Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Glasögon och löneutmätning.  (läst 9959 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« skrivet: Oktober 09, 2014, 00:06:27 »

Jag har genom lång tid haft olika erfarenheter med kronofogden. Det finns de som är bra och tillmötesgående, och så finns det en annan kategori, som gör allt för att göra livet surt för en skuldsatt.
Frågan är om toppen av dumhet inte är det som jag blev presenterad för av en bekant idag.
Personen har löneutmätning, och är nu i behov av nya glasögon. Han kan dokumentera att han bär glasögon, och de senaste nu är över 2 år gamla. Eftersom han har börjat få daglig huvudvärk, och ser sämre, vet an det är dags för nya glasögon.
I en kontakt med kronofogden anmoder han om uppehåll i löneutmätningen för inköp av glasögon, och han framvisar dokumentation på vad de senaste glasögonen kostade, och eftersom priserna på glasögon inte rört sig synnerligen anmoder han om samma belopp.
Svaret han får från kronofogden återges här:

Citat:
Hej

Jag har tittat på ditt bifogade kostnadsförslag. Kronofogden kan inte fatta beslut om tillägg för kostnad av glasögon med ett kostnadsförslag från år 2012 som grund. Du får boka en ny tid hos en optiker och få bekräftat att du har behov av nya glasögon,  därefter skickar du in ett aktuellt kostnadsförslag till oss så kan vi bedöma om tillägg ska göras i din förbehållsberäkning.
Om kostnaden godkänns kommer ett uppehåll i din löneutmätning att pågå under den tid som det tar för dig att betala dina glasögon. Optikern bör även få veta att du behöver delbetala dina glasögon.
När du varit hos optikern kan du säkert be honom/henne att faxa in kostnadsförslaget till kronofogden på faxnummer: 010-575 69 05. Beställ inga glasögon innan du fått förslaget godkänt av oss, vi kontaktar dig så fort vi får in förslaget.
Citat slut.

Ser kronofogden inte besväret i att gå till en optiker och beställa en syntest, enbart denna kostar 400 kr, vart skall dessa pengar tas ifrån, när personen i fråga har löneutmätning?
Härefter brukar man bestämma en båga, som glasen ska tillverkas efter, men det kan man inte här, för personen kan inte göra en beställning för än KFM har godkänt kostnadsförslaget, som en optiker inte kan göra för än en beställning görs.
Slutligen skall glasögonen göras på avbetalning, enligt KFM, men vilken optiker gör avbetalning till en person med betalningsanmärkning?
Mitt råd till personen var, att i framtiden skicka alla brev från KFM retur, med en gummistempel:
"Eftersom mitt syn inte medgör jag kan läsa ett vanligt brev, returneras detta, med önskan om att istället få en ljudfil där innehållet läsas på mitt hemspråk."

Hur har ni andra löst att få glasögon med löneutmätning?
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
micke1234
Full Member

Antal inlägg: 190

« Svara #1 skrivet: Oktober 09, 2014, 03:57:29 »

Helt galet omständigt och ska det vara på detta viset så får tamefan Kfm hänvisa er till en optiker som är beredd att gå med på ett sånt upplägg då jag personligen tror kan vara mkt svårt och tidsödande att hitta om man gör det överhuvudtaget.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #2 skrivet: Oktober 09, 2014, 05:05:23 »

För jävligt! Vem fan vill gå runt och skylta med att man har fogden efter sig? KFM tar inte bara dina pengar, de ser även till att förnedra dig så mycket de bara kan....
Loggat
Snöleoparden
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« Svara #3 skrivet: Oktober 09, 2014, 23:00:02 »

Hej det var en hemsk situation du hamnat i. KFM borde veta att ingen får ju delbetala
något när man har betalningsanmärkning. Jag tycker du ska ringa KFM och berätta hur
det ligger till, om det inte fungerar så sök hjälp vid socialen. De kan hjälpa till i såna
fall även om det inte är så vanligt att de gör det.
Loggat
Carina57
Jr. Member
**

Antal inlägg: 83

« Svara #4 skrivet: Oktober 10, 2014, 09:44:45 »

Jag har genom lång tid haft olika erfarenheter med kronofogden. Det finns de som är bra och tillmötesgående, och så finns det en annan kategori, som gör allt för att göra livet surt för en skuldsatt.
Frågan är om toppen av dumhet inte är det som jag blev presenterad för av en bekant idag.
Personen har löneutmätning, och är nu i behov av nya glasögon. Han kan dokumentera att han bär glasögon, och de senaste nu är över 2 år gamla. Eftersom han har börjat få daglig huvudvärk, och ser sämre, vet an det är dags för nya glasögon.
I en kontakt med kronofogden anmoder han om uppehåll i löneutmätningen för inköp av glasögon, och han framvisar dokumentation på vad de senaste glasögonen kostade, och eftersom priserna på glasögon inte rört sig synnerligen anmoder han om samma belopp.
Svaret han får från kronofogden återges här:

Citat:
Hej

Jag har tittat på ditt bifogade kostnadsförslag. Kronofogden kan inte fatta beslut om tillägg för kostnad av glasögon med ett kostnadsförslag från år 2012 som grund. Du får boka en ny tid hos en optiker och få bekräftat att du har behov av nya glasögon,  därefter skickar du in ett aktuellt kostnadsförslag till oss så kan vi bedöma om tillägg ska göras i din förbehållsberäkning.
Om kostnaden godkänns kommer ett uppehåll i din löneutmätning att pågå under den tid som det tar för dig att betala dina glasögon. Optikern bör även få veta att du behöver delbetala dina glasögon.
När du varit hos optikern kan du säkert be honom/henne att faxa in kostnadsförslaget till kronofogden på faxnummer: 010-575 69 05. Beställ inga glasögon innan du fått förslaget godkänt av oss, vi kontaktar dig så fort vi får in förslaget.
Citat slut.

Ser kronofogden inte besväret i att gå till en optiker och beställa en syntest, enbart denna kostar 400 kr, vart skall dessa pengar tas ifrån, när personen i fråga har löneutmätning?
Härefter brukar man bestämma en båga, som glasen ska tillverkas efter, men det kan man inte här, för personen kan inte göra en beställning för än KFM har godkänt kostnadsförslaget, som en optiker inte kan göra för än en beställning görs.
Slutligen skall glasögonen göras på avbetalning, enligt KFM, men vilken optiker gör avbetalning till en person med betalningsanmärkning?
Mitt råd till personen var, att i framtiden skicka alla brev från KFM retur, med en gummistempel:
"Eftersom mitt syn inte medgör jag kan läsa ett vanligt brev, returneras detta, med önskan om att istället få en ljudfil där innehållet läsas på mitt hemspråk."

Hur har ni andra löst att få glasögon med löneutmätning?

Jag har ett ganska högt belopp som "Kalle" drar från mig varje månad. Men jag har alltid valt att vara totalöppen med det och aldrig någonsin blivit nedlåtande bemött...
Vad gäller glasögon så valde jag inte någon av de stora drakarna utan  ett lågprisalternativ.... fick ett kostnadsförslag och en månad senare hade jag mina nya glasögon....
Samma sak med tandläkaren och där pyntade jag in i 3 månader så de kunde ta pengarna från mitt "konto" hos dem. De var hur förstående som helst....
Hade inga problem med kronis heller... Alla handläggare/fogdar jag pratat med har alltid varit hur tillmötesgående som helst... ibland har de även "tänjt" lite lite på regelverket till min förmån... Gäller att vara supertrevlig själv (även om det tar emot ibland)
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Oktober 10, 2014, 12:23:56 »

Jag har ett ganska högt belopp som "Kalle" drar från mig varje månad. Men jag har alltid valt att vara totalöppen med det och aldrig någonsin blivit nedlåtande bemött...
Vad gäller glasögon så valde jag inte någon av de stora drakarna utan  ett lågprisalternativ.... fick ett kostnadsförslag och en månad senare hade jag mina nya glasögon....
Samma sak med tandläkaren och där pyntade jag in i 3 månader så de kunde ta pengarna från mitt "konto" hos dem. De var hur förstående som helst....
Hade inga problem med kronis heller... Alla handläggare/fogdar jag pratat med har alltid varit hur tillmötesgående som helst... ibland har de även "tänjt" lite lite på regelverket till min förmån... Gäller att vara supertrevlig själv (även om det tar emot ibland)

Problemet är bara att där personen bor finns inga lågpris alternativ, då måste man resa en bra bit.
Att det finns många olika krono inspektörer tror jag alla vet, tyvärr är det väl så att antingen är de snälla och som du beskriver att de kan tänja på begreppen, eller också är det personer som har "ständigt PMS" som inte alls går att resonera med.
Det som är mest olyckligt är när de inte vill resonera, utan gömmer sig bakom riktlinjer, och upphöjer dem till lag, även om det klart visas att det är riktlinjer, som alltså är förhandlingsbara. Tror att kronofogden bör utbilda sitt personal mera i Etik och "sund förnuft" då skulle de säker få ett mycket mera trevligt arbetsklimat, och även ett annat bemötande.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 10, 2014, 15:50:24 »

Har nu arbetat med detta ärende hela dagen, och finner kronofogden inte alls lever i verkligheten. (Förlåt till de på kronofogden som gör det, men de 3 som vi varit i kontakt med idag kan tydligen inte lagen, och har ingen empati eller logisk tänkande alls.)

Efter det första svaret skrev vi ett mail där vi ställde frågan till KFM om vilken optiker som gör synundersökning gratis, då man måste göra en synundersökning för att få ett kostnadsförslag, och en sådan kostar runt 400,00 kr. Vi utgår ifrån att en optiker inte skriver ett kostnadsförslag utan täckning för denna kostnad, för vem vet om man köper glasögon där, om nu kostnadsförslaget inte godkännas av kronofogden.
Vidare påpekar vi att ett köp på avbetalning bör uteslutas, dels har optikerna ett finansieringsbolag bakom sig, och dessa kommer inte godkänna en kund med betalningsanmärkning, dels kan en kreditansökan ha inverkan på en eventuell skuldsaneringsansökan.

Ett svar kommer med ett utdrag ur Kronofogdens praxis, om att man skall skicka intyg om glasögon behövs, och att man köper billigaste båge o.s.v.

Nu ilsknar vi lite till, men skriver fortfarande i hövlig ton, (dock anser vi nu att du inte är tillämplig, utan skriver Ni istället), och ber personen på KFM läsa förvaltningslagen, och besvara de frågar som ställs. Vi kräver att en person på högra nivå tar ställning i frågan, och om man inte vill det vill vi ha ett överklagningsbart beslut.

Ett svar kommer nu om att man inte har möjlighet att ge tillägg för glasögon, utan aktuellt kostnadsförslag, samtidigt som man hävde att eftersom man inte tager något beslut, kan intet överklagas förutan själva löneutmätningsbeslutet.

Nu prövar vi en ny variant, vi ansöker om 496 kronor som uppehåll i löneutmätningen, som skall användas till bussresa tur och retur till närmste lågprisoptiker, samt kostnaden för synundersökning som skall lägga till grund för ett kostnadsförslag. Om ovanstående inte kan beviljas emotser vi istället ett överklagningsbart beslut.
Får nu ett svar från KFM:
Hej!

Vad det gäller synundersökningen hos optiker så kan du ha en dialog med optikern om att denne ska lägga in kostnad för synundersökning i kostnadsförslaget så kan vi förbehålla dig pengar även för den kostnaden. Dina resor till och från optikern är utgifter som ingår i förbehållsbeloppet och därför kan inte förbehåll göras för detta.
Som min kollega tidigare informerat dig om så är det endast lönebeslutet som går att överklaga.

Kronofogen vill alltså inte inse verkligheten, utan pengar kan jag inte få ett underlag att söka om glasögon på, och utan underlag vill man inte ge medel till glasögon.
Vidare nekar man mig möjlighet att överklaga detta, trots att det i förvaltningslagen står:
1 § Denna lag gäller förvaltningsmyndigheternas handläggning av ärenden och domstolarnas handläggning av förvaltningsärenden. Bestämmelserna i 4-6 §§ gäller också annan förvaltningsverksamhet hos dessa myndigheter  (MIN BEM. Kronofogden är förvaltningsenhet)
3 § Om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna lag, gäller den bestämmelsen.
Bestämmelserna om överklagande i denna lag tillämpas dock alltid om det behövs för att tillgodose rätten till domstolsprövning av civila rättigheter eller skyldigheter enligt artikel 6.1 i den europeiska konventionen den 4 november 1950 om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Lag (2006:306).
Frågan är om KFM i detta ärende inte överskrider sina befogenheter inte bara som brott mot förvaltningslagen, genom inte att låta mig överklaga deras beslut på hjälp till synundersökning, men också brott mot europeiska konventionen, genom att förneka mig mänskliga rättigheter.
Tror att jag ska författa ett överklagande ändå, och skicka till kronofogden och se vad som händer, och kanske be JO om at granska ärendet, eller vad tycker ni? 

Loggat

kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #7 skrivet: Oktober 10, 2014, 23:15:48 »

bland det värsta jag hört. Såna stelbenta idioter, tok gjorde som tok skrivit i regelverket.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
ivkej
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Oktober 12, 2014, 14:18:38 »

Nu prövar vi en ny variant, vi ansöker om 496 kronor som uppehåll i löneutmätningen, som skall användas till bussresa tur och retur till närmste lågprisoptiker, samt kostnaden för synundersökning som skall lägga till grund för ett kostnadsförslag. Om ovanstående inte kan beviljas emotser vi istället ett överklagningsbart beslut.
Får nu ett svar från KFM:
Hej!

Vad det gäller synundersökningen hos optiker så kan du ha en dialog med optikern om att denne ska lägga in kostnad för synundersökning i kostnadsförslaget så kan vi förbehålla dig pengar även för den kostnaden. Dina resor till och från optikern är utgifter som ingår i förbehållsbeloppet och därför kan inte förbehåll göras för detta.
Som min kollega tidigare informerat dig om så är det endast lönebeslutet som går att överklaga.

Nu är kronofogden i Kalmar län, och i synnerlighet de 3 handläggarna som vi varit i kontakt med blivit JO anmäld, och en av de viktigaste punkterna är nog den bemärkningen som alla 3 fälld, om att det endast är frågan om löneutmätning som går att överklaga. I samtliga kontakter med myndigheten har överskriften varit:
Begäran om anstånd i löneutmätning, för inköp av glasögon.
Alla handläggare har avvisat detta, men samtidigt nekat en omprövning med besked om att endast frågan om löneutmätning kan överklagas.
Har nu hittat följande på Sveriges Domstolars webbplats:
Beslut kan överklagas till Tingsrätt. Kronofogdens beslut om löneutmätning kan överklagas till tingsrätten. Även ett beslut om att inte bevilja uppskov kan överklagas till tingsrätten
Källa: http://www.domstol.se/skuld--konkurs/

Kronofogden har alltså klart nekat de rättigheter som är inskrivna i lagen, och tyvärr ser vi ingen annan möjlighet än en JO anmälan. Överväger nu att kontakta KFM i Kalmar, och meddela detta, då jag anser att denna myndighet nu måste överlämna beslut till annan avdelning, då man nu är jävig.
Loggat

dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #9 skrivet: Oktober 12, 2014, 22:13:40 »

Jag har nyligen köpt nya glasögon, skickade in papper från optikern med priser och kf godkände det direkt och betalade tillbaka de pengarna efter ca 10 dagar. Jag delbetalar ändå mina glasögon på tre månader. Optikern skrev även med undersökningskostnaden på underlaget och kf hade inget att anmärka på det.
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Oktober 13, 2014, 07:54:02 »

Hur fick du delbetala Dumle?
De optiker jag har varit i kontakt med har någon form för finansbolag bakom sig, ofta IKANO bank, och där ser jag ingen större möjlighet att få en delbetalning.
Fick du inte betala för synundersökning i samband med du fick kostnadsförslaget, och fick du de pengarna även om KFM inte godkänt detta i förväg?
Loggat

dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #11 skrivet: Oktober 16, 2014, 19:55:23 »

De gör egna avbetalningsplaner utan något finansieringsbolag bakom, då max i tre månader. Undersökningskostnaden skrev hon in i kostnadsförslaget till kf, samt vad glas och bågar kostade, de beviljade det på en gång. Allt som allt 2500 kronor.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: