Min sambo hade företag för ca tio år sedan. Han tog ett privatlån av bekanta. De fick på så sätt gå in i företaget. Han betalade en stor summa varje månad som överenskommits. Affären började gå sämre och drevs i konkurs. Den stod på min sambo. De som hade lånat till honom (privatperonen) fick vetskap om detta och tog ut allt han kunde i pengar och en del varor. Med detta ansåg denne att skulden var klar och och att deras namn ej skulle nämnas för att de skulle slippa lägga ut pengar. Min man tog alla skulderna och bet av det han kunde. Dessa som lånat och har/hade mycket pengar behövde inte träda fram för att slippa bli av med något. Åren har gått och inget har hörts. Det är nio år sedan han betalade dem sist för sedan gick han i konkurs. De har aldrig hört av sig under alla år. Tio år efteråt kommer det från fogden där de söker hela beloppet av min sambo. Han har glömt allt då detta var så länge sedan och i och med konkursen har han fått betala en hel del. Han ringer denne som lånat. Han står på sig. Säger att inga vittnen vet att han fått halva beloppet och även en hel del i varor. Min fråga? Vad gäller presk tid i sånna här fall. De har alltså inte skickat ett krav på nio år...inte hört av sig men menar att lånetiden nu efter tio år gått ut...och de ska ha betalt. Vi är förtvivlade. Det finns ett lånepapper. Min man ville ha kopian på den eftersom han ej har sin kvar då konkursförvaltaren tog alla papper. Jag föreslår att han kontaktar en advokat. Han själv är lamslagen. Kan någon ge oss ett råd. Klart skulder skall betalas. Nu erbjöd denne själv ett lån då det fanns gott om pengar,,han visste att det kan gå i konkurs. Han tog det han kunde och var nöjd....men idag är det annat som gäller....KF och hot. Vad skall vi göra. kan man kräva pengar efter så många år och efter att ha gått med på en uppgörelse. Tyvärr står ord mot ord...gällande vad han fått tillbaka på skulden. Vad ska vi göra?

//catta63