Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gäller det nåt annat vid personlig konkurs?????????????  (läst 19669 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lasses
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: November 23, 2007, 10:40:04 »

Hej
Undrar om det gäller nåt annat för oss som gått i personlig konkurs?
Typ med preskriptiontider  och sånt? Har haft eget företag  och har skulder på ca 1300000kr .
På bank är det ca 50 000kr. Öviriga är skatter och avgifter, elräkning ,transporter ,grejer,telefon,bensin,diesel.
Konkursen var färdig ca 2006/08 .räknas det från då elle sen jag slutade betala.
Slutade ju betala ca 6mån före jag blev begärd i kk
konkursen tog ju ca ett år innan den va klar.hände ca 2005/05
tacksam om nån kunde svara på det  Roll Eyes(jag behöver ju va jurist för fatta allt ) Roll Eyes
mvh lasses Cool
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: November 23, 2007, 10:48:33 »

Det är samma preskriptionsregler för alla. Det vore omöjligt att ha olika regler för olika typer av ärenden.

Skatterna är det absolut preskription på, 5 år efter året de uppstod, så skit i dem, de försvinner av sig självt snart.
Däremot är det sämre med de andra skulderna, men vi behöver mer kött på benen för att kunna göra en bedömning.

Vad var det för företag?
Är skulderna privata eller hör de till bolaget?
Loggat
lasses
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: November 23, 2007, 11:04:47 »

Företaget var en enskild firma och skulderna är företagets
Loggat
lasses
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: November 23, 2007, 11:27:00 »

glömde .är det samma med och skulderna .är det när dom uppstod
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #4 skrivet: November 23, 2007, 13:05:11 »

3 års preskription gäller vid privat konsumtion, annars är det 10 år och det gäller från när skulden uppstod.

Kan du visa att det gäller privat konsumtion så kör på det.
Loggat
lasses
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: November 23, 2007, 14:27:59 »

Tack för svaret .
Med andra ord så är det tio år då  och 5 år på skatte skulden.

Ibland undrar man om man lever i ett land eller i ett skämt...

Arne Anka.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #6 skrivet: November 23, 2007, 16:09:23 »

Vad är det som är ett skämt?

Att man ska betala sina skulder?
Loggat
lasses
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: November 23, 2007, 17:56:39 »

Ja  det va ett citat jag hitta. Smiley
Som stämde på landet vi bor i .
Att det är sämre regler för förtagare än för nån annan .
Har en son som vill öppna  ett företag .jag rekomenderade honom ej så säja .
Visst vill jag bet mina skulder inget hellre än det .men vet ju att det inte finns en chans till det.(ä40+)
som företag va det lättare med avdrag och dylig .nu sjukskriven .vet ej hur länge .och då kan man ju inte söka skuldsannering heller?Huh? .va jag har fattat som

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull.
Oscar Wilde.
 (brukar läsa  på citat även om inget fastnar i huvet kul grej bara) 
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #8 skrivet: November 23, 2007, 21:45:42 »

När det gäller skulder så behandlas företagare inte sämre än andra skuldsatta. Det blir lite större belopp, snabbare.

Jag har full förståelse för att skuldbördan blir tyngre och tyngre med åren och till sist vill man bara bli av med skiten för att kunna leva ett hyggligt liv.
Därför tycker jag att man ska fortsätta som företagare där man själv kan bestämma vad som ska tas ut i lön. Bolaget kan även äga en hel del egendom som man kan ha nytta av privat.

Jag tycker det är en bra ide att din son vill starta ett företag. Då kan du bli anställd/delägare och med din erfarenhet så kan ni undvika alla de fällor och fel som du själv hamnat i.

När det gäller skuldsanering och att man inte blir beviljad sådan, så måste man gå egna vägar, de finns bara man vill leta.
Loggat
arne_virdi
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: December 03, 2007, 22:54:15 »

... Eller, om det är möjligt, betala av sina nya krav och göra sig kvitt p-botar och annat som KFM inte vill sanera bort.
Loggat
lasses
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: December 04, 2007, 13:13:37 »

Jag har inga nya krav som ligger, jag har ingen telefon eller nåt sådant liknande som ligger. Dom skulderna jag har är allihop från konkurrsen med företaget. Innan företaget har jag inte heller en enda betalnings anmärkning, har alltid betalat i tid och likanden så det var först när företaget gick i konkurrs som det började och som sagt så är det också det enda som ligger. Alla krav som finns kvar är från konkurrsen och efter konkurrsen så har jag alltid betalt i tid igen så det finns inga nya krav utan som jag redan har skrivit så är dom kraven som finns på mig från konkurrsen i övrigt finns inga krav. Under tiden som min konkurrs låg under en konkurrs förvaltare så fick jag inte betala något för honom, men betalar fortfarande på lånet så det ligger inte på inkasso gjorde även detta under tiden som konkurrs förvaltaren hade konkurrsen så då lyssnade jag inte på honom om just lånet. 

Och när det gäller att försöka betala mina skulder så är detta väldigt svårt då jag har får lägsta bidraget från försäkringskassa och det är ca 6000kr men då går 1000kr till lånet som jag fortfarande betalar på. (Är det någon idé att betala på det lånet fortfarande?)

Jag har inga p-böter eller hyrköp eller liknande har aldrig hållt på med sådant.
Loggat
trollrik
Newbie
*

Antal inlägg: 21

« Svara #11 skrivet: December 27, 2007, 18:56:30 »

Vad menar du med privat konsumtion,är det elräkningar,hyra,kapitalvaror (TV,Video mm.)

3 års preskription gäller vid privat konsumtion, annars är det 10 år och det gäller från när skulden uppstod.

Kan du visa att det gäller privat konsumtion så kör på det.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #12 skrivet: December 27, 2007, 19:20:37 »

Alldeles riktigt!

Privata konsumtionsskulder har tre års preskriptionstid, medans skulder uppkomna som företag har tio års préskriptionstid.
Dessutom finns det vissa undantag som att tex skatter och andra statliga skulder preskriberas efter fem år, banklån (löpande skuldebrev) är tio år med mera.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Coldbroken
Newbie
*

Antal inlägg: 1

« Svara #13 skrivet: Januari 02, 2008, 20:55:13 »

Detta gäller eftersom jag gick i personlig konkurs sep-07,Enskildfirma,
Enskildfirma är du personlig ansvarig,Oavsett om du köpt saker på firman elr på dig själv.
Ni är ett å samma, I Aktiebolag är du anställd vare sig du äger bolaget elr ej.
Skatterna försvinner efter 3år,=skit i dem.
Men däremot dom andra skulderna ligger kvar,Anmärkningen försvinner efter tre år,
Men dom kan söka skulden tills den är betald,Nu elr om 20 år..Dom kommer du aldrig undan.
Jag gick i konkurs med en skuld på 443 000:-
Varav skatterna var på 140 000:-
Men jag tog kontakt med en företags jurist och en duktig redovisningsfirma.
Advokaten ringde upp inkassobolagen och gjorde upp med dem så innan slutet så hade jag ingen ränta att betala till inkassobolagen +
att att dom fick skriva under ett papper att skulden var betald.
Redovisningsfirman lyckades deklarera bort en viss skattesumma.
Skulden slutade på 213 000:-,Advokaten 19 000:-,Redovisningsfirman 13 000:-.
Idag går jakten vidare på att få ett lån så att jag får bort skulden på 213 000:-
Så ett tips,försök om du har möjlighet att få prata med en bra advokat,Dom kan hjälpa mer än vad man tror.
Iallafall få ner skulden.

Lycka till min vän

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #14 skrivet: Januari 03, 2008, 00:02:36 »

Med all respekt för Ditt första inlägg här, men jag vill ändå rätta dig något i all vänlighet:

Skatterna försvinner efter 3år,=skit i dem.
Skatter preskriberas efter fem år.

Citat
Men däremot dom andra skulderna ligger kvar,Anmärkningen försvinner efter tre år,
Men dom kan söka skulden tills den är betald,Nu elr om 20 år..Dom kommer du aldrig undan.
Fordringsägaren kan inte komma efter tjugo år och försöka driva in en så gammal skuld om denne inte under alla år sett till att preskriptionstiden avbrutits.
M.a.o. så preskriberas skulden efter viss tid om inte fordringsägaren aktivt sett till att hålla sin fordran vid liv, och kan bevisa detta.
För att bevisa preskriptionsavbrott så krävs oftast någon form av delgivningsbevis eller liknande.
Det finns visserligen en prejudicerande dom som säger att ett inkassobolags påstående om flera utskickade brev skall räcka som bevisning.
Men har du en rimlig förklaring varför du inte skall ha fått dessa brev så lär inte det prejudikatet vara så mycket värt.

Du kan tex ha flyttat mellan olika adresser, eller kanske haft problem med postutdelningen där du bor.
(Det sistnämnda har jag själv haft mycket problem med då min brevlåda vittjades av en oseriös före detta hyresvärd som stal min post!)
Har du som jag problem med att inte få din post som du skall ha så var noga med att göra en polisanmälan och spara en kopia av denna anmälan vid eventuell tvist avseende preskription. Du har allt att vinna på detta!

Citat
Så ett tips,försök om du har möjlighet att få prata med en bra advokat,Dom kan hjälpa mer än vad man tror.
Iallafall få ner skulden.
Detta är ett bra tips om man har råd till detta.
Dock så är det inte alla som har det och då är det enda råd jag kan ge:
Gå till biblioteket. Lusläs allt du kan i lagboksväg som gäller just Dina problem.
Var noga med att läsa igenom myndigheternas vägledningsböcker också, de ger många bra tips som Du kan använda dig av.
Dessa vägledningar hittas på tex Kronofogdens, domstolarnas och olika myndigheters hemsidor. Helt gratis att läsa och till och med spara ner på Din dator.

Kontakta gärna någon juridikstuderande som vill ha något utmanande att bita i! De är ofta hungriga på utmaningar och arbetar därför ofta gratis eller åtminstone väldigt billigt.

Sist men inte minst:
Ställ frågor här. Det är inte säkert att vi har alla svar eller att det svaras på direkten, men många av oss har både erfarenhet och kunskap "om branchen". Cool

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: