Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skatteskuld/restskatt  (läst 2914 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
JediMaster
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« skrivet: Mars 15, 2022, 02:48:31 »

Hej,

Jag har fått en restskatt för försäljning av en bostadsrätt jag hade med mitt ex. Detta var innan skuldsaneringen inleddes. Som jag har förstått så kan jag inte be om hjälp från KF eftersom skulden har uppkommit efter beslutet, trots att försäljningen skedde innan beslut om skuldsanering. Jag är i andra året av skuldsaneringen och har ett år kvar av själva betalningsplanen. Jag läste i en artikel att KF kan göra en löneutmätning trots att man har en pågående skuldsanering, och det skulle ta bort min förmåga att kunna betala enligt plan. Jag har redan ansökt om uppskov en gång, och det var förra året. Men i år kommer jag förmodligen inte kunna få uppskov. Jag behöver råd från kunniga här, vad är bästa lösningen förutom att begå självmord ?

Med vänlig hälsning,
en fattig riddare.
Loggat

May the force be with you, always!
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Mars 15, 2022, 19:20:29 »

Är inte 100 % inne i det här, men jag ville nog börja med att ansöka om anstånd, men hänvisning till pågående skuldsanering, med ett år kvar på betalplanen.
Misslyckas detta finns det väl inte mycket direkt att göra, annat än att göra allt för antingen att låna till att betala, och om det inte lyckas då får du helt enkelt pröva att fördröja en utmätning så länge det går, med först att överklaga beslutet om restskatten, och sedan beslut om löneutmätning. I mellantiden får du göra allt för att spara så mycket som möjligt, eventuellt om du får semesterersättning och liknande, så du kan betala på det vis.
Bemärk jag är inte helt insatt i denna fråga, så kanske det finns en annan väg ur.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
JediMaster
Newbie
*

Antal inlägg: 16

« Svara #2 skrivet: Mars 15, 2022, 20:34:37 »

Tack för ditt svar!

Jag har inlett en dialog med en ny handläggare på KF. Nu när jag tänker efter, så kom jag på att jag berättade för första handläggaren att jag kommer få en restskatt så småningom, då sa hon "vi får ta det när det kommer". Då tänkte jag att det var lugnt. Jag sökte uppskov för vinstskatten första året och trodde det skulle gå förlänga den ett år till åtminstone. Om jag kan få anstånd tills betalningsplanen är klar augusti nästa år, så kommer jag kunna betala restskatten relativt fort. Tack för rådet ivkej!
Loggat

May the force be with you, always!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: