Du har helt rätt i att man kan hålla sig fri från anmärkningar genom att göra som du beskrev.
Att undvika fler anmärkningar på ett tag känns väldigt lockande ....
MEN!
Efter att Tingsrätten (eller Hovrätten) fattat en lagakravtvunnen dom (om du förlorar alltså) så kan fordringsägaren använda denna dom (exekutionstitel) för att begära indrivning hos fogden.
Alltså ska jag inte försöka bestrida såna krav jag är säker på att de kommer gå vidare med ...
När det gäller bestridanden av skulder så är min erfarenhet att småskulder är enklare att "slippa undan" då det kostar en hel del i både tid, arbete och kostnader för fordringsägarna att driva vidare.
Vid småmål har dom dessutom mycket begränsad möjlighet att få ersättning för sina kostnader i målet.
"Var och en av parterna står sina egna kostnader" som det brukar heta.
När jag kollar i senaste föreläggandet jag fått av min favoritdelgivningsman så står det på sista sidan under
Vad händer efter utslaget?Om du förlorar i domstol kan du bli skyldig att betala sökandens rättegångskostnader.
I vilka fall gäller det? Är det upp till vissa belopp man slipper pröjsa inkassobolagens "kostnader", eller är det godtyckliga beslut från tingsrätt/hovrätt? Jag inser själv att jag har ganska taskiga chanser i de flesta fallen, men om det gäller skitsummor som har mångdubblats sedan de hamnade hos inkassobolagen så handlar det bara om principer. Många inkassobolag är värre än försäljare av begagnade bilar i det stora landet i väster (nej, inte norge), och när jag läst på flashbackforumet vad som skrivits av dig o andra om handeln med skulder, vågar jag drista mig till att kalla dem för skurkar också. Jag hade t.ex. 2005 tydligen missat en telefonräkning på 145.- till glocalnet när jag sa upp mitt abonnemang hos dem, tre veckor efter abonnemanget var uppsagt och slutbetalt damp det ner ett krav från Svea Inkasso (ganska säker på att det var Svea, jag avskyr Svea över allt annat) på 1600.-. Då handlar det inte om att det var en skuld som ett år gammal, knappt ens ett halvår. Jag ringde Glocalnet men de ville inte ha med saken att göra mer utan hänvisade till Svea. Alla som försökt få till en avbetalning på en försenad elräkning vet hur flexibla och gulliga de är på Svea.
(då mer än hälften av Sveriges befolkning är oförmögna att förstå ironi vill jag passa på att förklara att
den sista meningen är ironisk, du behöver inte känna dig utpekad, jag vet att alla som läser det här tillhör den knappa minoriteten)
Antagligen behöver jag inte ens förklara att den skulden är väldigt, väldigt oprioriterad för mig. Glocalnet har fått vad de ska ha, Svea ska inte ha några 1000% av mig.
Det är nästan endast P.H. på Alektum Inkasso som driver mål in absurdum, även om fordran endast är 50 öre och kostnaderna dom förlorar är tusentals kronor.
Men dom är ett kapitel för sig i denna bransch, och således några du bör hålla på så långt avstånd som möjligt.....

Bara för det så fick jag ett krav från Alektum idag

Rent allmänt undrar jag vilka som är de vanligaste och mest givande (för gäldenären) skälen vid bestridande av ett krav? Är det preskriptionstid eller personliga skäl? Jag får, om jag ber om det, läkarintyg på min oförmåga att hantera ekonomi och räkningar när jag är sjuk, men det känns inte bra. Visst, det händer uteslutande när jag är sjuk, det är min läkare som föreslagit det, men jag känner ändå att det känns lågt oavsett hur sant det är.