Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snart skuldfri men..  (läst 7128 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
femton
Newbie
*

Antal inlägg: 8

« skrivet: December 27, 2013, 16:38:21 »

Länge har jag kämpat, som tur är, jag är en ung människa med ambitioner och ett jäkla driv.
Jag kommer betala hela min kfm skuld nu i januari. Dock finns det cirka 11.000 kr av dessa som jag undrar lite över och om ni kan hjälpa till med det.

Dessa 11.000 kr begär ett företag (enskild firma) av mig då jag kontaktade dem för att leverera ett uppdrag för min slutkund. Uppdraget slutfördes inte och vi kom muntligt överens om allt. Han gjorde några skisser men ingenting färdigt och jag kunde inte leverera något, i denna fas som inte har något med med min enskilda firma att göra så började jag få skulder och kom in i en dålig period av yttre omständigheter. Fakturan gick vidare till kfm mm.
Jag anser inte att han ska ha sina 11.000 kr då han inte har gjort något för att få dem enligt muntligt ök.

Jag kommer ihåg att jag bestred detta hos deras ombud men de gav blanka fan i allt så jag gav upp.
Idag existerar inte denna firma längre och det är över 4 eller 5 år sedan den hamnade hos kfm.

Så innan jag betalar in detta till kfm, kan jag på något sätt få bort denna skuld på 11.000 med tanke på att hans firma inte existerar?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: December 27, 2013, 18:13:50 »

Börja direkt med att begära ut registerutdrag enligt 26 § PuL från ALLA inblandade parter inklusive Kronofogdemyndigheten - hur du gör detta hittar du här,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Sedan tar du och går igenom dessa utdrag noga och letar efter konstigheter, och titta extra noga på saker som om inte firman du är skyldig pengar existerar längre, vem är fordringsägare idag? har du fått denuntiationsbrev (överlåtelsebrev) då fordran såldes? är det ett inkassobolag som är fordringsägare? skickar inkassobolaget kravbrev där de påstår fortfarande de är ombud åt firman som inte existerar längre?

Med andra ord kontrollera allt noga innan du betalar en enda krona, för gör du detta så blir fordran "ok" eftersom du erkänner den oavsett den är oriktig eller ej. Det samma sker om du gör ett ackordsavtal o.s.v eftersom då blir exempelvis en preskriberad fordran väckt till liv igen ... och nog finns det bättre saker att slösa pengar på än att betala på fordringar som man enligt lag inte behöver betala en enda krona på.

Alltså kortfattat:

1. Begär ut registerutdrag
2. Jämför utdragen med varandra och med de sparade kravbrev, beslut m.m du har sparat.
3. Hittar du konstigheter så bestrid fordran och driv saken vidare till Tingsrätten om det är nödvändigt (allra helst eftersom de rör sig om en summa mindre än ett halvt basbelopp och det blir då ett FT-mål (förenklat tvistemål).
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: