Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: uppgörelse  (läst 4359 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« skrivet: December 07, 2008, 15:31:01 »

Problemet med uppgörelse är att man erkänner skuld och därmed och preskriptionsavbrott.. Däremot om man har som i mitt fall ett pågående ärende hos tingsrätten så kan jag försöka får till stånd en förlikning med borgenären. Skulle man inte komma överens så har man inte erkänt skuld..

Min fråga finns det inget sätt att göra en förlikning på skulder som inte är tvistiga utan att erkänna skuld?

Leif
Loggat
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #1 skrivet: December 07, 2008, 21:51:10 »

Men är det inte ett krav att där krävs skriftlighet för att det ska vara preskriptionsavbrott? Då borde ett muntligt förlikningsförsök vara möjligt.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: December 15, 2008, 04:27:17 »

Ja om dem inte spelar in samtalet. För jag är övertygad om att en inspelning av förlikning skulle ses som preskriptionsavbrytande.. Kära inkassofolk här inne.. Detta måste också gynna er om vi kan ta kontakt utan att det skulle klassas som preskriptionsavbrytande. Läget kan vara så att man inte erkänner skuld men vill för att undvika senare tvist göra en förlikning.. Jag som sitter på snart 20 åriga skulder efter en konkurs är livrädd att återuppväcka skulder som ligger i miljon klassen. Om man kunde lösa detta problem skulle både inkasso och gäldenärer spara mycket tid och pengar.. Tyärr så blir det förstört av inkasso girighet genom att utnyttja allt som att tillgå.

Hur tror ni att det kommer att se ut i framtiden när gäldenärerna är mer upplysta och vet sina rättigheter? Ligger helt och klart i både  parternas intresse för att få en bättre plattform till att lösa problematiken mellan borgenär och gäldenär.

Var inte orolig Alektum.. Jag finns inte i ert register Grin Jo det gör jag för tusan ni äger visst tokföretaget Jurist och träskalleinkasso.. Hälsa Aktiv delgivning Ab att jag saknar deras besök.. Allt lika roligt att se vuxna människor gråta Grin Grin
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: