Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ansöka om preskription???  (läst 10913 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« skrivet: November 22, 2007, 20:27:33 »

En kväll nyligen blev jag uppringd av ett inkassobolag som påstod att jag hade en skuld.

När jag påstod att den var preskriberad sade killen i luren att det var den inte eftersom jag inte hade ansökt hos dem om preskription. Ansöka om preskription!!!! Djävla idiot!
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #1 skrivet: November 23, 2007, 07:24:38 »

Djävla pucko. Evil

Man kan ju tycka att inkassohandläggare borde veta vad de yrar om, men tydligen inte  Roll Eyes
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: Januari 08, 2008, 20:10:31 »

Jag vet inte men under mina 20år av jagd har aldrig någon ringt mej eller den adress jag har varit folkbokförd. Jag vet inte om jag har haft tur. Men det kan också bero på att jag aldrig har haft en telefon skriven på mig. Men det låter inte så trevligt. Vad jag undrar är det vanligt att inkasso ringer?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Januari 09, 2008, 12:29:10 »

Ja det är vanligt att inkassobolagen ringer.
Detta gör dom även om man uttryckligen sagt till om att man inte vill ha telefonsamtal av dom.
Att det strider mot god inkassosed skiter dom oftast i.....

Det där med att dom påstår att man måste ansöka om preskription har jag varit med om åtskilliga gånger.
Man tycker att dom borde veta bättre än så. Det gör dom säkert också, men drar en rövare och hoppas att inte "kunderna" vet vad som gäller.

jag har också varit med om att dom flera gånger har påstått att det är min sak att ansöka om preskription, och att detta görs hos Tingsrätten!!
Dom har då till och med påstått att Tingsrätten har färdiga blanketter för detta!!
Jävla nollor.....  Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #4 skrivet: Januari 10, 2008, 15:10:01 »

Hej

Detta ofog med att inkassobolagen ringer i stället för att skicka brev enl. god inkassosed anser jag bäst föregås med att läsa lusen av den som ringar.

Jag blir ytterst forvånad när jag läser om "att ansöka om preskription"!!
Detta har på intet sätt stöd i lag, och kan endast ses som den uppringandes fria fantasier.

Vad jag tror är problemet är att det är studerande som extraknäcker på kvällerna, och här menar jag inte juridikstuderande då dessa vet bättre.
De som ringer har, enl. min erfaring, dåliga eller inga juridiska kunskaper alls, vilket gör det till en smal sak att bli av med dessa.

Tydligen finns det ingen gräns för inkassobolagens närgångenhet och påhittighet.
Samtidig gömmar de sig bakom skyddade tel.nr.......

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #5 skrivet: Januari 21, 2008, 17:45:11 »

Ännu mer förvirrad angående preskription nu efter ett antal telesamtal.
Enligt solvens så efter en ny dom så verkar det som om preskription inte existerar hos inkassobolagen.de säger att 10 år gäller med tanke på preskription dvs inte 3 år.
Finns det verkligen någon som kan förklara detta eller hur eller vilka regler som gäller
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #6 skrivet: Januari 21, 2008, 19:55:50 »

Nackdelen är att det finns ett antal domar som inkassobolagen lutar sig mot, bla att det ska räcka för dem att påstå att de skickat 15 brev så anses man ha fått breven. Att de sen kan köra sina listor utan att skicka breven är en annan sak... Sen finns det en annan som säger att inkassobolagen måste bevisa genom tredje part att breven verkligen är skickade. Så det är en djungel det där...

Det bästa för alla parter vore rekommenderade brev då har alla svart på vitt att man verkligen fått breven.

Konsumptionsskulder är det 3 år på, hyresskulder 2 år. 10 år brukar gälla banker, lån och TFF. Fast varför TFF kan hävda 10 år har jag aldrig fått någon klarhet i, men KFM och tingsrätten går i alla fall på vad de påstår.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: