Texas
Newbie
Antal inlägg: 14
|
 |
« skrivet: December 09, 2008, 19:04:22 » |
|
Hejsan ifrån en ny på detta forum. Fick i fredags ett brev ifrån Intrum Justitia om att jag hade en skuld liggande hos dem. Det är 2 st ärenden, en ifrån Eniro som ursprungligen är ifrån 1992 och en ifrån Trafikförsäkringsföreningen som är ifrån 19980711. Jag fick ett samtal ifrån dem för ca 3 veckor sen om detta, dem ville att jag skulle påbörja en avbetalningsplan. Jag ställde mig då helt frågande till dessa gamla skulder å sa att jag inte kännde till något om dessa. I mina ögon så borde ju dessa vara preskiberade. O jag nu skickar in ett brev till dem å säger att ärenderna är enligt mig preskiberade, innebär detta inte då att jag har bevisligen tagit del av deras utskick. Jag har aldrig svarat på dessa brev till dem tidigare
|
|
|
Loggat
|
Jag är inte dum i huvudet, jag har bara otur när jag tänker.
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #1 skrivet: December 09, 2008, 19:32:12 » |
|
Om du hävdar att de är preskriberade så är det Intrum som ska bevisa motsatsen.
TFF borde ha preskriberats rätt nyligen då de, konstigt nog, har 10 års preskription. Eniro preskriberades 1995.
Sen får du se vad Intrum plockar fram för papper och ta nästa steg utifrån det.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #2 skrivet: December 09, 2008, 19:38:19 » |
|
Tackar för det. Ska nu då formulera ett brev till dem om detta.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #3 skrivet: December 09, 2008, 20:27:13 » |
|
Ska man skriva ett hederligt gammaldags pappersbrev eller funkar det man att skicka meil till dem. Dem har varit vänliga att skicka med ett inloggningsnamn och ett lösenord också så man kan gå in å se sin skuld.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
britt
|
 |
« Svara #4 skrivet: December 09, 2008, 20:46:27 » |
|
Jag brukar skicka ett vanligt brev.Men du kan maila till dem om du vill. Du ska inte logga in för att titta på dina skulder.Gör du det kan de hävda presk,avbrott.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #5 skrivet: December 09, 2008, 21:08:26 » |
|
Med tanke på att det är över 10 år sen den nyaste skulden kom till så borde det inte spela någon roll.Det blir ju samma sak som om jag skriver till dem om att jag anser att deras brevinnehåll är preskriberade. Eller har jag fel där.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #6 skrivet: December 10, 2008, 00:16:59 » |
|
Om du invänder om att skulderna skall anses vara preskriberade kan du gott logga in på deras sida och förklara det genom att sända meddelande därifrån. Skulle det visa sig att skulderna likväl inte är preskriberade gör detsamma om du annars tänkt skicka invändningen i pappersform. Vilket av alternativen du än väljer kommer ändå ett preskriptionsavbrott anses ha skett. Observera att det endast blir ett preskriptionsavbrott om det skulle visa sig att preskription ännu inte inträdit! Kontakta dem endast om du känner dig riktigt säker. Kanske du borde ringa dem till att börja med och fråga vad som hänt under årens lopp för att säkerställa att det inte skett någon händelse som kan åberopas som preskriptionsavbrytande åtgärd? Så brukar jag göra med god framgång. 
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
stefan_h
Newbie
Antal inlägg: 45
|
 |
« Svara #7 skrivet: December 10, 2008, 00:22:39 » |
|
Eniro grundades i Sverige år 2000
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #8 skrivet: December 10, 2008, 08:40:00 » |
|
Eniro grundades i Sverige år 2000
Det står helt klart på brevet jag fick att det gällde eniro. Ska bli ännu roligare att få höra vad dem menar med det om det srtämmer att eniro bildades 2000.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Driver
|
 |
« Svara #9 skrivet: December 10, 2008, 13:56:07 » |
|
Troligen så har Eniro tagit över skulden från Telia och då gäller det att Eniro (om de nu påstår att de äger skulden) skickat dej ett mycket tydligt denutationsbrev som tydligt visar att de är ny ägare till skulden. Det lär inte räcka med en textrad på en vanlig månadsfaktura.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #10 skrivet: December 10, 2008, 16:32:34 » |
|
Troligen så har Eniro tagit över skulden från Telia och då gäller det att Eniro (om de nu påstår att de äger skulden) skickat dej ett mycket tydligt denutationsbrev som tydligt visar att de är ny ägare till skulden. Det lär inte räcka med en textrad på en vanlig månadsfaktura.
Jag har ingen aning om vad ett denutationsbrev är. Någon som kan och vill förklara.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #11 skrivet: December 10, 2008, 17:04:30 » |
|
Hej igen. Efter som jag aldrig tidigare har bestridigt ett gammalt skuldbrev så vet jag inte riktigt hur det ska formuleras. Jag har knaprat ihop följande om nån vill kolla om det ska läggas till något eller dras bort: Jag fick ett brev av er i fredags där ni skriver att jag hat en skuld liggandes hos er. Ärendenr:XXXXX XXXXX. Den ena skulden är ifrån 9205 och den andra är ifrån 9807.Dessa gamla skulder är för längesedan preskriberade. Med detta brev så bestrider jag era krav på betalning.Ni vet lika väl som jag att preskribitionstiden är 3 år. Jag har inte fått något brev av er tidigare om dessa krav.
m.v.h " Texas"vill bara få lite kött på bena om hur man ska formulera sig. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Texas
Newbie
|
 |
« Svara #12 skrivet: Januari 04, 2009, 15:06:05 » |
|
Har nu fåttt ett svar ifrån dem. Dem påstår att det är 10 års preskribition på dessa bägge skulder.....hmmm. Vad är det som verkligen gäller? Dem påstår ju givitvis att dem inte är för gamla p.g.a att dem skickat ex antal påminnelser. Hur ska jag nu gå till väga för att bråka vidare med dem?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Phantera
|
 |
« Svara #13 skrivet: Januari 04, 2009, 15:35:35 » |
|
Telefoni räknas nog som konsumptionsskuld och preskriberas på 3 år. Så skriv tillbaka att du hävdar att de är preskriberade och att de inte bevisat motsatsen och därmed skall dem skrivas av, om de lämnar in dem för indrivning så får de stå för kostnaderna.
Kräv att du får kopior på alla utskick, bevis för att du mottagit dem, bevis på att du skriftligen fått denuationsbrevet troligen kommer de inte kunna plocka fram något av detta.
|
|
|
Loggat
|
Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #14 skrivet: Januari 04, 2009, 18:37:21 » |
|
Eniro har inga gamla telefonskulder utan det är fråga om annonser i telefonkatalogen. Om nu det handlar om en annons gällande ett bolag så är det 10 år preskriptionstid sedan är det alltid 10 år på inkassokostnaderna.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|