Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vilket är bäst för mig?  (läst 6084 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snöleoparden
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« skrivet: September 14, 2014, 02:22:39 »

Hej vilket är bäst för mig tror ni? Har skulder på ca 380 000, inget gått till inkasso eller KFM
än. Men jag klarar inte att betala alla skulderna längre, levt under existensminimun i över ett år.

Jag har lånat på mina kreditkort för att betala andra räkningar, fel av mig men jag ville ju
göra rätt för mig. Det vill jag ju nu med men orkar inte betala mer, har inte ens matpengar
längre.

Ska jag släppa iväg allt till KFM nu eller försöka med uppgörelser med inkassobolagen?
Har förtidspension 100% kommer ej att kunna arbeta mer tyvärr. Är 55 år snart. Kan man få
ha bensinkortet (som är kreditkort) kvar? Min bilförsäkring finns med på det kortet varje månad.
Eller blir det spärrat automatiskt om jag kommer till KFM?
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #1 skrivet: September 14, 2014, 07:18:57 »

Om skulden på just det kortet går dit blir det ju spärrat, Och de kan ju själva dra in krediten långt innan dess om du misskött inbetalningarna. Men har du skött det kortet blir det ju inte indraget.
Loggat
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #2 skrivet: Oktober 08, 2014, 13:40:02 »

Det låter svårt. Men varför har du så dålig ekonomi nu?

Vad vill du? Om du i dadsläget inte har pengar att betala med så kommer det inte bli mer pengar för att du hamnar hos KFM. Så det är en dålig lösning. Bättre att prata med inkasso, dels blir det lite mindre kostnader för dig, och dels så slipper du KFM. Hur ser det ut med bil, värde? Bostad? Vad för du ut varje månad?
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #3 skrivet: Oktober 08, 2014, 16:00:01 »

Jag tycker att du ska gå till banken och försöka få ett lån på allt, ska nog funka om du inte lyckats få betalningsanmärkningar eller att något ej gått till fogden än.

Jag som har många års erfarenhet av fogden vet nu att man med alla medel ska undvika fogden, inget att sträva efter...
Loggat
Snöleoparden
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Oktober 08, 2014, 17:47:34 »

Det låter svårt. Men varför har du så dålig ekonomi nu?

Vad vill du? Om du i dadsläget inte har pengar att betala med så kommer det inte bli mer pengar för att du hamnar hos KFM. Så det är en dålig lösning. Bättre att prata med inkasso, dels blir det lite mindre kostnader för dig, och dels så slipper du KFM. Hur ser det ut med bil, värde? Bostad? Vad för du ut varje månad?
Har haft tufft ekonmiskt länge. Jag kommer till KFM snart, klarar inte att betala till inkasso med avbetalningsplaner. Får söka skuldsanering senare. Jo jag får mer pengar när jag får utmätning, då har jag pengar till mat och annat iallafall...
Loggat
Snöleoparden
Jr. Member
**

« Svara #5 skrivet: Oktober 08, 2014, 17:50:43 »

Jag tycker att du ska gå till banken och försöka få ett lån på allt, ska nog funka om du inte lyckats få betalningsanmärkningar eller att något ej gått till fogden än.

Jag som har många års erfarenhet av fogden vet nu att man med alla medel ska undvika fogden, inget att sträva efter...
Får inga fler lån någonstans, har för många UC förfrågningar...
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1128

« Svara #6 skrivet: Oktober 08, 2014, 19:55:23 »

Det var nästan så det började här med. Hade nog ca 450000 totalt i olika banklån och krediter och en arbetslös make. Tog sms lån när krediterna var helt utnyttjade (i tron att maken snart skulle börja tjäna pengar, vilket han aldrig gjorde). Höll väl undan ca ett halvår till genom att ta nya sms-lån i olika bolag, tills det till sist inte gick längre och räkningarna började rulla iväg till fogden. Det var tyvärr ett av de stora banklånen (som var gemensamt med maken och berodde på hans förlust när han sålde ett hus) som var först ut så det var bara att låta allt gå dit. Har nu löneutmätning (men de har inte kunnat ta så mycket då jag har legat en bra bit under existensminimum i ett antal år). Har nu tagit mig i kragen och börjat räkna ihop allt och insåg nyligen att summan numera är uppe i nästan en miljon (och då är det bara halva som är kapital). Kommer att söka skuldsanering, men har ett hus som måste säljas innan.
Men mitt råd till dig är att gör allt du kan för att undvika kf!
Loggat
Snöleoparden
Jr. Member
**

« Svara #7 skrivet: Oktober 08, 2014, 21:08:30 »

Det var nästan så det började här med. Hade nog ca 450000 totalt i olika banklån och krediter och en arbetslös make. Tog sms lån när krediterna var helt utnyttjade (i tron att maken snart skulle börja tjäna pengar, vilket han aldrig gjorde). Höll väl undan ca ett halvår till genom att ta nya sms-lån i olika bolag, tills det till sist inte gick längre och räkningarna började rulla iväg till fogden. Det var tyvärr ett av de stora banklånen (som var gemensamt med maken och berodde på hans förlust när han sålde ett hus) som var först ut så det var bara att låta allt gå dit. Har nu löneutmätning (men de har inte kunnat ta så mycket då jag har legat en bra bit under existensminimum i ett antal år). Har nu tagit mig i kragen och börjat räkna ihop allt och insåg nyligen att summan numera är uppe i nästan en miljon (och då är det bara halva som är kapital). Kommer att söka skuldsanering, men har ett hus som måste säljas innan.
Men mitt råd till dig är att gör allt du kan för att undvika kf!
Tack för rådet, men det kommer att gå till KF tyvärr. Och senare ska jag ansöka om skuldsanering.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: