 22:28:44 »

Bara att gratulera! Det var ingen liten summa du lyckades få bort heller!! Cool

Att dom väljer att återkalla kan bero på att dom inser att dom inte har något att komma med till Tingsrätten.
När det gäller att skicka in till KFM är dom inte sena med, och när man bestrider så går dom gärna med självsäker attityd vidare till Tingsrätten.
Sedan begär dom uppskov etc för att vinna tid i förhoppningen att dom ska finna något i gömmorna som kan styrka att preskriptionsavbrott har skett.
Slutligen så inser dom att det inte är lönt för dom att driva absurdum-mål, så då återkallar dom det.

Mönstret känns igen när det gäller Sergel Inkasso...... Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Januari 30, 2009, 22:35:57 »

Mönstret känns igen när det gäller Sergel Inkasso...... Undecided

Bra att veta hur de tänker.
Inväntar själv just nu Sergels nästa drag efter flertalet brevväxlingsomgångar som de avslutade med att hotade med tingsrätt.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #3 skrivet: Februari 01, 2009, 08:29:27 »

Vad gäller sedan? Ger de dej skriftligt på att skulden inte finns eller de är fria att ta upp det i domstol på nytt om det juridiska läget förändras ex ny vägledande dom eller nya bevis?

För mej säger anständigheten att de ska ge dej skriftligt på att skulden inte finns.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #4 skrivet: Februari 01, 2009, 13:30:36 »

Det Driver säger har jag också tänkt på.. Vi har sätt hur det har dragit åt mer och mer till Borgenärernas fördel.. Jag tror också att dem väntar till läget blir bättre för att göra ett nytt försök. Att dra tillbaks är inte samma sak som att erkänna preskripition.. Finns det någon domslut från kfm här?

Hur som helst har jag hört att ak-finans har förlorat hos kfm och sedan väntat i par månader för att åter sända in skulden till kfm.. Så det Driver säger tycker jag är viktigt..Så länge man inte fått papper på att skulden är preskriberad så finns faran kvar
Loggat
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #5 skrivet: Februari 02, 2009, 02:00:04 »

Funderar på hurvida de har fått till ett godkänt preskriptionsavbrott i och med de ansökt om betalning till KFM och domstol?
Loggat
Lektor
Sr. Member

Antal inlägg: 261

« Svara #6 skrivet: Februari 02, 2009, 15:04:21 »

Glada nyheter, men ett återkallat mål är inte ett avslutat mål. Men detta är givetvis ett steg i rätt riktning, och förhoppningsvis så långt det behövde gå.
Loggat
Lektor
Sr. Member

Antal inlägg: 261

« Svara #7 skrivet: Februari 02, 2009, 15:07:26 »

Mer info om detta finns i en annan tråd.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: