Med all respekt för Ditt första inlägg här, men jag vill ändå rätta dig något i all vänlighet:
Skatterna försvinner efter 3år,=skit i dem.
Skatter preskriberas efter fem år.
Men däremot dom andra skulderna ligger kvar,Anmärkningen försvinner efter tre år,
Men dom kan söka skulden tills den är betald,Nu elr om 20 år..Dom kommer du aldrig undan.
Fordringsägaren kan inte komma efter tjugo år och försöka driva in en så gammal skuld om denne inte under alla år sett till att preskriptionstiden avbrutits.
M.a.o. så preskriberas skulden efter viss tid om inte fordringsägaren aktivt sett till att hålla sin fordran vid liv, och kan bevisa detta.
För att bevisa preskriptionsavbrott så krävs oftast någon form av delgivningsbevis eller liknande.
Det finns visserligen en prejudicerande dom som säger att ett inkassobolags påstående om flera utskickade brev skall räcka som bevisning.
Men har du en rimlig förklaring varför du inte skall ha fått dessa brev så lär inte det prejudikatet vara så mycket värt.
Du kan tex ha flyttat mellan olika adresser, eller kanske haft problem med postutdelningen där du bor.
(Det sistnämnda har jag själv haft mycket problem med då min brevlåda vittjades av en oseriös före detta hyresvärd som stal min post!)
Har du som jag problem med att inte få din post som du skall ha så var noga med att göra en polisanmälan och spara en kopia av denna anmälan vid eventuell tvist avseende preskription. Du har allt att vinna på detta!
Så ett tips,försök om du har möjlighet att få prata med en bra advokat,Dom kan hjälpa mer än vad man tror.
Iallafall få ner skulden.
Detta är ett bra tips om man har råd till detta.
Dock så är det inte alla som har det och då är det enda råd jag kan ge:
Gå till biblioteket. Lusläs allt du kan i lagboksväg som gäller just Dina problem.
Var noga med att läsa igenom myndigheternas vägledningsböcker också, de ger många bra tips som Du kan använda dig av.
Dessa vägledningar hittas på tex Kronofogdens, domstolarnas och olika myndigheters hemsidor. Helt gratis att läsa och till och med spara ner på Din dator.
Kontakta gärna någon juridikstuderande som vill ha något utmanande att bita i! De är ofta hungriga på utmaningar och arbetar därför ofta gratis eller åtminstone väldigt billigt.
Sist men inte minst:
Ställ frågor här. Det är inte säkert att vi har alla svar eller att det svaras på direkten, men många av oss har både erfarenhet och kunskap "om branchen".