Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Byta bostad  (läst 4035 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
krissy
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Oktober 17, 2013, 09:32:38 »

Jag har haft skuldsanering i 2 år. Nu ska jag byta till mindre och billigare lägenhet.
Påverkar det min sanering, måste jag göra en anmälan/omprövning?  Huh?
Den nya lägenheten finns i samma trappuppgång som jag bor i nu.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Oktober 17, 2013, 15:39:26 »

Om du får betydligt mer pengar över så, ja. Vad det betyder i rediga oskattade pengar vet jag inte men kanske 3-4 tusen?

En borgenär kan begära omprövning om de ser att du bytt adress och kommer fram till att du tjänat på det och vill ha del av kakan. Kanske inte helt osannolikt ändå eftersom trots att du har samma adress så får du ett nytt lägenhetsnummer som de kan se.

Vill du vara på den säkra sidan skriver du ett brev till skusan och rubriksätter ”Omprövning av skuldsanering” där du anger vad som förändrats i din ekonomi som föranleder en ev. omprövning. D.v.s. att du fått si och så många kr lägre hyra.
Inget mer men du kan ju i samma andetag berätta vad som blivit dyrare (busskort m.m.)
Då har du initiativet och kan begränsa det till att gälla endast hyran.

Är det en oansenlig vinst för din del kommer du få avslag på omprövningen och allt fortsätter som vanligt.
Om skusan tycker det är mycket pengar så får du en ny betalplan.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: