Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med att skriva ett brev för att hävda en preskriberad skuld  (läst 18029 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
manon
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« Svara #15 skrivet: Maj 11, 2009, 18:22:24 »

noctumlux  Vågar nog inte jubla, för jag förstår inte ens hälften av brevet. 4 sidor med massa dravel.

Citerar
Genom att endast åberopa utdrag ur sitt ärendehanteringssystem och i avsaknad av brevkopior som visar vad skrivelserna har innehållit och till vilken adress de har sänts, anser kronofogdemyndigheten  inte att Sergel Inkasso styrkt att preskribptionsavbrott skett för vare sig kapitalfordran och räntor eller tilläggsförpliktelsen.

Därmed anser Kronofogdemyndiheten att hinder föreligger mot verkställighet för betalning av Sergel Kredittjänster AB:s fordran.

Beslut gäller omedelbart, 2kap. 19§ utökningsbalken

Är detta positivt för mig?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #16 skrivet: Maj 11, 2009, 18:56:00 »

Jepp. Kronis mäter INTE ut. De har inte godkänt sergels utmätningsförsök. Detta gäller direkt.
Enda sättet för sergel att försöka få pengar av dig, är att stämma dig om jag har förstått allting rätt.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #17 skrivet: Maj 11, 2009, 19:01:09 »

Grattis!  Smiley
Loggat
manon
Newbie
*

« Svara #18 skrivet: Maj 11, 2009, 19:04:05 »

noctumlux Tack för ditt snabba svar! Så otroligt jobbigt att sitta här med detta beslut och inte riktigt veta om jag ska skratta eller gråta  Tongue

Oj ok, då får jag hoppas att Sergel inte väljer att stämma mig! Vad händer då?

fattigriddare Tack så jättemycket! Vågar dock inte riktigt jubla ännu... Ska ta och ringa till de imorgon för att dubbelkolla vad de menar med detta.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #19 skrivet: Maj 12, 2009, 00:41:09 »

Som Noctumlux skriver så har du vunnit mot Sergel! (än så länge!)

Däremot så kan Sergel Inkasso inom föreskriven tid överklaga Kronofogdens beslut.
Risken finns därför att dom kommer att försöka med det, och då hamnar det i Tingsrätten som får pröva målet.

Å andra sidan tror jag inte att du behöver vara speciellt orolig dåde med stor sannolikhet även förlorar där! Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
manon
Newbie
*

« Svara #20 skrivet: Maj 13, 2009, 09:10:30 »

Tack för alla svar och tack för hjälpen detta forum har gett mig, samt till kvinnan på Sergel som var så otrevlig vilket fick mig att vilja att kämpa för min sak!

Jag ringde igår för att dubbelkolla beslutet, svaret jag fick var att de hade avskrivit/avregistrerad målet! Härlig känsla!  Smiley

Så nu får man sitta och hoppas att Sergel lägger ner helt. Men det borde finnas en tidsgräns på om de ska överklaga va? så att de inte kommer om  ett halvår igen.

Återigen Tack!
Loggat
losboliches
Newbie
*

Antal inlägg: 2

Man kan bara hoppas på vinst i "El Gordo" till Jul

« Svara #21 skrivet: Augusti 14, 2009, 08:55:28 »

Detta brev brukar fungera till inkassobolag, skicka helst med post och ta kopia om du inte hört av inkassobolaget
på 14 dagar skriv en påminnelse och hävda att deras underlåtenhet att svara skall anses som om de godtar din preskriptionsinvändning. 

Inkasso AB
111 11 Ort   

Ort  den 26 maj 2009

Angående Ert Aktnummer: 00000 Gäldenärsnr: 000000  Klientnr: 00000

Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående fordran torde preskription
enligt Preskriptionslag (1981:130 ) inträtt varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register.

Ort som ovan

Namnteckning

Namn

Adress
111 11  Ort

Tel. XXX XXXX
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: