Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuld till privatperson...  (läst 7038 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
catta63
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« skrivet: Januari 12, 2009, 20:25:04 »

Min sambo hade företag för ca tio år sedan. Han tog ett privatlån av bekanta. De fick på så sätt gå in i företaget. Han betalade en stor summa varje månad som överenskommits. Affären började gå sämre och drevs i konkurs. Den stod på min sambo. De som hade lånat till honom (privatperonen) fick vetskap om detta och tog ut allt han kunde i pengar och en del varor. Med detta ansåg denne att skulden var klar och och att deras namn ej skulle nämnas för att de skulle slippa lägga ut pengar. Min man tog alla skulderna och bet av det han kunde. Dessa som lånat och har/hade mycket pengar behövde inte träda fram för att slippa bli av med något. Åren har gått och inget har hörts. Det är nio år sedan han betalade dem sist för sedan gick han i konkurs. De har aldrig hört av sig under alla år. Tio år efteråt kommer det från fogden där de söker hela beloppet av min sambo. Han har glömt allt då detta var så länge sedan och i och med konkursen har han fått betala en hel del. Han ringer denne som lånat. Han står på sig. Säger att inga vittnen vet att han fått halva beloppet och även en hel del i varor. Min fråga? Vad gäller presk tid i sånna här fall. De har alltså inte skickat ett krav på nio år...inte hört av sig men menar att lånetiden nu efter tio år gått ut...och de ska ha betalt. Vi är förtvivlade. Det finns ett lånepapper. Min man ville ha kopian på den eftersom han ej har sin kvar då konkursförvaltaren tog alla papper. Jag föreslår att han kontaktar en advokat. Han själv är lamslagen. Kan någon ge oss ett råd. Klart skulder skall betalas. Nu erbjöd denne själv ett lån då det fanns gott om pengar,,han visste att det kan gå i konkurs. Han tog det han kunde och var nöjd....men idag är det annat som gäller....KF och hot. Vad skall vi göra. kan man kräva pengar efter så många år och efter att ha gått med på en uppgörelse. Tyvärr står ord mot ord...gällande vad han fått tillbaka på skulden. Vad ska vi göra?Huh?

Embarrassed //catta63
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Januari 12, 2009, 21:56:46 »

Ett lån är ett lån. Finns det ett avtal som styrker detta så gäller det. Långivaren tar inga risker, han har sitt krav oavsett bolaget gått i kk eller att han hade mer än lovligt mycket pengar.

Vi måste få veta vilken typ av bolag det är frågan om, Hb, Kb eller Ab?
Vem är låntagare, bolaget eller din sambo?
Varför skulle inte hans namn nämnas och varför anser han att han skulle bli betalningsskyldig?
Hur stort belopp är det frågan om?

I mina ögon tar långivaren en väldig risk om han driver detta till domstol eftersom han kan bli återbetalningsskyldig för det som han fått strax före konkursen. Även om det inte finns bevis såsom kvitton eller liknande så är ju din sambo ett starkt vittne på att så har skett.
Kontakta konkursförvaltaren för att få tillgång till alla papper. Där kan finnas bevis som styrker vad han har fått.

Skriv till långivaren och be om en förklaring varför han ändrat sig eftersom han strax före konkursen fick fullbetalt för sin fordran. Det bästa är om han svarar skriftligen och där medger en del.

Preskriptionstiden är tio år.

Sammanfattningsvis: är det så som du säger så gäller bara en sak: nackskott.
Detta är långt under lågvattenmärke...............

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #2 skrivet: Januari 12, 2009, 22:03:15 »

Knepigt läge.....

Du säger att det finns ett "lånepapper". Detta skulle vara intressant att få fram för att utläsa vad som står där.

Huvudregeln är ju att det är tio års preskriptionstid på tex lån och affärer mellan privatpersoner.
Då är det passande att komma nu när preskriptionstiden lider mot sitt slut.....
(har ni verkligen räknat rätt, tänk om det gått över tio år!!)

Ett problem man ställs inför i denna situation är att "lånehajen" tagit ut pengar och varor som återbetalning för åtminstone delar av lånet. Jag antar att inte det finns några papper/kvitto på detta.
Vad krävs nu? Är det fulla lånebeloppet utan avdrag för det man redan fått ut?

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: Januari 12, 2009, 23:33:11 »

Jag har sett sådan här skit förut.. Tänker er för ni andra när ni lånar av privatpersoner..Låter lite som man plundrar företaget i mina öron.. Eftersom han sägar att han inte har fått något så kommer preskripitionstiden att räknas från förfallodagen.. Om ni inte har någon  revers kvar tycker jag att ni ska kräva en kopia om ni nu inte har fått det ännu. Risken är att han gör ett misstag när han säger att han inte har fått någon betalning detta gör som jag nämner tidigare att datumet skrivs tillbaks till det så kallade förfallodagen..

Rätta mig om jag har fel 
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: