Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: alektum !  (läst 2974 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Paris
Full Member

Antal inlägg: 245

« skrivet: Oktober 28, 2014, 16:08:45 »

ett inkassobolag som kallar sig alektum , har skickat en varning till mig om att dom kommer att söka upp mig på min arbetsplats om jag inte betalar det kravet dom skickat mig, tidigare hotade dom mig med personlig konkurs, samt stämma mig , skicka kravet  till kronofogden mm.

Dessa brev har alektum skickat under en 10 års period utan att göra verklighet av något. men för mig har det lett till obehag Sad, samtidigt som jag väntat på deras besked om stämning via KFM , men inget händer Huh??
Jag hävdade skulden är presk.  i ett brev jag skrev till dom 2009.  Men jag hörde ingenting ifrån dom

Jag vill ha ett slut på alektums hotbrev Angry, finns det någon.här som kan råda med hur jag ska gå vidare med dom, tyvärr har jag inte råd att anlita en jurist
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Oktober 28, 2014, 16:48:41 »

Då tar du redan ikväll och skriver ihop en anmälan om vad du råkat ut för och skickar anmälan till Datainspektionen (skicka med kopior på kravbreven/breven). Det strider emot god inkassosed att hota gäldenärer med utmätning, att de skall komma till din arbetsplats, personlig konkurs o.s.v och Alektum är bara ett av mängder av inkassobolag som år efter år fortsätter att hota gäldenärer mitt framför näsan på tillsynsmyndigheten. Datainspektionen är en papperstiger ... men om vi inte anmäler det vi råkat ut för dit så har vi INGEN chans att få rättvisa. Och lägger DI ner din anmälan så anmäler du DI till JO heller JK för då finns det chans att saker och ting som inkassobolagen gör dagligen får ett stopp.

Läs mer om hur man gör en anmälan till DI i denna länk,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6717.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Paris
Full Member

Antal inlägg: 245

« Svara #2 skrivet: Oktober 28, 2014, 18:03:27 »

Jag har redan anmält dom till Datainspektionen, jag har även språkat med en jurist på DI ang. alektum,som upluste mig om följande :  det DI kan göra är att göra  inspektion/Insyn på alektum en granskning sen kanske dom drar in deras inkassotillstånd om det skulle visa sig att dom inte följer god inkassoed.

den juristen jag hade kontakt med på DI verkade bra.

2011 sa jag upp mig från mitt jobb för att slippa bli uppsökt av alektum då fick jag karens av min a-kassa.

inte kul men jag hade inget val Sad , det verkar som många här på FR blivit utsatt för liknande men jag undrar hur många det är som anmäler dom till DI ??  inte någon misstänker jag
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: