Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Försäkra hunden  (läst 25379 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #30 skrivet: April 01, 2010, 11:17:27 »

Jag tycker nog att många veterinärkliniker är värre än inkassobolagen då de har en sämre kundförståelse och inte kan lägga upp avbetalningar av dyra operationer.

Just nu är iaf inte jag så kontant med kliniken då de inte ens kunde dela upp på 2 gånger.
Tjejjen fick gå in och lämna hunden. Jag stannade i bilen för jag hade inte kunnat stå för mina handlingar om jag följt med in. Erbjöd dem 2500kr nu och resten vid löning. Men.....nopp Evil
Ring polisen och be dem om hjälp med att hämta din hund/ägodel. De har ingen rätt att ta hunden i pant, det är egenmäktigt förfarande, ni har en ekonomisk tvist, inget annat. Det här försöker även bilverkstäder med, men det håller inte juridiskt. Någon får rätta mig om jag har fel, men det här är som jag uppfattat det.
Loggat

Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #31 skrivet: April 01, 2010, 11:58:41 »

googlade lite på det här. Det finns något som heter retentionsrätt som ofta används i hästsammanhang, exempelvis om man stallar upp en häst brukar stallägaren skriva in en retentionsrätt i avtalet och kan därmed ta hästen i pant i det fall ägaren inte betalar stallavgiften. Men den här retentionsrätten ska stå inskriven i ett avtal för att gälla, det är inget man kan åberopa i efterhand. Jag vet inte hur det funkar i veterinärsammanhang, men du kanske fick något papper med finstilt när du skrev in hunden?
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #32 skrivet: April 01, 2010, 13:50:41 »

googlade lite på det här. Det finns något som heter retentionsrätt som ofta används i hästsammanhang, exempelvis om man stallar upp en häst brukar stallägaren skriva in en retentionsrätt i avtalet och kan därmed ta hästen i pant i det fall ägaren inte betalar stallavgiften. Men den här retentionsrätten ska stå inskriven i ett avtal för att gälla, det är inget man kan åberopa i efterhand. Jag vet inte hur det funkar i veterinärsammanhang, men du kanske fick något papper med finstilt när du skrev in hunden?

Senast vi lämnade in katten, så stod det att de inte lämnar djuret förrän betalning har skett.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #33 skrivet: April 01, 2010, 14:13:11 »

Senast vi lämnade in katten, så stod det att de inte lämnar djuret förrän betalning har skett.

Har haft djur inlagda ett par gånger och varje gång har jag fått skriva på en inläggningsblankett och där framgick att hela summan skulle vara betald innan djuret fick lämna djursjukhuset. Tror dom flesta veterinärstationer gör så.

Hoppas få se en bild på Er sötnos!
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #34 skrivet: April 01, 2010, 20:45:18 »

Nu är vår hund hemma.

Vi hade lite panik idag kan jag säga. 1:a resan ner till panten gick åt helvete. Hade inga kvitton på papper på grejjerna eftersom de är inköpta i Tyskland. Hem igen för att "hämta" kvitton. Kvittonen finns på PDF fil på säljarens hemsida. Men tror ni inte bläckhelvetet i skrivaren tog slut......just då!

Raskt iväg till min replokal för att hämta 2 st väldans stora subbasar (18 tums) + 2 st monitorer. Alla aktiva högtalare.
Så blev det 2:a resan till panten. 1:a resan var klockan c:a 12. De stänger kl 13.00, eftersom jesus eller vad han nu heter uppstod då  Shocked

Iaf, när vi kommer fram å bökar in grejjerna så slänger expediten ur sig att subbasarna är för otympliga att pantas.
Så summan av pantresorna blev 1500kr för monitorerna.

Nu hade vi 2500 kr hemmavid + 1500kr för högtalarna.=4000kr. Vi va helt fuck_ng sluta och uppgivna när jag ringde upp sjukhuset ännu en gång och sa: Ni får behålla hunden. Vi har helt enkelt uttömt alla möjligheter till direkt betalning. Och dygskosnaden tickade på, nu med 750 spänn per natt. Sen avslutades samtalet.

Efter c:a 30 min ringde chefsöverläkaren upp. Lugnt & mycket sympatiskt förklarade han varför de måste ha vissa priciper etc, etc. "Affären" avslutades med att vi gav de 4000 kronorna + att vi lade min coverduos mixer i pant för resten av summan upp till 6300kr.

Skitsamma nu. Vi har pärlan hemmeve' igen som vi uttrycker det på östgötaslätta. Nedan att foto vid hemkomsten.
Trött men jag kan lova er att hon var MYCKET nöjd med husses och mattes bedrifter.

Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Ludde
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #35 skrivet: April 02, 2010, 10:54:38 »

Jättekul att det löste sig.

De flesta veterinärer och djursjukhus brukar kunna fakturera om man är kund där sedan tidigare men nya kunder är man av förklarliga skäl försiktiga med, förutom veterinärer så är tandläkare o privatläkare några grupper som ibland har jättesvårt att få betalt för sina arbeten om det inte betalas direkt.

Här är det också så att ju större samhälle desto svårare att få kredit, en klinik på landsorten krånglar sällan med kredit prövning i akutfall, är man inte ökänd på byn så brukar det fixa sig.
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #36 skrivet: April 03, 2010, 12:42:38 »

Vad skönt att hon är hemma igen!! 

Hon är så sööööt!!   Smiley
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #37 skrivet: April 03, 2010, 12:51:37 »

Nu är vår hund hemma.

Vi hade lite panik idag kan jag säga. 1:a resan ner till panten gick åt helvete. Hade inga kvitton på papper på grejjerna eftersom de är inköpta i Tyskland. Hem igen för att "hämta" kvitton. Kvittonen finns på PDF fil på säljarens hemsida. Men tror ni inte bläckhelvetet i skrivaren tog slut......just då!

Raskt iväg till min replokal för att hämta 2 st väldans stora subbasar (18 tums) + 2 st monitorer. Alla aktiva högtalare.
Så blev det 2:a resan till panten. 1:a resan var klockan c:a 12. De stänger kl 13.00, eftersom jesus eller vad han nu heter uppstod då  Shocked

Iaf, när vi kommer fram å bökar in grejjerna så slänger expediten ur sig att subbasarna är för otympliga att pantas.
Så summan av pantresorna blev 1500kr för monitorerna.

Nu hade vi 2500 kr hemmavid + 1500kr för högtalarna.=4000kr. Vi va helt fuck_ng sluta och uppgivna när jag ringde upp sjukhuset ännu en gång och sa: Ni får behålla hunden. Vi har helt enkelt uttömt alla möjligheter till direkt betalning. Och dygskosnaden tickade på, nu med 750 spänn per natt. Sen avslutades samtalet.

Efter c:a 30 min ringde chefsöverläkaren upp. Lugnt & mycket sympatiskt förklarade han varför de måste ha vissa priciper etc, etc. "Affären" avslutades med att vi gav de 4000 kronorna + att vi lade min coverduos mixer i pant för resten av summan upp till 6300kr.

Skitsamma nu. Vi har pärlan hemmeve' igen som vi uttrycker det på östgötaslätta. Nedan att foto vid hemkomsten.
Trött men jag kan lova er att hon var MYCKET nöjd med husses och mattes bedrifter.

Man ser klart och tydligt att det är en liten busfrö som gillar tugga på husses tofflor om ingen magklappning sker.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #38 skrivet: April 03, 2010, 12:57:06 »

Hon har redan tuggat en 3 cm bit av min skinnfotölj  Grin
Därefter skaffade vi ett tuggben modell större som hon går omkring & gnager på  Wink
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #39 skrivet: April 03, 2010, 14:06:27 »

Vilket jädra elände ni fick bra för att lyckas lösa ut hunn... Glad att ni fick hem henne tillslut  Smiley Mycket söt!
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: