Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skatteåterbäring  (läst 2469 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« skrivet: Juni 03, 2023, 19:58:06 »

Hej alla
Jag har igår den 2 juni fått brev från kronofogden om att någon kräver betalning från mig. Det jag har gjort är att jag skrivit på att jag tagit del av information och skickat iväg brevet.

Min fråga är
Kommer jag hinna få skatteåterbäring som landar i mitt konto under nästa vecka mellan 8 eller 9 juni ? Det handlar inte om stor summa. 10000 men de betyder mycket och kan lösa massa utgifter för mina barn.

Tacksam för ett svar.
Loggat
herkules
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #1 skrivet: Juni 04, 2023, 05:32:23 »

Du har fått en delgivning om en skuld har du löneutmätning ? Mina erfarenheter är har man utmätning så får man ej skatteåterbäring . Eller har du inga skulder förutom denna ?
Loggat
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« Svara #2 skrivet: Juni 04, 2023, 07:15:52 »

Det är bara delgivning jag har fått och skrivit på och skickat tillbaka. Nej jag har jag ingen utmätning. Än så länge 
Loggat
herkules
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #3 skrivet: Juni 04, 2023, 16:24:54 »

Det är bara delgivning jag har fått och skrivit på och skickat tillbaka. Nej jag har jag ingen utmätning. Än så länge 

Finns väl inga garantier men om du ej har utmätning så ökar chansen att få behålla skatteåterbäringen  Grin Grin
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 494

« Svara #4 skrivet: Juni 05, 2023, 16:35:03 »

Bad jag förstår från tråden har du skrivit på ett betalningsföreläggande, men har i övrigt inga skulder hos Kronofogden för indrivning.

Efter delgivning av ett betalningsföreläggande finns en period det går bestrida kravet (förklaringstid, 10 dagar). Först efter den tiden kan skulden drivas in, om nu borgenären har begärt att utmätning ska ske.

Om du inte har några skulder inne hos KFM för indrivning när utbetalning sker, kommer ingen utmätning ske. Inte att förväxla med löneutmätning, som för denna fråga är orelevant. Utmätning av skatteutbetalning sker maskinellt, om det finns skulder hos KFM för indrivning.

Om du inte vet om du har skulder för indrivning just nu, kan du ringa kundtjänst och fråga. Du behöver inte uppge vem du är, du kan bara fråga om person X har skulder.

Hoppas mitt svar hjälpte Smiley
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: