För ungefär en månad sedan anmälde jag Bisnode Kredit AB till DI för att de tar alldeles för lång tid på sig att leverera upplysningskopior brevledes via postgången. Jag har skickat om sammanlagt 3 upplysningar som tagits på mig. Den första kopian tog 14 dagar innan jag fick den, den andra och tredje tog 21 respektive 18 dagar innan jag fick dem i brevlådan, helgdagar inräknade.
Till saken hör att jag tidigare försökt få till stånd en utredning om hur "samtidigt" i KuL 11§ ska tolkas. Detta finns inte utrett enligt DI, men jag fick till svar från Hans Kärnlöf att DI anser att det ska ta högst fem dagar (jag antar att han menar 5 arbetsdagar) innan kopian når den omfrågade.
Så här står det i svaret från Henriette Wejdmark jag fick idag:
Svar på ditt klagomål gällande Bisnode Kredit AB
Du har skrivit till Datainspektionen och uppger att Bisnode Kredit AB har skickat kreditupplysningskopior till dig per vanlig post först 2,5 till 3 veckor efter upplysningarna togs.
Datainspektionen har via vår Upplysningstjänst bland annat informerat dig om vårt beslut beträffande tjänsten minupplysning.se och vår tolkning gällande begreppet "samtidigt" i 11 § kreditupplysningslagen.
Vi har även informerat dig att vi under hösten kommer följa upp hur Bisnodekoncernen kommer att hantera frågan om tillhandahållande av elektroniska kreditupplysningskopior. Vi kan i samband med uppföljningen komma att använda informationen i ditt klagomål.
Med denna information avslutas klagomålsärendet.
Underskrivet av Henriette Wejdmark
Henriette Wejdmark
Min ursprungliga anmälan till DI, daterad 30/7-13:
Hej!
Måndag 22/7 togs en kreditupplysning på mig som privatperson hos Bisnode Kredit AB. Dessa använder sig av minupplysning.se för att skicka ut upplysningskopior. För 3 veckor sedan kontaktade jag minupplysning.se och meddelade att jag vill ha mina kopior skickade till som vanliga brev via posten. Alltså inte via deras webbtjänst. Idag är det 30/7 och posten har varit och delat ut idag. Jag har fortfarande inte fått den kopia som ska skickas ”samtidigt och utan kostnad” enligt KuL 11§.
Jag vill härmed anmäla Bisnode Kredit AB för brott mot KuL 11§ i och med att jag fortfarande inte fått den kopia som jag borde ha fått vid det här laget.
Den 22/7 sökte jag en kredit via en hemsida på internet, det togs naturligtvis en kreditupplysning då krediten jag sökte ligger på 15.000:-.
Idag den 30/7 har fortfarande inte någon kreditupplysningskopia kommit till mig, det har alltså nu gått med råge över en vecka utan att den kommit mig tillhanda.
Då KuL 11§ som ovan säger att en kopia ska skickas ”samtidigt” så bryter de med andra ord mot den paragrafen i lagen.
Om Datainspektionen finner att någon information som Datainspektionen behöver saknas i min anmälan förutsätter jag att Datainspektionen återkopplar till mig och ger mig möjlighet att komplettera min anmälan innan eventuellt beslut tages.
Skickade direkt också en komplettering om att jag ville ha ett ärendenummer till min anmälan.
Den 1/8-13 fick jag mottagningsbekräftelse från DI med ärendenr.
Mitt första tillägg till anmälan daterat 7/8-13:
Hej!
Vill lägga till detta ärende att det den 30/7-13 togs ytterligare en kreditupplysning på mig hos Bisnode Kredit AB.
Idag 7/8-13 har jag fortfarande inte fått någon kopia.
I min ursprungliga anmälan kan tilläggas att jag fick kopian på dagen exakt 2 veckor efter upplysningen togs.
Det kan inte finnas möjligheter att detta ska kunna ses som acceptabelt.
Mitt andra tillägg till anmälan daterat 14/8-13:
Hej!
Vidare tillägg till detta ärende.
30/7-13 och 2/8-13 har det via Bisnode Kredit AB tagits 2 nya upplysningar på mig. Jag har idag 14/8-13 ännu inte fått kopia på någon av dem via posten.
Jag pratade även med dem på telefon igår (blev uppringd) 13/7-13 då jag innan jag gjorde denna anmälan till Datainspektionen klagat hos Bisnode själva över tidsåtgången för kopior.
Jag fick då till svar att de inte kan göra något åt att det i dagsläget tar så här lång tid innan man får upplysningskopiorna via posten. Detta innebär alltså att de medvetet bryter mot KuL 11§.
Mitt tredje tillägg till anmälan daterat 21/8-13:
Hej!
Igår 20/8-13 fick jag upplysningskopiorna på de 2 upplysningar som togs på 30/7-13 och 2/8-13. Det innebär alltså att den första här tog exakt 3 veckor innan jag fick kopian via posten, och den andra drygt 2,5 veckor.
För mig är det nu obegripligt att DI får fortsätta som de gör med att låta alla inblandade i skuldindustrin fortsätta i gamla och lagbrytande fotspår utan repressalier. Allt detta medan vi gäldenärer bara blir hårdare och hårdare pressade oavsett om vi gör rätt för oss eller inte. Här har jag presenterat ett ärende för DI som bryter mot deras egna uppfattning om att det ska maximalt fem dagar innan en kreditupplysningskopia når den omfrågade. Informationen om DI's uppfattning kommer dessutom från en avdelningschef som rimligtvis borde se till att den myndighet han är chef inom också sköter sitt uppdrag och faktiskt tar tag i saker som så här uppenbart bryter mot dess egen uppfattning.
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska gå vidare med detta eller inte då jag fick svaret från DI med posten idag.